Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi RS 4 Avant Nogaro selection – W hołdzie klasyki
kalendarz 05/02 2014

Audi RS 4 Avant Nogaro selection – W hołdzie klasyki

Wiadomości / Prezentacje / Audi / nowe auta

Ten specjalny, jubileuszowy model powstał dla uczczenia rocznicy pojawienia się Audi Avant RS2.

Przed 20 laty zadebiutowało Audi Avant RS2 - pierwszy model ze sportowej gamy RS. Teraz niemiecki producent przygotował specjalną serię aktualnie dostępnego modelu. Audi RS 4 Avant Nogaro selection pojawi się wiosną. Premierę auta w charakterystycznym niebieskim kolorze Nogaro, zaplanowano podczas marcowej wystawy w Genewie.

Ten niebieski lakier z efektem perłowym jest najbardziej rzucającym się w oczy znakiem rozpoznawczym jubileuszowej serii. Jednocześnie nawiązuje do kolorystyki modelu RS2. Obramowanie i kratownica osłony chłodnicy Singleframe oraz listwy wokół okien polakierowano na czarno podobnie jak i relingi dachowe. Z tyłu auta natomiast dwie owalne osłony końcówek rur wydechowych, również w połyskującej czerni.

Pod maską RS 4 Avant Nogaro selection znalazł się wysokoobrotowy silnik wolnossący V8 FSI o poj. 4.2, dysponujący mocą 450 KM przy 8250 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 4,7 sek., zaś prędkość maksymalną ograniczono do 280 km/h. Jak zapewnia producent, średnie zużycie paliwa wynosi 10,7 l/100 km. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 7-biegowej przekładni S tronic. Oczywiście samochód w tej wersji otrzymał stały napęd czterech kół quattro z samoblokującym, międzyosiowym mechanizmem różnicowym. W normalnych warunkach, dyferencjał rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną osią w stosunku 40:60. W razie potrzeby może temu podziałowi nadać szerszy zakres: do 70 proc. na przód, a maksymalnie do 85 proc. na tył. Na liście opcji znalazł się sportowy mechanizm różnicowy, który aktywnie rozkłada siły napędowe, oddziałując niezależnie na prawe i lewe tylne koło.

W seryjnym wyposażeniu RS 4 Avant Nogaro selection dostępny jest także system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, pozwalający kierowcy na określenie charakterystyki pracy elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego, 7-stopniowej skrzyni biegów S tronic, pedału gazu i sportowego układu wydechowego. Wszystkie te podzespoły mogą działać w jednym z trzech trybów: comfort, auto lub dynamic. W samochodzie wyposażonym w nawigację MMI, kierowca ma do wyboru także czwarty tryb – individual, oferujący możliwość konfiguracji indywidualnego profilu ustawień.

Obok sportowego mechanizmu różnicowego, w przypadku pojazdu wyposażonego w system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, dostępne są opcjonalnie - dynamiczny progresywny układ kierowniczy oraz sportowe podwozie RS plus z systemem dynamicznej kontroli jazdy Dynamic Ride Control (DRC). Samochód „obuto” w opony w rozmiarze 265/30. Za polerowanymi na wysoki połysk 20-calowymi kołami Zoll-Rädern, widać na czerwono zaciski hamulcowe z emblematami RS. Tarcze hamulcowe w kształcie „wave” są wentylowane od środka, perforowane i połączone za pomocą trzpieni z aluminiowymi bębnami nośnymi. Na życzenie tarcze mogą być ceramiczne, wzmacniane włóknem węglowym. Elektroniczna kontrola stabilności ESC ma tryb sportowy i w razie potrzeby można ją całkowicie wyłączyć.

Wnętrze utrzymane jest w sportowej czerni. Charakter auta podkreślają elektrycznie regulowane sportowe fotele S ze zintegrowanymi zagłówkami, w dwóch wariantach obić. Boki siedzeń w obu wariantach wyłożono czarną skórą valcona, a środki – sztuczną tkaniną alcantara. Listwy w obudowach drzwi mogą być czarne lub w kolorze: niebieski Nogaro. Plakietka na gałce dźwigni zmiany biegów i emblematy na listwach progowych podkreślają jubileuszową edycję modelu. Limitowana seria RS 4 Avant Nogaro selection pojawi się w sprzedaży wiosną br.

Przypomnijmy, że Audi RS2 z 1994 r. było zarówno pierwszym modelem typu RS, jak i pierwszym samochodem tej marki łączącym w sobie walory auta do codziennego użytku z pojazdem o sportowym zacięciu. Tym samym zapoczątkowana została gama rodzinnych, dynamicznych aut spod znaku RS. Audi stworzyło RS2 przy współpracy z Porsche, a montaż odbywał się w Zuffenhausen.

Już sam wygląd świadczył o jego sportowych możliwościach. W przednim zderzaku umieszczono potężne wloty powietrza, a osłonę chłodnicy polakierowano na czarno. Lusterka boczne pochodziły od Porsche. Z tyłu pojazdu, światła i elementy odblaskowe tworzyły jednolite pasmo. Pojazd zdobiły dużych rozmiarów emblematy. Na życzenie, model RS2 lakierowano w specjalnym kolorze niebieskim Nogaro. Kolor ten przypominał o dwóch ważnych zwycięstwach Franka Bieli we Francuskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych na torze w Nogaro, w 1993 r.

Przy budowie silnika wykorzystano wiedzę i doświadczenie Audi o sportach motorowych, a zwłaszcza o kategorii samochodów turystycznych. Do napędu posłużyła  turbodoładowana, 5-cylindrowa jednostka o poj. 2.2 i mocy 315 KM. Moment obrotowy wynoszący 410 Nm, dostępny  był przy 3000 obr./min. Ogranicznik zaczynał działać dopiero przy 7200 obr. Wyposażone w taką jednostkę Audi RS2 przyspieszało od 0 do 100 km/h w 5,4 sek., a jego prędkość maksymalna wynosiła 262 km/h. Napęd przekazywany był za pośrednictwem 6-stopniowej, manualnej przekładni poprzez napęd quattro z załączanym manualnie mechanizmem różnicowym, zamontowanym na tylnej osi.

Zawieszenie z wahaczami poprzecznymi bazowało na zawieszeniu z modelu S2, na którym zresztą konstrukcyjnie opierało się  RS2. Amortyzatory wyregulowano tak, by były twardsze, a sprężyny skrócono. Porsche dostarczyło 17-calowe koła, wentylowane od środka tarcze hamulcowe i polakierowane na czerwono czterotłoczkowe zaciski.

We wnętrzu skóra nappa i alcantara w kolorze antracytowym, niebieskim lub srebrnoszarym. Ponadto fotele Recaro z elektryczna regulacją. Przed kierowcą znajdowały się białe tarcze zegarów. Umieszczone na konsoli środkowej małe wskaźniki informowały o ciśnieniu i temperaturze oleju oraz napięciu pokładowej sieci elektrycznej. Na życzenie dostępne były listwy ozdobne z tworzywa CRP.

Audi oferowało model RS2 w podstawowej cenie 98,9 tys. marek. W czasie prawie dwóch lat produkcji, z taśmy zjechało 2908 egzemplarzy – więcej niż początkowo planowano.

Norbert Szwarc Foto: Audi [gallery ids="44827,44828"]

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
Najnowsze artykuły:
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?