Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi S3 Cabriolet – Gorące lato
kalendarz 27/09 2014

Audi S3 Cabriolet – Gorące lato

Wiadomości / Prezentacje / Audi / nowe auta

W przypadku tego modelu, przyjemność posiadania cabrio jest całoroczna.

To pierwszy kabriolet typu S w klasie aut kompaktowych i bez wątpienia jeden z najmocniejszych. Moc 300 KM robi wrażenie. Inżynieryjnym wyczynem jest fakt, że pomimo większej masy od sedana S3 – o 170 kg, cabrio ma osiągi gorsze jedynie o 0,1 sek.  

Audi przedstawia swoje cabrio jako samochód czteromiejscowy. Jednak o nadmiarze przestrzeni  nie będą mogli mówić siedzący na tylnych miejscach. Podstawowe wymiary auta to: długość 4,43 m, rozstaw osi 2,60 m, szerokość 1,79 m i wysokość 1,39 m. Samochód otrzymał materiałowy dach z elektrohydraulicznym napędem. Dzięki użyciu magnezu, aluminium i najtwardszej stali, udało się zapewnić niski ciężar tego elementu. Izolująca pianka wszyta w tkaninę redukuje poziom hałasu we wnętrzu. Dach otwiera się i zamyka w czasie 18 sekund, również podczas jazdy, do prędkości 50 km/h. W przypadku zderzenia, system aktywnej ochrony przed skutkami wywrotki chroni pasażerów. Dach dostępny jest w trzech kolorach.

Zadbano także o detale. Osłonę chłodnicy Singleframe otoczono chromowanym obramowaniem. Kratownica ma barwę szarej platyny, a podwójne, poziome elementy wzmacniające - kolor aluminium. Emblematy S widoczne są z tyłu i z przodu auta. Wśród przygotowanych 12 kolorów lakieru, znalazł się specjalny lakier czarny Panther z efektem kryształowym oraz niebieski Sepang z efektem perłowym. Przednia szyba otrzymała aluminiowe obramowania. Obudowy lusterek bocznych i listwy progowe również są w kolorze aluminium. Do standardowego wyposażenia należą diodowe światła tylne. Krawędź pokrywy bagażnika wymodelowano w kształcie spoilera, zmieniono nieco również kształt tylnego zderzaka. Dyfuzor otrzymał wąskie wykończenie w kolorze aluminium z charakterystycznymi czterema poziomymi żebrami o barwie platyny, w którym – jak w każdym modelu S  – umieszczono cztery końcówki układu wydechowego.

Wnętrze pojazdu utrzymane jest w czerni i wykonane z materiałów wysokiej jakości - listwy ozdobne ze szczotkowanego, matowego aluminium. Tła zegarów mają ciemnoszary, metaliczny kolor, charakterystyczny dla modeli S, a ich skale i wskazówki są białe. Trójwymiarowe logo S3 i wskaźnik ładowania wpisane zostały w tarczę prędkościomierza. Kolorowy system informacji kierowcy należy do wyposażenia seryjnego. Wygodne i bezpieczne podróżowanie zapewniają sportowe fotele, z emblematami S3 i pokryte kombinacją skóry Perlnappa i tkaniny. W opcji dostępne są zestawienia Alcantary i skóry Perlnappa lub skóry Feinnappa i skóry Velvet. Specjalnym dodatkiem są kontrastowe szwy. Nabywcy będą mogli również zamówić sportowe fotele S ze zintegrowanymi zagłówkami, wzmocnionymi bokami i stebnowaniem stylizowanym na romby lub pełną linię wzorniczą Audi design selection w kolorze czerwonym korso. Elementem seryjnym jest także skórzana kierownica sportowa z emblematem S3. Na życzenie, może zostać zamontowana kierownica ze spłaszczonym u dołu wieńcem, opcjonalnie także z manetkami. Seryjne są również pedały i podparcie lewej stopy wykonane ze szczotkowanej stali oraz alarm ostrzegający przed próbą kradzieży, automatyczna klimatyzacja, reflektory ksenonowe Xenon plus oraz pakiet schowków. Pojemność bagażnika wynosi 285 litrów, czyli tyle samo, co w Oplu Corsie. Jego wielkość można zwiększyć po złożeniu tylnych oparć. Przy złożonym dachu, bagażnik zapewnia tylko 245 l.

Pod maską auta znalazła się benzynowa jednostka 2.0 TFSI. Pełna moc 300 KM, osiągana jest pomiędzy 5500 a 6200 obr./min. W zakresie pomiędzy 1800 a 5500 obr./min, silnik generuje moment obrotowy 380 Nm. Tak zestopniowana jednostka napędowa, w połączeniu z automatyczną przekładnią S tronic sprawia, że od 0 do 100 km/h S3 Cabrio rozpędza się w 5,4 sekundy, a jego maksymalna, ograniczona elektronicznie prędkość, wynosi 250 km/h. Ciężar własny Audi S3 Cabrio wynosi 1620 kg. Wiele elementów kabiny wykonano z bardzo twardych stopów stali, a maskę silnika z aluminium. Jak zapewnia producent,  S3 Cabrio z przekładnią S tronic potrzebuje  7,1 l benzyny na 100 km, emitując przy tym 165 g CO2/km. W montowanej seryjnie przekładni S tronic, niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, natomiast bieg szósty ma długie przełożenie, wpływające na obniżenie obrotów, a co za tym idzie na niższe zużycie paliwa. Błyskawicznie zmieniająca przełożenia dwusprzęgłowa przekładnia pracuje w dwóch trybach automatycznych D i S. Kierowca może również zmieniać biegi samodzielnie, za pomocą dźwigni zmiany biegów lub opcjonalnych manetek przy kierownicy. Funkcja wolnego biegu skrzyni S tronic dodatkowo zwiększa efektywność pojazdu. Wolny bieg uaktywnia się gdy system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select pracuje w trybie efficiency, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu. Dzięki funkcji Launch Control, aktywnej podczas startu z pełnym przyspieszeniem, moc silnika przenoszona jest z minimalnym poślizgiem kół.

Jak każdy model S, Audi S3 Cabrio wyposażono w stały napęd czterech kół (quattro). By zoptymalizować podział obciążeń między osiami, jego wielopłytkowe sprzęgło umieszczono przed mechanizmem różnicowym tylnej osi. Podczas zwykłej jazdy, to hydrauliczne, sterowane elektronicznie sprzęgło, kieruje większość momentu obrotowego na koła przedniej osi. Jeśli koła przednie wpadają w poślizg, wtedy moment kierowany jest stopniowo na oś tylną. Dzięki temu rozwiązaniu samochód zapewnia optymalną trakcję i dynamikę jazdy w każdych warunkach drogowych. Niezależnie od wybranego trybu, S3 zachowuje się jak samochód sportowy, także w trudnych, np. zimowych warunkach pogodowych. Wyjeżdżając ze śliskiego, zaśnieżonego zakrętu, pewnie przenosi moc silnika na jezdnię.  Tylko Audi oferuje w klasie samochodów kompaktowych cabrio ze stałym napędem obu osi. 

Inżynierowie Audi uzyskali niemal idealny rozkład masy między przednią a tylną osią (56:44). Było to możliwe dzięki pozycji montażowej silnika (zamontowano go w pochyleniu do tyłu większym niż dotychczas) oraz przesunięciu przedniego zawieszenia ku przodowi pojazdu. Obydwa te rozwiązania zaczerpnięto z koncepcji modułowej, poprzecznej budowy płyty podłogowej firmy. Ramę pomocniczą silnika i przeguby przedniego zawieszenia wykonano z aluminium. Oś tylna to konstrukcja czterowahaczowa.

W porównaniu z Audi A3 Cabrio, karoserię S3 Cabrio, dzięki sportowemu podwoziu S, zawieszono o 25 mm niżej. Zmieniono także charakterystykę progresywnego wspomagania układu kierowniczego. Model S3 wyposażono standardowo w ogumienie w rozmiarze 225/40 R18, na aluminiowych pięcioramiennych obręczach 8J x 18 ze srebrną, polerowaną na wysoki połysk powierzchnią. Opcjonalnie dostępne są również obręcze o średnicy 18 lub 19 cali. Przednie tarcze hamulcowe o średnicy 340 mm mają czarne, lakierowane zaciski hamulcowe – opcjonalnie także czerwone – oczywiście z emblematem S3. W najmocniejszej wersji swojego kabrioletu, Audi zastosowało kolejną generację elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy ESC. Jeszcze przed osiągnięciem wartości granicznych, koła toczące się po wewnętrznej stronie zakrętu są niezauważalnie, lekko przyhamowywane. Poprawia to zwrotność samochodu i uzupełnia w ten sposób działanie napędu quattro. Montowany seryjnie system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, kontroluje sposób pracy silnika i układu przeniesienia napędu, a także układu kierowniczego oraz działanie przekładni S tronic. Kierowca sam określa, czy systemy te mają pracować w trybie comfort, auto, dynamic, efficiency czy individual. System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select wpływa także na dostępny opcjonalnie, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride.

Producent przygotował ponadto długą i bogatą listę wyposażenia opcjonalnego, obejmującą m in.  ogrzewanie strefy głowy przy przednich siedzeniach, reflektory diodowe, system nawigacji Audi MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch i 7-calowym ekranem, z możliwością dostępu do internetu dzięki usłudze Audi connect oraz zestaw nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z 13 głośnikami. Ponadto tempomat adaptive cruise control, asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist, asystent parkowania z selektywnym wskazywaniem i system bezpieczeństwa Audi pre sense.

Model S3 Cabrio potrafi dostarczyć niezapomnianych wrażeń a dzięki m in. napędowi quattro, nie jest sezonowym autem.

Norbert Szwarc
Foto: Audi
 

[gallery ids="46385,46384,46383,46382,46381,46380"]

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.