Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi RS 3 Sportback – Na ostro
kalendarz 12/12 2014

Audi RS 3 Sportback – Na ostro

Wiadomości / Prezentacje / Audi / nowe auta

Modele Audi noszące oznaczenie RS zawsze powodują szybsze bicie serca. Nie inaczej jest i tym razem.

Koncern z Ingolstadt przedstawił właśnie najmocniejszy model w kompaktowym segmencie premium. Model RS 3 Sportback dysponuje mocą 367 KM i momentem obrotowym równym 465 Nm. Silnik 2.5 TFSI pozwala na osiągnięcie prędkości 100 km/h w 4,3 sek. i rozpędzenie auta do 280 km/h (opcja, standardowo do 250 km/h).  Takie osiągi to najlepszy wynik wśród samochodów tej klasy.

Nie trzeba już wspominać o charakterystycznym brzmieniu, które zapewniają dwie klapy umieszczone w końcówkach rur układu wydechowego - tuż za tłumikiem, sterują przepływem spalin i zależnie od obciążenia oraz liczby obrotów gwarantują bardziej intensywny gang. Jednocześnie kierowca może sam regulować działanie tych klap przez system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Opcjonalnie  - po raz pierwszy w tym segmencie – dostępny jest sportowy układ wydechowy. Mierzący 49 cm 5-cylindrowy silnik waży jedynie ok. 180 kg i  montowany jest ręcznie w węgierskich zakładach Audi w Győr. Jak zapewnia producent, według testów zużycia paliwa NEDC, model bazowy RS na 100 km zużywa tylko 8,1 l benzyny (189g CO2 na km), czyli o 10 proc. mniej niż jego poprzednik. System rekuperacji, efektywna pompa olejowa i nowo zaprojektowany system Start-Stop dezaktywujący silnik na krótko przed zatrzymaniem, mają również w tym swój udział. 

Dlaczego właśnie taki silnik? Mocne, 5-cylindrowe jednostki napędowe mają w Audi długą tradycję. W latach 80. zapewniały znakomite wyniki uczestnikom rajdów i wyścigów. Pierwszy model RS – RS 2 z 1994 r., również był wyposażony w taki silnik. Do przeniesienia napędu w RS 3 Sportback wykorzystano montowaną seryjnie 7-biegową automatyczną przekładnię S tronic z możliwością ręcznej zmiany przełożeń za pomocą dźwigni zmiany biegów lub manetek przy kierownicy. Moc silnika przekazywana jest na obie osie (stały napęd quattro). Elektronicznie sterowane i hydraulicznie załączane sprzęgło wielopłytkowe zależnie od potrzeb, błyskawicznie rozdziela moment obrotowy między przednią i tylną osią. Zależnie od stylu jazdy i tarcia, od 50 do 100 proc. mocy może zostać przekazne na tylną oś.

Samochód zapewnia szybkie pokonywanie zakrętów, w czym zasługa czułego układu kierowniczego.  W przednim zawieszeniu wykorzystano kolumny McPherson o rozstawie kół 1559 mm. Wyposażono je w specjalnie zaprojektowane, wytrzymałe, aluminiowe łożyska. Standardowe, progresywne wspomaganie układu kierowniczego ma zmienne przełożenie. Tylna oś o rozstawie kół 1514 mm, to czterowahaczowa konstrukcja z wytrzymałej stali. Jednocześnie model RS jest o 25 mm niżej zawieszony niż A3 Sportback. Opcjonalnie dostępny jest adaptacyjny, elektromagnetyczny system kontroli zawieszenia Audi magnetic ride. Jego sterowniki zintegrowano ze standardowym systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, pracującym w trybach: comfort, auto, dynamic, efficiency lub individual. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC posiada tryb sportowy i można go w razie potrzeby dezaktywować.

Nowy model w gamie A3 został wyposażony w 19-calowe, odlewane, aluminiowe felgi w stylistyce pięcioramiennego rotora z ogumieniem w rozmiarze 235/35. Na liście opcji znajdują się polerowane 19-calowe koła w kolorze matowego tytanu lub lśniącej antracytowej czerni z oponami w rozmiarze 255/30 z przodu i 235/35 z tyłu. Układ hamulcowy to wentylowane od wewnątrz tarcze z przodu o średnicy 370 mm i z tyłu 310 mm. Przednie, 8-tłoczkowe zaciski wykonane z aluminium zostały polakierowane na czarno (opcjonalnie – na czerwono) z emblematami RS. Samochód może być także wyposażony w ceramiczne tarcze hamulcowe przy przedniej osi.

Sportowe RS 3 Sportback waży 1520 kg, co oznacza, że jest o 55 kg lżejsze od poprzednika. Moc auta podkreśla jego agresywna stylistyka z osłoną chłodnicy Singleframe w lśniącej czerni o strukturze plastra miodu. Ponadto dodatkowe duże wloty powietrza, spoilery, poszerzone przednie błotniki, kanciaste progi, obudowy lusterek bocznych w kolorze matowego aluminium, czarny dyfuzor z kratownicą o strukturze plastra miodu z wzmacniającym użebrowaniem oraz dwie duże, owalne końcówki rur wydechowych.

Wnętrze auta utrzymane jest w czerni z akcentami w postaci logo RS. Sportowe fotele pokryto skórą Feinnapa z kontrastującymi szwami w kolorze szarej skały. Sportową kierownicę obito skórą i Alcantarą. Kierowca ma do dyspozycji system informacji (FIS) zawierający laptimer do pomiaru średniej prędkości przejazdu, wskaźnik temperatury oleju oraz wskaźnik ciśnienia ładowania. Ponadto pedały i podparcie lewej stopy wykonano ze stali szlachetnej, a wstawki w obudowie drzwi z Alcantary. Tarcze zegarów mają kolor szary, wskazówki są czerwone, a podziałki białe. Standardowe wyposażenie obejmuje asystenta parkowania plus i radio MMI. Na liście znajdują sie m in. sportowe fotele S z obszyciem w kształcie rombów, tłoczonymi emblematami i opcjonalnymi jasnymi obiciami, a także – po raz pierwszy w segmencie kompaktowym – nowo zaprojektowane fotele kubełkowe RS ze zintegrowanymi bocznymi poduszkami i konstrukcją z karbonu. Są one o 7 kg lżejsze niż standardowe siedzenia sportowe. Kolejną opcją jest pakiet stylistyczny RS 3. We wnętrzu wyposażonego w niego pojazdu boki tunelu środkowego, nawiewy, dywaniki oraz pasy bezpieczeństwa mają czerwone akcenty. Nie zabrakło również m in. systemów infotainment z rozbudowaną wersją z nawigacji MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch.

Nowe Audi RS 3 Sportback trafi na rynek latem 2015 r. Modele A45 AMG i BMW M będą miały groźnego rywala. 

Norbert Szwarc
Foto: Audi
 

[gallery ids="47233,47232,47231,47230"]

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.