Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Awans Przygońskiego
kalendarz 13/01 2015

Awans Przygońskiego

Wiadomości / Moto sport

Koniec Dakaru dla Kuby Piątka.

​Największe solnisko świata, które musieli pokonać motocykliści, zebrało swoje żniwo. Wielu zawodników nie pokonało tej 130-kilometrowej solnej przeprawy, która okazała się bezlitosna dla wielu motocykli. Wśród pechowców znalazł się niestety Kuba Piątek, dla którego ten Dakar już się skończył.

​KTM Kuby Piątka nie wytrzymał ogromnej dawki soli, jaką musiał przyjąć po przejechaniu Salar de Uyuni – największego solniska świata.

Próbowałem reanimować motocykl przez sześć i pół godziny. Byłem cały czas w kontakcie telefonicznym z mechanikami, którzy pomagali mi jak mogli. Próbowaliśmy wszystkiego, ale nie udało się. Raz motocykl odpalił i przejechał sto metrów, za drugim razem pięć kilometrów. W końcu pojawiła się ekipa sprzątająca, która zbierała z trasy motocykle wykluczone z rajdu. Czekali jeszcze przy mnie z pół godziny, ale nic się nie dało zrobić. Musiałem się wycofać. Rozczarowanie jest ogromne. Liczyłem, że dojadę do mety, w ogóle nie przypuszczałem, że moja pierwsza przygoda z Dakarem tak się skończy – powiedział Kuba Piątek zaraz po zakończeniu swojego udziału w rajdzie.

Mechanicy polskiej ekipy byli zdumieni tym, co się stało z motocyklem Kuby Piątka oraz tym, w jakim stanie była maszyna Kuby Przygońskiego, który szczęśliwie dojechał na metę.

Etap początkowo prowadził przez słone jezioro, było mokro po bardzo obfitych deszczach. Instalacja w motocyklach zaczęła szwankować, maszyny przestały odpalać. Motocykl Kuby Piątka po przejechaniu słonego jeziora po prostu przestał działać. Robiliśmy co mogliśmy wraz z mechanikami z KTM-a, ale nie byliśmy w stanie mu pomóc. Tak trudny teren ze słoną wodą spowodował, że motocykl już nie nadaje się do niczego. Ciekawe, jak będą się sprawować maszyny pozostałych zawodników, którzy ukończyli odcinek. Podczas następnych etapów rajdu na pewno wyjdą problemy spowodowane solą – powiedział Wojciech Szczepański, główny mechanik.

Obawialiśmy się błota, dlatego założyliśmy w motocyklach wysokie błotniki oraz długie filtry paliwa i powietrza. Nikt jednak nie przypuszczał, że tam będzie aż tak dużo wody. Sięgała momentami aż do połowy motocykla! Potem zawodnicy wjeżdżali na wydmy, gdzie była wysoka temperatura, a tam chłodnice motocykli szybko się zapychały. Nie jesteśmy w stanie nawet zeskrobać tej soli. Byłem już na kilku edycjach Dakaru i nigdy czegoś takiego nie widziałem – dodał Wojciech Szczepański.

Salar de Uyuni to jeden z najbardziej płaskich obszarów na świecie. Organizatorzy rajdu postanowili to wykorzystać i przygotowali nietypowy, ale za to efektowny start.

– Startowaliśmy po trzydziestu zawodników w linii. Jechaliśmy przez wyschnięte jezioro, całe białe. Niestety przez całą noc padało, przez co na jeziorze zebrała się warstwa wody i było bardzo ślisko. Jechaliśmy tak przez 130 kilometrów, byłem cały mokry i pokryty solą. A było zimno, tylko 5 stopni. Chłodnice w motocyklach zalepiły się solą, przez co wiele maszyn stanęło. Na szczęście w porę zorientowałem się, że mój motocykl zbytnio się grzeje. Zatrzymałem się i przepłukałem chłodnicę wodą. Dzięki temu motocykl ledwo, ale jednak dojechał do mety. Na tankowaniu było nas prawie trzydziestu i wszystkie maszyny, które zostały zgaszone, nie chciały odpalić. Przez dwadzieścia minut próbowałem uruchomić motocykl. Podobne problemy mieli Marc Coma czy Ruben Faria – powiedział Kuba Przygoński, który na mecie był dziś 19. i awansował w generalce o siedem pozycji, na 17 miejsce.
 
Motocykl, którym przyjechał Kuba Przygoński, był pokryty grubą warstwą soli, miał całkowicie zapchaną chłodnicę. Na pewno trzeba będzie wymienić wszystko, co tylko jest możliwe do wymiany. Zostaną tylko ramy. Przed nami długa, pracowita noc – dodał Wojciech Szczepański.

Znacznie spokojniejszy dzień mieli Marek Dąbrowski i Mark Powell, którzy podczas dnia przerwy odpoczywali w hotelu w Iquique.

– Chodzi o to, żeby zresetować mózg, aby zwiększyć koncentrację i być gotowym na kolejny tydzień jazdy. Nigdy nie spędzam tego dnia wolnego spacerując, zwiedzając, wolę się wyciszyć. Rest day jest też po to, aby postawić auto na nogi – powiedział Marek Dąbrowski.

Po kilku dniach rozłąki, dziś znów wszyscy zawodnicy pokonają tę samą trasę, liczącą 451 km OS-u i 88 km dojazdówki. Podczas poniedziałkowego etapu zawodnicy wystartują z wydm, później jednak zostawią za sobą Atakamę. Wydmy zostaną zastąpione krętymi, górskimi trasami, pełnymi kamieni.

Mam nadzieję, że wystartujemy dobrze i uda mi się wyprzedzić paru rywali, dzięki czemu nie będziemy jechać w kurzu – powiedział Marek Dąbrowski.
 
Startujący w klasie quadów Rafał Sonik stracił pozycję lidera. Polaka wyprzedza Ignacio Casale. W środę cała karawana wróci do Argentyny.

Etap 8. Iquique – Uyuni:

Samochody – rest day

Motocykle:

1. 31 QUINTANILLA (CHL)  02:56:19
2. 10 PEDRERO GARCIA (ESP)  02:56:30 +00:00:11
3. 18 SVITKO (SVK)   02:56:31 +00:00:12
4. 26 PRICE (AUS)   02:57:00 +00:00:41
5. 29 SANZ PLA-GIRIBERT (ESP) 02:58:55 +00:02:36
6. 44 DE SOULTRAIT (FRA)  03:02:55 +00:06:36
7. 14 DUCLOS (FRA)   03:03:01 +00:06:42
8. 37 VOGELS (NLD)   03:03:53 +00:07:34
9. 1 COMA (ESP)   03:03:56 +00:07:37
10. 11 FARIA (PRT)   03:04:03 +00:07:44
(…)
19. 8 JAKUB PRZYGOŃSKI (POL) 03:12:32 +00:16:13
(…)
… 36 JAKUB PIĄTEK (POL)  nie ukończył odcinka

Klasyfikacja generalna po 8. etapie:

Samochody:

1. 301 AL-ATTIYAH (QAT)  19:30:44   kary 00:02:00
2. 303 DE VILLIERS (ZAF)  19:41:56 +00:11:12
3. 325 ALRAJHI (SAU)   19:59:28 +00:28:44
4. 307 HOŁOWCZYC (POL)  20:31:37 +01:00:53
5. 315 TEN BRINKE (NLD)  20:35:07 +01:04:23
6. 314 VAN LOON (NLD)   20:37:27 +01:06:43
7. 309 LAVIEILLE (FRA)   20:58:06 +01:27:22
8. 306 SOUSA (PRT)   21:13:29 +01:42:45
9. 320 CHABOT (FRA)   21:20:11 +01:49:27
10. 302 PETERHANSEL (FRA)  21:20:25 +01:49:41
(…)
28. 368 BEAUPRE (POL)   26:13:59 +06:43:15 kary 00:02:00
(…)
35. 311 DĄBROWSKI (POL)  27:17:53 +07:47:09 kary 01:00:00
 
Motocykle:

1. 1 COMA (ESP)   28:51:12
2. 7 GONCALVES (PRT)   29:00:23 +00:09:11
3. 31 QUINTANILLA (CHL)  29:02:23 +00:11:11
4. 26 PRICE (AUS)   29:07:08 +00:15:56
5. 18 SVITKO (SVK)   29:17:42 +00:26:30
6. 11 FARIA (PRT)   29:25:46 +00:34:34
7. 14 DUCLOS (FRA)   29:49:20 +00:58:08 kary 00:15:00
8. 9 CASTEU (FRA)   30:02:00 +01:10:48
9. 29 SANZ PLA-GIRIBERT (ESP) 30:10:03 +01:18:51
10. 21 JAKES (SVK)   30:38:59 +01:47:47
(…)
17. 8 PRZYGOŃSKI (POL)  31:43:13 +02:52:01

 

Zobacz podobne artykuły:

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
kalendarz 19/04 2024

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie
kalendarz 19/04 2024

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu
kalendarz 19/04 2024

Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu

Wiadomości / News

2024.04.19

To efekt niebezpiecznej jazdy, na którą zdecydował się 40-letni mieszkaniec Sosnowca.
Najnowsze artykuły:
 Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie

Wiadomości / News

2024.04.19

Do zdarzenia doszło w piątkowy poranek na warszawskim Mokotowie.
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.