Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Audi: 40 lat quattro
kalendarz 02/05 2020

Audi: 40 lat quattro

Ciekawostki / Audi

Prawie 10,5 mln pojazdów z napędem na cztery koła wyprodukowano od 1980 r.

Ten właśnie rodzaj napędu na cztery koła, od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od momentu, w którym pierwsze Audi quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., fabryki Audi wyprodukowały około 10,5 mln aut z  układem quattro. Teraz marka otwiera nowy rozdział  - wraz z prototypami Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback, producent wprowadza elektryczny torque vectoring, czyli sterowany elektrycznie selektywny rozkład momentów napędowych między kołami.

W ciągu 40 lat, napęd quattro przyniósł marce sukces. Do końca roku 2019, koncern z Ingolstadt wyprodukował 10 448 406 aut z napędem czterech kół, w tym 804 224 w samym tylko roku 2019. Prawie 45 proc. wszystkich modeli Audi zbudowanych w 2019 r. było wyposażonych właśnie w napęd quattro, a większość z nich pochodziła z fabryk w Changchun w Chinach i San José Chiapa w Meksyku.

Układ quattro występuje w każdej serii modelowej, z wyjątkiem A1. Teraz Audi prezentuje kolejny etap rozwoju napędu na cztery koła. W prototypach Audi e-tron S i e-tron S Sportback, napędowi quattro towarzyszy elektrycznie sterowany torque vectoring — selektywny rozkład momentów napędowych pomiędzy kołami. Audi jest pierwszym producentem, który stosuje tu technikę wykorzystania trzech silników elektrycznych i będzie ją wdrażał do produkcji seryjnej.

Koncepcja quattro od samego początku znakomicie nadawała się do samochodów sportowych, jak i do aut seryjnych. Oryginalne quattro o mocy 200 KM pozostawało w gamie Audi aż do 1991 r, przechodząc po drodze kilka technicznych modyfikacji. W 1984 r. dodano ekskluzywny wariant Sport quattro o mocy 306 KM. W 1986 r. blokowany ręcznie międzyosiowy mechanizm różnicowy, który od samego początku był montowany w oryginalnym quattro, zastąpiono mechanizmem różnicowym typu Torsen, który mógł płynnie rozdzielać momenty napędowe.

W kolejnych latach marka kontynuowała udoskonalanie techniki quattro. Pierwszy model Audi TDI ze stałym napędem czterech kół pojawił się w 1995 r. W roku 1999 technikę tę zastosowano w seriach modelowych A3 i TT. Kolejnym ważnym krokiem było zastosowanie w 2005 r., międzyosiowego mechanizmu różnicowego z asymetrycznym, dynamicznym rozkładem mocy. W 2007 r. na przedniej osi Audi R8 pojawiło się sprzęgło wiskotyczne, a w kolejnym roku wprowadzono sportowy mechanizm różnicowy. quattro ultra dodano w 2016 r.

Audi po raz pierwszy stanęła na starcie Rajdowych Mistrzostw Świata w roku 1981, a zaledwie sezon później zdominowała to wydarzenie. Zespół Audi zdobył tytuł mistrza w klasyfikacji producentów w 1982 r., a fiński kierowca Hannu Mikkola zdobył tytuł mistrza klasyfikacji kierowców w 1983 r. W 1984 r. marka Audi zdobyła oba tytuły, a mistrzem świata został Szwed Stig Blomqvist. W tym samym roku marka wprowadziła do stawki model Sport quattro z krótszym rozstawem osi, a w 1985 r. Sport quattro S1 o mocy 476 KM. W 1987 r. Walter Röhrl pojechał po zwycięstwo w wyścigu górskim Pikes Peak (USA) specjalnie zmodyfikowanym modelem S1.

Później Audi skupiło się na wyścigach samochodów turystycznych. W 1988 r., samochodem Audi 200 zdobyło mistrzowskie tytuły w amerykańskiej serii wyścigów TransAm zarówno w klasyfikacji marek, jak i klasyfikacji kierowców, a w kolejnym roku osiągnęło duży sukces w serii IMSA GTO. W sezonie 1990/91 producent zgłosił duże V8 quattro do serii mistrzostw DTM (Deutsche Tourenwagenmeisterschaft), co zakończyło się zdobyciem dwóch tytułów mistrza klasyfikacji kierowców. Model A4 quattro Supertouring, w 1996 r. wziął udział w czterech mistrzostwach krajowych — i wszystkie je wygrał. Dwa lata później, europejscy organizatorzy mocą nowych uregulowań, prawie całkowicie wyeliminowali napęd na cztery koła z wyścigów samochodów turystycznych.

Kolejne wyścigowe Audi z napędem czterech kół – hybrydowe Audi R18 e-tron quattro - stanęło na torze w 2012 r. Tu rozwiązanie quattro było jeszcze inne. Silnik spalinowy V6 TDI napędzał tylne koła, podczas gdy akumulator koła zamachowego dostarczał odzyskaną energię do dwóch silników elektrycznych przy przedniej osi. Samochód wykorzystywał układ napędowy quattro chwilowo, podczas przyspieszania. Jego bilans wygranych robi duże wrażenie: trzy zwycięstwa łączne w 24-godzinnym wyścigu Le Mans oraz po dwa tytuły mistrzowskie dla kierowców i marki w World Endurance Championship (WEC).

Przez te wszystkie lata quattro stało się ikoną. Ta nazwa jest synonimem bezpiecznej jazdy i sportowego charakteru. Dodajmy jako ciekawostkę, że w 1986 r, zawodowy kierowca rajdowy Harald Demuth, wjechał modelem Audi 100 CS quattro w górę skoczni narciarskiej w fińskim kurorcie Kaipola. Mistrz torów wyścigowych, Szwed Mattias Ekström dokonał podobnego wyczynu w 2019 r. samochodem Audi e-tron quattro wyposażonym w trzy silniki elektryczne — wjechał po najbardziej stromym odcinku toru narciarskiego Streif w Kitzbühel, pokonując stok o nachyleniu dochodzącym miejscami nawet do 85 proc./oprac. ns/

Foto: Audi


Tagi:
Audi, quattro, napęd quattro, Audi quattro, Audi e-tron S, Audi e-tron S Sportback, Audi A3, Audi TT, Audi R8, Hannu Mikkola, Stig Blomqvist, Walter Röhrl, DTM, Audi A4 quattro Supertouring, Audi R18 e-tron quattro, World Endurance Championship, Audi 100 CS quattro, Mattias Ekström

Zobacz podobne artykuły:

 Rolls-Royce Cullinan w skali 1:8 – Jak prawdziwy
kalendarz 01/06 2020

Rolls-Royce Cullinan w skali 1:8 – Jak prawdziwy

Wiadomości / Ciekawostki

2020.06.01

Słynna brytyjska marka będzie oferowała modele w skali 1:8.
Rozwiązania, które zawdzięczamy sportom motorowym
kalendarz 29/05 2020

Rozwiązania, które zawdzięczamy sportom motorowym

Wiadomości / Ciekawostki

2020.05.29

Nieważne, czy jeździsz rodzinnym vanem czy sportowym coupé. Twoje auto ma w sobie więcej z auta rajdowego lub wyścigowego, niż może się wydawać.
 Super auta greckiej policji lat 90.
kalendarz 23/05 2020

Super auta greckiej policji lat 90.

Wiadomości / Ciekawostki

2020.05.23

Grecja miała jedne z ciekawszych samochodów do walki m in. z ulicznymi wyścigami.
Najnowsze artykuły:
Kajetanowicz, Naja, Myszka i Kot na torze rallycrossowym

Kajetanowicz, Naja, Myszka i Kot na torze rallycrossowym

Wiadomości / Moto sport

2020.06.02

Czworo utytułowanych sportowców, tor rallycrossowy i walka o jak najlepszy wynik.
Łukasz Zadworny, dyrektor marki VW w Polsce o obecnej sytuacji i planach

Łukasz Zadworny, dyrektor marki VW w Polsce o obecnej sytuacji i planach

Wiadomości / Wydarzenia

2020.06.02

Podczas wideokonferencji Łukasz Zadworny omówił m.in. działania podjęte w sieci dealerskiej w świetle pandemii oraz najbliższe plany marki.
 Rolls-Royce Cullinan w skali 1:8 – Jak prawdziwy

Rolls-Royce Cullinan w skali 1:8 – Jak prawdziwy

Wiadomości / Ciekawostki

2020.06.01

Słynna brytyjska marka będzie oferowała modele w skali 1:8.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.