Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu
kalendarz 02/07 2022

Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Ciekawostki / Audi

W 1972 r. pojawiło się Audi 80 od razu otrzymując tytuł „Car of the Year – Samochodem Roku”.

Pierwsze Audi 80, z wewnętrznym symbolem modelowym "B1", w założeniu miało być „nowoczesnym, ale nie modnym”, niezawodnym samochodem rodzinnym. W tej kwestii ówczesny szef działu rozwoju technicznego Audi Ludwig Kraus oraz Volkswagen AG, nowa spółka-matka, doszli do porozumienia jeszcze pod koniec lat ‘60. I tu, podobnie jak w przypadku konstrukcji samochodów wyścigowych, Ludwig Kraus zlecił swoim pracownikom sprawdzenie każdej części pod kątem możliwości zmniejszenia masy bez uszczerbku dla trwałej jakości, solidności i wytrzymałości. Wyjątkowo lekkie Audi 80, które weszło do produkcji dokładnie 50 lat temu, zachwyciło klientów sportowymi właściwościami jezdnymi i niskim zużyciem paliwa, co sprawia, że na początku kryzysu naftowego w 1973 r. jest to właściwy samochód we właściwym czasie. Jeszcze w tym samym roku Audi 80 zdobywa tytuł „Car of the Year - Samochodu Roku”, a także uznanie międzynarodowej prasy branżowej.

Projektant Hartmut Warkuss współtwórca stylu pierwszego Audi 80, stworzył zupełnie nowy, odpowiadający duchowi lat ’70 styl i wygląd samochodu. W 1976 r. Warkuss awansował na szefa działu stylistyki Audi, zostawiając trwały ślad w projektowaniu kilku generacji Audi serii B, C i D. Do przełomu lat 1994/95, z taśm produkcyjnych zjechały cztery generacje Audi 80 - od B1 do B4. Wtedy właśnie ten zasłużony model został zastąpiony przez Audi A4, znane wewnętrznie jako B5. Wraz z nim, Audi wprowadza nową nomenklaturę dla swoich samochodów. Audi A4 doczekało się już piątej generacji; model B9 jest dostępny jako limuzyna i kombi (Avant), jako wersje S i RS oraz jako Audi A5 w wariantach coupé, sportback i kabriolet.

1972–1978: Audi 80 B1 – założyciel nowego segmentu pojazdów

Audi 80 świętowało swoją światową premierę w roku, w którym w Monachium odbywały się Letnie Igrzyska Olimpijskie. W lipcu 1972 r. marka z Ingolstadt zaprezentowała samochód mediom, a we wrześniu - już po Olimpiadzie - dealerom. Model B1 zapoczątkował nowy segment rynku: „kompaktowy sedan”, w skrócie seria B. Ten nowo opracowany samochód średniej wielkości uzupełnił ówczesną gamę modelową Audi. Technika zastosowana w tym modelu wprowadziła wiele nowych rozwiązań, które później trafiły także do innych pojazdów Grupy Volkswagen.

Lekka konstrukcja i inne innowacje techniczne

Dwudrzwiowy model w wersji bazowej ważył tylko 835 kg. Rygorystycznie przestrzegana zasada lekkiej konstrukcji to jeden z wymogów postawionych przez szefa działu rozwoju technicznego Ludwiga Krausa. Rozstaw osi wynoszący 2,47 metra i długość 4,18 m sprawiły, że Audi 80 było bardzo dobrze wyważoną kompaktową limuzyną. Inżynier zajmujący się konstrukcją zawieszenia Detlef Banholzer, po raz pierwszy w europejskim, produkowanym seryjnie samochodzie zastosował ujemny promień skrętu kierownicy - rozwiązanie, które znacznie poprawia stabilność podczas hamowania. Dzięki ukośnemu układowi hydraulicznego układu hamulcowego, Audi postawiło bezpieczeństwo pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego na pierwszym miejscu. Tylne zawieszenie to skrętna oś z amortyzatorami sprężynowymi. Przednie koła to konstrukcja McPhersona z wahaczami. Silnik Audi 80 umieszczono wzdłużnie przed napędzaną przednią osią, a 4-biegowa przekładnia za nią. W momencie wprowadzenia na rynek dostępne były cztery silniki o poj. od 1.3 do 1.6 l. i mocy od 55 do 100 KM. Cechą charakterystyczną tego 4-cylindrowego silnika o prostej konstrukcji było sterowanie zaworami za pomocą wałka rozrządu z paskiem zębatym i bezobsługowymi popychaczami hydraulicznymi. Szef działu rozwoju technicznego Ludwig Kraus projektując 4-cylindrowy silnik OHC, wpadł na pomysł stworzenia serii modułowej. Opracowany przez inżyniera Franza Hauka i jego zespół silnik nosił wewnętrzną nazwę EA 827 i stał się najczęściej produkowanym silnikiem w Grupie VW.

„Car of the Year 1972” i prawdziwy hit sprzedaży

Dzięki nowej generacji silników OHC i wielu ciekawostkom technicznym, Audi 80 szybko osiąga sukces sprzedażowy firmy. Do końca produkcji latem 1978 r, z taśm montażowych zjechało ponad milion egzemplarzy wersji B1. Ponieważ moce produkcyjne zakładu w Ingolstadt wkrótce przestają wystarczać do zaspokojenia dużego popytu, do produkcji zostają zaangażowane zakłady Volkswagena w Wolfsburgu i w Emden.

Asso di Picche, czyli „as pik” - sportowe coupé zaprojektowane przez Giorgio Giugiaro i zbudowane przez firmę Karmann, już w 1973 r. pokazuje sportowy potencjał modelu B1. Audi 80 GT wchodzi do produkcji seryjnej w 1973 r, a w październiku 1975 r. zostaje zastąpione przez Audi 80 GTE: jego silnik ma moc 110 KM. Właściwości jezdne nowego topowego modelu zapowiadają dynamikę, jaką Audi wkrótce uwolni. W 1976 r. model B1 otrzymuje aktualizację, dzięki której sedan zyskuje duże, blokowe reflektory, co zbliża go wizualnie do nowej generacji Audi 100. Lekkie i oszczędne Audi 80 staje się bardzo popularne, zwłaszcza po kryzysie naftowym w 1973 r. Samochód staje się również hitem w USA, gdzie jest sprzedawany pod nazwą „Fox”.

Od początku produkcji do dziś, wyprodukowano ponad 12,5 mln egzemplarzy modeli serii od B1 do B9 (zarówno Audi 80, jak i Audi A4)./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, Audi 80, Audi 80 GTE, Audi A4, Giorgio Giugiaro

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Audi Q6 e-tron i sztuka
kalendarz 05/04 2024

Audi Q6 e-tron i sztuka

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.05

Andrés Reisinger jest jednym z najbardziej rozchwytywanych artystów cyfrowych i projektantów na świecie.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.