Audi A3 clubsport quattro concept – Ekstremum mocy
Audi A3 clubsport quattro concept – Ekstremum mocy
Na tegoroczny zlot nad Wörthersee, Audi przygotowało 525-konny bolid.
Na krótko przed oficjalną prezentacją studyjnego modelu (podczas zlotu - od 28 maja do 1 czerwca w Reifnitz), samochód zostanie poddany trudnym testom. Za jego sterami zasiądzie Marc Basseng, jeżdżący Audi zwycięzca mistrzostw świata FIA-GT1 oraz 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring.
Koncepcyjny A3 clubsport quattro powstał w oparciu o model S3 Limousine. Pod maską kryje 5-cylindrowy silnik TFSI o mocy 525 KM. „Audi A3 clubsport quattro concept pokaże fanom samochodów i tuningu nad Wörthersee, ile sportowego potencjału drzemie w rodzinie A3 i w naszych najlepszych silnikach. Na przykład w 2.5 TFSI. Tym pojazdem wykraczamy poza dotychczas ustalone granice mocy, dynamiki, dźwięku i stylistyki“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.
Ten prawdziwy bolid, otrzymał turbodoładowaną jednostkę napędową z bezpośrednim wtryskiem, która montowana jest seryjnie m in. w Audi RS Q3. W studyjnym A3 clubsport quattro concept z 2480 cm3 pojemności silnika generowanych jest 525 KM, co daje moc jednostkową 211,7 KM z litra pojemności skokowej jednostki. Przy ciężarze auta 1527 kg, stosunek mocy do masy wynosi 2,9 kg/KM. Maksymalny moment obrotowy 600 Nm jest dostępny w przedziale od 2300 do 6000 obr./min. Model ten przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 sek., a jego prędkość maksymalna wynosi 310 km/h. W stosunku do modelu bazowego zmodyfikowano m.in. turbosprężarkę z ciśnieniem ładowania o wartości do 1,5 bara a także chłodnicę powietrza doładowującego - intercooler. Napęd przekazywany jest za pośrednictwem 7-biegowej, automatycznej przekładni S tronic. Siódmy bieg ma długie przełożenie, zmniejszające zużycie paliwa, a wszystkie przełożenia odpowiednio zmodyfikowano. Kierowca może określać tryb pracy dwusprzęgłowej skrzyni, wybierając pomiędzy automatycznymi trybami D lub S. Może również samodzielnie przełączać biegi za pomocą manetek przy kierownicy lub dźwigni zmiany biegów. Zamontowana tu funkcja Launch Control umożliwia start z maksymalną mocą, przy w pełni kontrolowanej trakcji.
Sercem stałego napędu na cztery koła quattro jest hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na tylnej osi, które odpowiednio dostosowano do wysokiego momentu obrotowego. Jego elektroniczne sterowanie, podobnie jak zarządzanie momentem obrotowym, zintegrowano z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Podczas dynamicznie pokonywanego zakrętu, sprzęgło przekierowuje część momentu obrotowego z osi przedniej na tylną.
Przednie zawieszenie to konstrukcja McPhersona. Jego aluminiowe elementy redukują ciężar masy nieresorowanej. Czterowahaczowa konstrukcja osi tylnej może przejmować siły wzdłużne i poprzeczne niezależnie od siebie. Ponadto progresywne wspomaganie układu kierowniczego. W porównaniu z modelem seryjnym S3 Limousine, zawieszenie obniżono o 10 mm. Zarówno sprężyny, jak i amortyzatory są odpowiednio twarde. Parametry amortyzatorów można regulować, dostosowując ich siłę tłumienia do konkretnych warunków drogowych. Samochód wyposażono w koła 9,5 na 21 cali z oponami o rozmiarze 275/25 R21. Przednie tarcze o średnicy 370 mm są wentylowane od wewnątrz. Wszystkie cztery tarcze wykonano z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC, można częściowo lub całkowicie deaktywować.
Samochód zwraca na siebie uwagę niebieskim lakierem Magnetic Blue. Matowe obramowanie otrzymała osłona chłodnicy Singleframe. Stylizacją model ten przywodzi na myśl seryjne Audi RS 4 Avant. Studyjne A3 zostało wyposażone w tzw. air brake, który uaktywnia się w momencie hamowania auta z dużej prędkości. Uruchamiana elektronicznie tylna część pokrywy bagażnika, podnosi się z pozycji spoilera w pozycję prawie pionową. Przy prędkości 250 km/h, hamulec powietrzny skraca drogę hamowania o ok. 12 metrów. System ESC, dzięki zwiększonemu dociskowi, może przekazać tylnej osi większą mocy hamowania.
We wnętrzu auta jest miejsce dla czterech osób. Z przodu znajdują się dwa sportowe fotele. Na zestawie wskaźników czarne podziałki, czerwone wskazówki i białe cyfry. Dioda zamontowana w obrotomierzu, po osiągnięciu wartości 6900 obr./min, błyśnięciem podpowiada zmianę przełożenia. Na kierownicy znajdują się dwa duże, osobne przyciski służące do startu i zatrzymania silnika oraz do selekcji trybu pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Czarna kolorystyka wnętrza kontrastuje z lamówkami obić siedzeń w jasno szarym kolorze i niebieskimi szwami Sepang. Podsufitka i słupki pokryto czarną Alcantarą, a listwy dekoracyjne wykonano ze szczotkowanego aluminium. Zadbano również o detale – podpórka lewej stopy i pedały wykonane ze szlachetnej stali, emblematy z nazwą modelu na tablicy rozdzielczej i listwach progowych.
Oprócz Audi A3 clubsport quattro, producent nad Wörthersee pokaże również studyjne Audi TT quattro sport concept, które zadebiutowało podczas tegorocznej wystawy w Genewie oraz dziesięć modeli seryjnych - Audi TTS i Audi S1 w wersji GTI, S3 Cabriolet, S3 Limousine, Audi RS 5 Coupé, RS 6 Avant oraz R8 V10 Spyder. Nie zabraknie także motocykli marki Ducati (od 2012 r. firmy należącej do Audi AG).
Norbert Szwarc
Foto: Audi
[gallery ids="45572,45571,45570,45569"]
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21