Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Audi - Tworzenie modeli RS
kalendarz 01/07 2020

Audi - Tworzenie modeli RS

Ciekawostki / Audi

Modele noszące oznaczenie RS tworzone przez Audi Sport GmbH, to od lat znane najbardziej usportowione wersje  aut marki z Ingolstadt.

Pojazdy te są nie tylko efektem pracy stylistów, inżynierów. Ostatnie szlify należą do kierowców testowych, którzy doskonalą je podczas licznych jazd próbnych przeprowadzanych na całym świecie. Oto kulisy prac związanych z tworzeniem modeli typu RS.

Pętla Północna (die Nordschleife) toru Nürburgring to legenda torów wyścigowych: 20 km 832 m ciągłej walki. Każdy kilometr to prawdziwe wyzwanie: „gaz do dechy” na Fuchsröhre, dynamiczne przyspieszenie na odcinku Karussell i skok do przodu na Pflanzgarten. Ponad 80 proc. trasy pokonuje się z najwyższą prędkością: maksymalne obciążenie w przyspieszonym tempie, każdy kilometr tutaj, to jak wiele kilometrów na normalnych drogach. 8 tys. km testu na wytrzymałość na Pętli Północnej odpowiada cyklowi życia jednego samochodu. Ze względu na wysokie wymagania, jakie stawia przed pojazdami, Pętla Północna to dla każdego samochodu sportowego swego rodzaju punkt odniesienia: ten, który zda tu egzamin, da sobie radę na drogach całego świata.

Także doświadczonemu kierowcy Pętla Północna mówi dużo o jego samochodzie – o jego mocnych stronach i słabościach, o precyzyjnym prowadzeniu, by osiągnąć jak najkrótsze czasy okrążeń, o łatwości kontroli w obszarze granicznym i przede wszystkim o jego jakości w najbardziej nawet wymagających warunkach. Dlatego Pętla Północna należy do stałych gwiazd na firmamencie prac rozwojowych i testowych Audi Sport GmbH.

Jednym z lepszych znawców „Zielonego Piekła” jest Frank Stippler. Urodzony w Kolonii 45-latek mieszka w górach Eifel i jest związany z historią Audi Sport jak żaden inny kierowca. Do jego największych sukcesów należą zwycięstwa w 24-godzinnym wyścigu w Spa (2012) oraz na torze Nürburgring (2012 i 2019). Stippler już od samego początku uczestniczył w testach samochodu wyścigowego klasy GT3 – Audi R8 LMS, który zadebiutował w 2009 r. Oprócz umiejętności kierowcy wniósł tu także wiedzę inżyniera.

Najnowsze osiągnięcie Stipplera to rekord okrążenia na Pętli Północnej, ustanowiony jesienią 2019 za kierownicą RS Q8. Wskazówka stopera zatrzymała się wtedy po 7:42.253 minuty, co zostało potwierdzone notarialnie. W ten sposób zawodowy kierowca z Kolonii o 12 sekund pobił dotychczasowy rekord dla SUV-a produkcji seryjnej, choć nie było to celem prac rozwojowych.

„W naszej pracy Pętla Północna oznacza ostateczny test na wytrzymałość” – objaśnia Oliver Hoffmann, szef Audi Sport GmbH. „Każdy nowy model typu RS pokonuje tu przynajmniej osiem tysięcy kilometrów. Trasa dostarcza nam szczegółowych informacji o wytrzymałości poszczególnych podzespołów w ekstremalnych warunkach i o właściwościach zawieszenia. W przypadku modelu RS Q8, w centrum zainteresowania znajdowało się przede wszystkim wyregulowanie sprężyn, amortyzatorów i elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy ESP oraz określenie charakteru elektromechanicznej, aktywnej stabilizacji przechyłu pojazdu i sportowego mechanizmu różnicowego.”

Co wyróżnia najszybszego SUV-a spod znaku czterech pierścieni? „RS Q8 łączy w sobie ponadprzeciętne osiągi i niezwykłą stylistykę z wszechstronnością SUV-a oraz spełnia najwyższe wymogi jakościowe Audi” – mówi Hoffmann. „Modele typu RS posiadają jedyny w swoim rodzaju, mocny charakter: najwyższa, spontanicznie wydobywana moc – dostępna praktycznie na życzenie: zawsze i wszędzie, ale też pełna spokoju niezawodność podczas dalekich podróży. W każdym RS kryją się zawsze obaj: doktor Jekyll i mister Hyde. Ważne, żeby każdy kilometr – niezależnie od tego, jak jedziemy – był wysublimowanym doznaniem – dzięki zapierającej dech w piersi stylistyce, szlachetnemu ogólnemu wrażeniu i doskonałej jakości” – dodaje.

12 modeli RS

Audi Sport GmbH (spółka - córka Audi AG) odpowiedzialne za tworzenie sportowych wersji marki ma w programie 12 modeli: RS 3 w wersji Sportback i Limousine, RS 4 Avant, RS 5 -Coupé i Sportback, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS  - Coupé i Roadster, RS Q3 i RS Q3 Sportback oraz RS Q8. Osiem z tych modeli zaprezentowano w 2019 r. Kolejne modele mają być szybciej wprowadzane na rynek. Prace rozwojowe powinny przebiegać równolegle do prac nad daną serią, na której bazują. Oprócz stylistyki prace obejmują układ napędowy, zawieszenie i hamulce.

Jednocześnie prace są dostosowywane do aktualnych wymogów. W przypadku modeli RS 6 Avant, RS 7 Sportback i RS Q8, na liście podzespołów przy których pracują inżynierowie, znajduje się także zaawansowany system mild-hybrid osadzony na 48-woltowej sieci pokładowej, a w przypadku silnika V8 TFSI – system cylindrów odłączanych na życzenie (COD).

30 razy dookoła świata: program testowy Audi RS Q8

Inżynierowie Audi Sport GmbH odpowiedzialni za testowanie RS Q8, blisko dwa lata spędzili w drodze, pokonując pojazdami rozwojowymi i prototypami ponad 1,2 mln km, co odpowiada trzydziestokrotnemu okrążeniu kuli ziemskiej. Jazdy testowe odbywały się m. in. w Finlandii, Szwecji, Francji, Włoch, Afryki Południowej, Chin i w USA. Prowadzono je na torach wyścigowych i bardzo zróżnicowanych nawierzchniach.

Trasy testowe, takie jak pochylony i idealnie okrągły tor do jazd próbnych dla superszybkich samochodów w miejscowości Nardò w południowych Włoszech, służyły do sprawdzenia wytrzymałości wszystkich podzespołów przy stałej, wysokiej prędkości. W Skandynawii natomiast, najlepsze warunki do nadania zawieszeniu i systemom regulacji „ostatecznego szlifu” pod względem reakcji, oferował lód i śnieg. Na śliskim podłożu już niewielkie zmiany w regulacji powodowały wyraźnie wyczuwalny efekt. Upał i wysokości w Afryce Południowej stanowiły szczególne wyzwania przede wszystkim dla klimatyzacji, chłodzenia silnika i rozwijania mocy.

Stylistyka modeli RS

Modele RS wyróżniają się agresywną stylizacją, inspirowaną sportem motorowym. W wielu RS-ach punktem odniesienia dla umiejscowienia i proporcji osłony chłodnicy Singleframe jest model R8. Osłona jest jednak w przypadku RS-ów szersza i znajduje się niżej niż w siostrzanych modelach, a zamiast elementów chromowanych dominuje w niej czerń. W niektórych modelach między osłoną chłodnicy a maską silnika znajdują się poziome szczeliny przywodzące na myśl model-ikonę: Audi Sport quattro z 1984 r. Masywne wloty powietrza i duże eliptyczne końcówki rur układu wydechowego podkreślają moc.

Ponadto w przypadku Audi RS 6 Avant, nadwozie jest o 80 mm szersze niż model bazowy, a jego błotniki, podobnie jak tylne drzwi, boki, przód i maska silnika, są nakreślone w sposób charakterystyczny dla modeli RS. Nie zmieniono jedynie przednich drzwi, dachu i pokrywy bagażnika. Koła Avanta mają średnicę do 22 cali, a w RS Q8 felgi mają nawet 23 cale.

„Nasi klienci żądają najlepszych produktów na rynku” – kontynuuje Oliver Hoffmann. „By sprostać tym wysokim oczekiwaniom, zatrudniamy najlepszych specjalistów i zespoły konstruktorów.” Ważną rolę w procesie prac rozwojowych odgrywają specjalne warsztaty RS, w których pierwsze modele serii montowane są ręcznie. Pracownicy montują kompletną karoserię RS na precyzyjnych, aluminiowych narzędziach pomiarowych - wzornikach. By wyregulować położenia wszystkich powierzchni i ich połączenia z dokładnością do dziesiątej części mm, konstruktorzy korzystają z najnowocześniejszych metod pomiarowych, takich jak skanery laserowe, które rejestrują kilka mln punktów pomiarowych na powierzchni jednej części.

Modele RS są produkowane w czterech fabrykach. W zakładach Audi w Ingolstadt z taśmy zjeżdża RS 3 Sportback, RS 3 Limousine, RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Sportback. W fabryce w Neckarsulm produkuje się RS 6 Avant i RS 7 Sportback. W węgierskich zakładach w Győr powstaje TT RS - Coupé i Roadster, RS Q3 i RS Q3 Sportback. Ze Słowacji, z zakładów w Bratysławie, pochodzi RS Q8. Wszystkie modele typu RS są produkowane na tych samych liniach, co modele siostrzane.

Etap montażu, podczas którego zawieszenie i napęd łączone są z karoserią, jest skomplikowany przede wszystkim w przypadku modeli z silnikiem V8. Do tego dochodzą podzespoły charakterystyczne dla modeli RS, takie jak układ wydechowy, zderzaki i koła. W Neckarsulm każdego dnia pracy powstaje dwucyfrowa liczba egzemplarzy RS 6 Avant i RS 7 Sportback. Każdy z nich, zanim zostanie oddany do rąk klienta, jest testowany w warunkach drogowych.

W sąsiedztwie fabryki w Neckarsulm, gdzie główną siedzibę ma Audi Sport GmbH, znajduje się zakład „Böllinger Höfe”. Tam powstają samochody z rodziny R8. Są one tworzone w znacznym stopniu ręcznie. Wkrótce dołączy do nich model z napędem czysto elektrycznym – Audi e-tron GT./oprac. ns/

źródło: Audi


Tagi:
Audi, Audi RS, gama modeli Audi RS, Audi Sport GmbH, tor Nürburgring, Frank Stippler, Audi RS 3 Sportback i Limousine, Audi RS 4 Avant, Audi RS 5 Coupé, Audi RS 5 Sportback, Audi RS 6 Avant, Audi RS 7 Sportback, Audi TT RS Coupé i Roadster, Audi RS Q3, Audi RS Q3 Sportback, Audi RS Q8, Audi R8

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Audi Q6 e-tron i sztuka
kalendarz 05/04 2024

Audi Q6 e-tron i sztuka

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.05

Andrés Reisinger jest jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów cyfrowych i projektantów na świecie.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.