Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi A3 Sportback 1.4 TSI - Optymalne rozwiązanie
kalendarz 05/12 2013

Audi A3 Sportback 1.4 TSI - Optymalne rozwiązanie

Testy / Audi

Gdy niemiecki producent wprowadzał na rynek najnowszy model Audi A3 Sportback, niemieccy inżynierowie twierdzili, że auto jest jeszcze bardziej dopracowane. Przykuwać miało także jeszcze atrakcyjniejszym wyglądem.

Z zewnątrz jednak Audi wygląda tak, że można się zachwycać jego wyglądem. Owszem może się podobać, ale sylwetka jest już nieco opatrzona. Z przodu uwagę przyciąga przedni grill oraz światła do jazdy dziennej, wkomponowane w reflektory wykonane w technice LED. Także tylne reflektory wykonane zostały w technice LED.

Minimalizm stylistyczny

W takiej formie można określić wnętrze Audi. Wszystko co znajduje się pod postacią systemu MMI (obsługa nawigacji, radia, telefonu). Zarządzanie powyższymi funkcjami jest proste i widoczne na cienkim, ciekłokrystalicznym, 5.8 calowym wyświetlaczu centralnym. Inteligentny system nawigacji satelitarnej, umożliwia tryb prezentacji map 3D (pokazuje topografię terenu, miasta w trybie 3D, zabytki, drogi alternatywne, warunki atmosferyczne, informacje o korkach i kolizjach (TMC) - jeżeli funkcja ta jest dostępna, zaś dzięki dostępowi do Internetu, istnieje możliwość podłączenia się do Google Maps i StreetView. Dodatkowo jest możliwość odtwarzania muzyki, bądź filmów z kart SDXC, podłączenie telefonu za pośrednictwem złącza Audi Connetion czy za pośrednictwem bluetootha.

Deska rozdzielcza ograniczona została do minimum. Centralna jej część, zajmuje panel sterowania klimatyzacją oraz przyciski od sterowania „selective drive”, systemu start&stop, systemu kontroli trakcji (możliwość całkowitego wyłączenia systemu), czy świateł awaryjnych i innych. Tradycyjnie już ergonomia, stoi na wysokim poziomie. Wielofunkcyjna kierownica, ma dobrze rozmieszczone przyciski, szkoda jednak, że brak jest możliwości przełączania muzyki za jej pośrednictwem.

Wnętrze Audi, wypełnia ciemna tonacja. Co prawda rozjaśniona jest srebrnymi wstawkami (chociażby srebrną listwą wzdłuż całej deski, czy srebrnymi obwódkami okrągłych nawiewów powietrza. Do precyzji wykonania oraz faktury zastosowanych elementów, nie możemy mieć zastrzeżeń. Także do siedzeń, które są bardzo wygodne i stanowią udane połączenie komfortu oraz sprężystości typowej w sportowych autach. Zapewniają przy tym dobre, boczne trzymanie. W podobnym tonie, możemy powiedzieć o tylnej kanapie. Jest ona wygodna i zapewnia odpowiednią ilość miejsca. Bagażnik Audi liczy sobie 380 litrów. Po rozłożeniu dzielonej tylnej kanapy, uzyskamy aż 1220 l.

Co znajduje się pod maską?

Racjonalista byłby zadowolony, osoba szukająca wrażeń już niezbyt. Ale trzeba powiedzieć, że silnik ten stanowi udany kompromis. Jest najsłabszy w całej gamie (liczy 1.4 l. poj. i generuje moc wynoszącą 122  lub 125 KM). Czy czymś zaskakuje? Przede wszystkim wyciszeniem i dynamiką. Duży wpływ na to ma stosunkowo niska masa auta (1205 kg), która  umożliwia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,5 s. Jest to z całą pewnością elastyczna jednostka. Moment obrotowy wynoszący 200 Nm, dostępny w zakresie od 1400 do 4000 obr/min. sprzyja swobodzie wyprzedzania. Zauważalny jest przy tym jednak fakt, iż powyżej 100 km/h, silnik nie jest już tak dynamiczny i gdzieś po części traci swoją werwę. Duży plus należy się skrzyni biegów. Sześciobiegowa, jest precyzyjna, a poszczególne biegi wchodzą płynnie. Jednocześnie przekładnia pozwala oszczędzić paliwo (zużycie w mieście na poziomie niewiele przekraczającym 7 litrów).

Poruszając się Audi A3, docenimy pracę zawieszenia. Sprężyny i amortyzatory przedniej osi (zawieszenie przedniej osi typu McPherson z trójkątnymi wahaczami poprzecznymi, aluminiową ramą pomocniczą i stabilizatorem rurowym), dobrze wybierają nierówności drogi, zapewniając  wyczucie samochodu podczas jazdy. Tylne zawieszenie, składa się z czterech wahaczy z oddzielonym mocowaniem sprężyn amortyzatorów. Dodatkowo zostało wzmocnione o ramę pomocniczą oraz stabilizator rurowy. Nasz egzemplarz, dysponował dodatkowo obniżonym o 15 mm zawieszeniem. Wyposażony został również w Selective Drive System. Dzięki niemu możemy wybrać twardość pracy układu kierowniczego oraz reakcję pedału przyspieszania (Auto, Comfort, Sport). Podczas pokonywania zakrętów uwagę zwraca fakt, iż pomimo przedniego napędu, Audi ma tendencje do uciekania tyłem. Łatwo sobie jednak z tym poradzić nawet przy wyłączonym systemie antypoślizgowym.

Paweł Pusz
Foto: autor

Zalety:
-wysoka jakość wykonania
-ekonomiczny silnik
-pewne prowadzenie
-bogate wyposażenie

Wady:
-wysoka cena

Podstawowe parametry techniczne Audi A3 Sportback 1.4 TSI:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4310/1785/1425 mm
Silnik: benzynowy, turbodoładowany
Pojemność: 1395 cm3
Moc maksymalna: 122 KM przy 5000-6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm przy 1400-4000 obr./min
Osiągi (0-100 km/h): 9,5 s.
Prędkość maksymalna: 203 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie): 6,6/4,6/6 l/100 km
Pojemność bagażnika: 380/1220 l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l

Cena: od 94 400 zł
Cena auta testowanego: 122 560 zł

 

[gallery ids="44017,44011,44005,43999,43998,44004,44010,44016,44015,44009,44003,43997,43996,44002,44008,44014,44013,44007,44001,44000,44006,44012"]

Zobacz podobne artykuły:

Kierowcy Audi zwycięzcami w DTM
kalendarz 17/08 2020

Kierowcy Audi zwycięzcami w DTM

Wiadomości / Moto sport

2020.08.17

W sobotę triumfował Nico Müller, a w niedzielę René Rast.
Audi Football Summit: FC Bayern Monachium kontra Olympique Marsylia
kalendarz 23/07 2020

Audi Football Summit: FC Bayern Monachium kontra Olympique Marsylia

Wiadomości / News

2020.07.23

Towarzyski mecz będzie próbą generalną przed ponownym startem Ligi Mistrzów.
René Rast po raz pierwszy prowadził bolid Formuły E
kalendarz 06/07 2020

René Rast po raz pierwszy prowadził bolid Formuły E

Wiadomości / Moto sport

2020.07.06

Trwają przygotowania do wznowienia sezonu. Inauguracja odbędzie się 5 sierpnia w Berlinie.
Najnowsze artykuły:
35 lat Multivana T3

35 lat Multivana T3

Wiadomości / Ciekawostki

2020.09.20

Pojazd ten łączył cechy minivana, kampera i auta do codziennego użytku.
 Rolls-Royce Ghost 2021 i słynni poprzednicy

Rolls-Royce Ghost 2021 i słynni poprzednicy

Wiadomości / Wydarzenia

2020.09.20

Tuż po premierze, nowy Ghost pojawił się w najstarszym na świecie klubie Rolls-Royce’a w Goodwood.
 BMW 128ti – Odpowiedź na Golfa GTI

BMW 128ti – Odpowiedź na Golfa GTI

Prezentacje / Nowości

2020.09.19

Nowa wersja hatchbacka serii 1 w gamie marki znajdzie się poniżej topowego M135i xDrive.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.