Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi A4/A4 Avant – Bliżej doskonałości
kalendarz 29/06 2015

Audi A4/A4 Avant – Bliżej doskonałości

Wiadomości / Prezentacje / Audi / nowe auta

Dla Audi to najważniejsza premiera tego roku. Czego zatem można oczekiwać po nowym najpopularniejszym  modelu tej marki?

Zgodnie z zapowiedziami producenta, na poniedziałek 29 czerwca zaplanowano odsłonięcie nowej generacji Audi A4, choć oficjalna premiera będzie miała miejsce podczas wrześniowej wystawy we Frankfurcie. Jak można było przypuszczać i tym razem Audi nie eksperymentowało w stylistyce. Można  nawet pokusić się o stwierdzenie, że tylko fani marki dostrzegą zmiany. Istotnie samochód bardziej wygląda jak po liftingu. Mimo to, nabywcy cenią A4 za brak awangardy, co obrazują wyniki sprzedaży. Jak podkreśla Audi, nowy model pod względem technicznym został opracowany od podstaw – począwszy od aerodynamiki, na systemach wspierających kierowcę kończąc.

Samochód zachował charakterystyczną linię nadwozia. Z przodu w oczy rzuca się pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe. Innym wyróżnikiem będą dostępne opcjonalnie reflektory diodowe lub Matrix LED wraz z kierunkowskazami. Nowy model będzie nieco większy od poprzednika - długość wynosi 4,73 m a rozstaw osi 2,82 m. Jednak masa auta została zredukowana o 120 kg (w zależności od wersji silnikowej). Karoseria, dzięki wykorzystaniu lekkich materiałów jest jedną z lżejszych w tej klasie pojazdów. Oprócz przestronniejszego wnętrza, nowe A4 dysponuje także większym bagażnikiem, którego pojemność w wersji Avant (kombi) wynosi 505 litrów. Przy złożonym oparciu tylnego siedzenia i załadowaniu po sam dach, pojemność  zwiększa się do 1510 l. Elektrycznie przesuwana osłona przestrzeni bagażowej oraz elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika, nalezą do wyposażenia seryjnego. Na życzenie, dostępne będą czujniki sterujące automatycznym otwieraniem i zamykaniem pokrywy bagażnika.

Nowy styl otrzyma deska rozdzielcza, która będzie nawiązywała do Audi  TT i nowego Q7. Obok nowego wyświetlacza systemu Audi MMI, najbardziej zaawansowanymi technicznie rozwiązaniami są Audi virtual cockpit, Audi smartphone interface, system muzyczny Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D, Audi phone box umożliwiający bezprzewodowe ładowanie telefonu komórkowego, wyświetlacz informacji na szybie przed kierowcą head-up, czy  usługi Audi connect.

Opcjonalny Audi virtual cockpit – cyfrowa tablica wskaźników - na swoim monitorze LCD o przekątnej 12,3 cala wyświetla najważniejsze informacje w formie grafik o wysokiej rozdzielczości, dużej dokładności i z efektami graficznymi. Centralna jednostka obsługi różnych systemów, to zaprojektowany na nowo, umieszczony na konsoli tunelu środkowego terminal MMI. Najbardziej rozbudowany system infotainment: MMI Navigation plus z MMI touch i z dużym monitorem o przekątnej 8,3 cala, wyposażono również w umieszczone na powierzchni pokrętła systemu pole dotykowe. Służy ono do przybliżania/oddalania obrazów i do wprowadzania liter i cyfr. Obsługa  MMI, łącznie z wyszukiwaniem tekstowym, przypomina logikę obsługi smartfona. A zatem nie będzie możliwe korzystanie z niego podczas jazdy, ponieważ za bardzo absorbuje to uwagę kierowcy.

Nabywcy będą mieli początkowo do wyboru trzy silniki benzynowe TFSI i cztery wysokoprężne TDI. Ich moc znacznie wzrosła. Najsłabszy z nich zapewnia 150 KM, a najmocniejszy 272 KM. Jednocześnie pomimo wzrostu mocy, zużycie paliwa zmalało o 21 proc. A4 2.0 TDI ultra zadowala się średnio 3,7 l oleju napędowego na 100 km, emitując przy tym 95 g CO2/km (w przypadku wersji Avant: 3,8 l i 99 g CO2/km). W jednostce 2.0 TFSI ultra (190 KM) opracowano całkowicie nowy sposób spalania sprawiający, że silnik ten jest bardzo wydajny - zużywa 4,8 l benzyny na 100 km i emituje 109g CO2/km. W późniejszym czasie pojawi się również model g-tron, napędzany gazem ziemnym lub wytwarzanym z zachowaniem zasad równowagi środowiskowej Audi e-gazem.

Nowe rozwiązania zastosowano także w układach przeniesienia napędu. 6-biegową manualną przekładnię, 7-stopniową przekładnię automatyczną S tronic – dostępną teraz również dla wersji z napędem na przednią oś – i 8-stopniową automatyczną skrzynię tiptronic, zbudowano od nowa. Przekładnie automatyczne wyposażono w funkcję wolnego biegu, która pozwala zaoszczędzić paliwo. Selektywne sterowanie rozkładem momentów napędowych uzupełnia pracę napędu na przednią oś i stałego napędu czterech kół quattro. W przypadku najmocniejszych silników TDI, począwszy od roku 2016, Audi będzie (jako opcja) oferować sportowy mechanizm różnicowy, montowany na tylnej osi.

W układzie jezdnym zastosowano lekkie, pięciowahaczowe zawieszenie osi oraz elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Opcjonalnie dostępny będzie  dynamiczny układ kierowniczy o zmiennym przełożeniu oraz amortyzatory o regulowanej sile tłumienia, gdzie kierowca samodzielnie  wybiera jedno z dwóch możliwych ustawień – sportowego lub komfortowego. Obydwa ustawienia amortyzatorów są zintegrowane ze sterownikiem systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który jest na liście wyposażenia standardowego (od wersji 190 KM).

Samochód został wyposażony również w asystenta wydajności, który pomaga kierowcy zaoszczędzić paliwo, aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist ułatwia zachowanie toru jazdy, a korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami adaptive cruise control z funkcją Stop & Go i z asystentem jazdy w korkach, odciąża go w spowolnionym ruchu pojazdów. Ponadto asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego, ostrzeżenie przy wysiadaniu, manewru omijania, asystent skręcania oraz systemy ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense. 

Obie nowe wersje A4, wkrótce po debiucie we Frankfurcie, znajdą  się w salonach sprzedaży. Audi liczy, że nowa technika przyciągnie jeszcze większą liczbę nabywców. BMW i Mercedes znów mają groźnego rywala.

Norbert Szwarc
Foto: Audi

galeria: [gallery ids="53758,53759,53760,53761,53762,53763,53764,53765,53766,53767"]

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.