
Autogaz w Europie – Polska i Włochy w czołówce
Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 mln pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy.
W 2024 r. zarejestrowano w Polsce 125 296 nowych samochodów z instalacją LPG – prawie trzykrotnie więcej niż pojazdów elektrycznych (BEV) i hybrydowych (PHEV). Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji. Wg danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 r. koszt przejechania 100 km na LPG wynosi 24,18 zł.
Autogaz jest jednym z najważniejszych zagadnień omawianych podczas Europejskiego Kongresu Gazu Płynnego, który jest największym wydarzeniem branżowym w Europie. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 20-22 maja 2025 r. w Katowicach pod hasłem: Energy Everywhere.
W Polsce 12,7 proc. zarejestrowanych samochodów jest zasilanych LPG, podczas gdy we Włoszech odsetek ten wynosi 7,4 proc. To dwa największe rynki europejskie w zakresie konsumpcji i użytkowania autogazu. Według statystyk Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA autogaz pozostaje najbardziej rozpowszechnionym w Unii paliwem alternatywnym – po europejskich drogach wciąż porusza się przeszło o połowę więcej samochodów osobowych na LPG niż elektrycznych.
– Nowym zjawiskiem jest upowszechnianie się, zwłaszcza wśród taksówkarzy, samochodów wykorzystujących napęd hybrydowy (HEV) z dodatkową instalacją gazową. Taki układ trójpaliwowy pozwala na jeszcze większe oszczędności eksploatacyjne, zwłaszcza przy dużych rocznych przebiegach. Według danych największego w Polsce dealera samochodów zasilanych autogazem, 90 proc. użytkowników takich pojazdów jest zdecydowanych lub przynajmniej rozważa ponowny zakup auta na LPG. Tymczasem LPG zdobywa kolejne rynki w Europie – w tym Francję. W 2022 r. nad Sekwaną sprzedano ponad 46 tys. nowych samochodów zasilanych autogazem. W 2023 r. ta liczba wzrosła o kolejne 40 proc. – mówi Bartosz Kwiatkowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego (POGP).
Warto zauważyć, że producenci samochodów coraz częściej oferują modele fabrycznie wyposażone w instalacje LPG. W 2022 r. najpopularniejszy samochód w Europie, Dacia Sandero, był w 58 proc. zasilany LPG. W przypadku Dacii Jogger było to aż 77 proc., a Dacia Duster - 43 proc. Wśród sprzedawanych w Polsce Renault Clio jeden samochód na pięć ma montowaną fabrycznie instalację gazową.
LPG pozostaje najtańszym paliwem: według danych Ministerstwa Przemysłu z kwietnia 2025 r. koszt przejechania 100 km wynosi jedynie 24,18 zł. Samochód kompaktowy z silnikiem Diesla na tym dystansie zużyje oleju napędowego za 28,91 zł, natomiast koszt przejazdu w aucie z silnikiem benzynowym to 35,38 zł. Koszt pokonania 100 km samochodem na gaz ziemny CNG wyliczono na 42,54 zł. Podróż samochodem elektrycznym kosztuje 40,55 zł, podczas gdy najdroższym paliwem jest wodór – przejazd pojazdem elektrycznym z ogniwami paliwowymi wynosi ponad 65 zł.
źródło: Genesis
Zobacz podobne artykuły:
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe
Wiadomości / Gorące tematy
2025.06.23
Made in China
Wiadomości / Gorące tematy
2025.06.09
SUV-y dominują rynek motoryzacyjny
Wiadomości / Gorące tematy
2025.06.02
Honda Civic Type R Ultimate Edition - Na pożegnanie
Prezentacje / Nowości
2025.06.24
Lancia Flaminia Presidenziale podczas Dnia Republiki Włoskiej
Wiadomości / Wydarzenia
2025.06.24
70 lat Fiata 600
Wiadomości / Ciekawostki
2025.06.24