Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Akumulator - Po letnich upałach nadchodzą mrozy
kalendarz 12/12 2018

Akumulator - Po letnich upałach nadchodzą mrozy

Eksploatacja / Porady

40 proc. awarii samochodów jest spowodowanych niesprawnością akumulatora.

Gdy zaczynają spadać temperatury, a zima jest tuż za progiem, nadchodzi czas, by zabrać samochód do warsztatu i przygotować go do eksploatacji w niskich temperaturach. Wymianę opon, sprawdzenie świateł i uzupełnienie płynów uznaje się za czynności standardowe, natomiast często pomija się akumulator. Trzeba jednak pamiętać, że nieprzerwana praca ogrzewania przedniej i tylnej szyby, reflektorów oraz wycieraczek wiążą się z długotrwałym obciążeniem baterii. Jak pokazują najnowsze statystyki ADAC, około 40 proc. awarii samochodów jest spowodowanych niesprawnością akumulatora. Czy Twój akumulator przetrwa zimę? Jedynym sposobem, aby się tego dowiedzieć, jest sprawdzenie jego stanu w warsztacie.

Akumulator latem się starzeje, a zimą dokonuje żywota

Zima to zwykle okres, w którym niskie temperatury okazują się zabójcze dla zbyt słabych akumulatorów – szczególnie, jeśli poprzedzało ją wyjątkowo długie i gorące lato - tak, jak w tym roku. Upały dramatycznie skracają żywotność akumulatorów, dlatego starsze egzemplarze mogą nawet nie doczekać zimy. „Wielu kierowców sądzi, że dla akumulatorów szkodliwe są tylko niskie temperatury. Tymczasem to wysokie temperatury zapoczątkowują proces degradacji” – wyjaśnia dr Christian Rosenkranz, wiceprezes ds. inżynieryjnych w Johnson Controls Power Solutions. Optymalna dla akumulatora samochodowego temperatura otoczenia wynosi ok. 20°C. Tymczasem ostatnie lato było nie tylko długie, ale zostało uznane w Polsce za najgorętsze w historii pomiarów (w Warszawie – od 1779 r.), a temperatury często przekraczały 30°C.

Wysokie temperatury prowadzą do samoczynnego rozładowywania się akumulatora i powodują szybsze starzenie się elementów elektrochemicznych. „Zjawiska te nie powodują natychmiastowej awarii, ale mogą przyspieszyć pogarszanie się parametrów eksploatacyjnych akumulatora” – dodaje Rosenkranz. Problemy z tym związane pozostają niewidoczne przez okres lata i jesieni, ale dają o sobie znać zimą, gdy uruchomienie silnika wymaga dostarczenia znacznie większej ilości energii. Dlatego też akumulator należy regularnie sprawdzać przez cały rok.

Oprócz skrajnych temperatur latem i zimą istnieje wiele innych przyczyn awarii akumulatorów. Jeśli samochód jest użytkowany rzadko lub tylko na krótkich trasach, alternator nie może w pełni naładować akumulatora, podczas gdy odbiorniki elektryczne, takie jak ogrzewanie tylnej szyby, czy siedzeń, powodują dalsze rozładowywanie się akumulatora. Należy również unikać długich przestojów, ponieważ w wielu nowoczesnych samochodach akumulator musi dostarczać energię także po wyłączeniu silnika: systemy takie jak alarm, zamki w drzwiach, funkcje uruchamiania bez kluczyka i nawigacja wymagają zasilania nawet podczas postoju. Zwłaszcza zimą warto przynajmniej raz w miesiącu odbywać dłuższą podróż, żeby całkowicie naładować akumulator.

W miarę starzenia się akumulatora spada jego wydajność, ponieważ korozja i zasiarczanie uniemożliwiają jego pełne naładowanie. Jeśli kontrola wykaże, że akumulator powinien zostać wymieniony, zadanie to należy powierzyć warsztatowi. We współczesnych samochodach rola akumulatora uległa zmianie: podzespół ten nie tylko zapewnia energię niezbędną do uruchomienia silnika, lecz jest częścią skomplikowanego układu elektrycznego, w ramach którego zapewnia zasilanie wielu urządzeń odpowiadających za komfort podróży i ograniczenie zużycia paliwa, takich jak klimatyzacja, podgrzewanie foteli czy system start-stop. Ponadto akumulator może być zainstalowany w innym miejscu, niż pod maską – na przykład w bagażniku lub pod siedzeniem. W efekcie do wymiany akumulatora we współczesnym samochodzie potrzebne są specjalistyczne narzędzia i wiedza. Aby mieć pewność bezproblemowej i bezpiecznej wymiany, najlepiej to zadanie powierzyć specjaliście.

„Badanie stanu akumulatora pozwala wychwycić moment, w którym grozi jego awaria. Dlatego też przynajmniej raz w roku, najlepiej przed zimą, należy sprawdzić stan akumulatora w warsztacie” – wyjaśnia Rosenkranz. „Pozwoli to uniknąć unieruchomienia pojazdu oraz dodatkowych kosztów i kłopotów. Nie ma nic bardziej irytującego, niż akumulator, który jest wystarczająco naładowany, aby włączyć światła, ale zbyt słaby, żeby zakręcić rozrusznikiem”.


Tagi:
akumulator, akumulator zimą, stan akumulatora

Zobacz podobne artykuły:

Co wpływa na karoserię polskich aut?
kalendarz 12/02 2019

Co wpływa na karoserię polskich aut?

Warsztat / Porady

2019.02.12

Zdaniem mechaników karoserię polskich aut najczęściej dotyka korozja drzwi, błotników i pokrywy bagażnika.
Dobre samopoczucie po imprezie? Kierowco, to może być pułapka!
kalendarz 10/02 2019

Dobre samopoczucie po imprezie? Kierowco, to może być pułapka!

Warsztat / Porady

2019.02.10

Dobre samopoczucie o poranku po intensywnej imprezie może być dla kierowców bardzo zdradliwe.
Jak czytać testy opon?
kalendarz 09/02 2019

Jak czytać testy opon?

Warsztat / Porady

2019.02.09

Ta sama opona ma inne osiągi w różnych temperaturach czy rozmiarach.
Najnowsze artykuły:
Lexus ES kontra opera

Lexus ES kontra opera

Moto fanatyk / Car audio

2019.02.17

Model ES jest wyposażony w jeden z najbardziej zaawansowanych systemów audio na świecie. Jak sprawdzi się w porównaniu z Operą Santa Fe, stworzoną głównie na potrzeby muzyki?
Ferrari pracuje nad hybrydową wersją modelu 488

Ferrari pracuje nad hybrydową wersją modelu 488

Wiadomości / News

2019.02.17

Włoska firma przygotowuje się do ujawnienia nowego superata, ale nie w Genewie.
Volkswagen T-Roc w topowej wersji R

Volkswagen T-Roc w topowej wersji R

Wiadomości / News

2019.02.17

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie VW zaprezentuje studyjny model najmocniejszej wersji T-Roca.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.