Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Acura NSX – Długo wyczekiwana
kalendarz 23/01 2015

Acura NSX – Długo wyczekiwana

Wiadomości / Prezentacje / Acura / nowe auta

Po wielu zapowiedziach, prezentacjach aut studyjnych, fani NSX doczekali się nowego modelu.

Z całą pewnością japoński producent powinien docenić cierpliwość tych wszystkich, którzy tak długo czekali na następcę słynnego NSX. Przypomnijmy, że pierwszy model zadebiutował 25 lat temu. Pierwsza generacja tego pojazdu pojawiła się w 1990 r. Następna w 2002 i była produkowana tylko przez 3 lata. Pierwsze wzmianki o kolejnym modelu można było usłyszeć w 2007 r. Data premiery wciąż była przesuwana, w tym czasie trwały prace i testy, prezentowano auta koncepcyjne i... W ten sposób minęły kolejne lata. Styczeń 2015 roku będzie następną historyczną datą. Podczas wystawy w Detroit zaprezentowano model – podobno w wersji produkcyjnej – który ma oferować niespotykane wrażenia z jazdy.

Samochód został zaprojektowany i wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych. Jak podkreślają przedstawiciele marki, NSX pokazany w Detroit, pokryty połyskującym czerwonym lakierem jest w specyfikacji jaka trafi na rynek. Pod względem stylizacji nie ma szczególnych zaskoczeń, ponieważ niemal identycznie wyglądał projekt auta, prezentowany w ubiegłym roku. Acura NSX nowej generacji została zaprojektowana od podstaw przez globalny zespół inżynierów Hondy z północnoamerykańskiego oddziału badawczo-rozwojowego w Raymond w Ohio. Prace nad tym modelem trwały blisko trzy lata.

„Naszym celem było stworzenie nowego modelu, który pozostanie wierny dziedzictwu oryginalnego NSX-a - supersamochodu, który zaoferuje nowe doświadczenia z jazdy i który będzie bezgranicznie posłuszny swojemu kierowcy,” powiedział Mike Accavitti, starszy wiceprezes i dyrektor zarządzający firmy Acura. „Model NSX odzwierciedla amerykańskie korzenie Acury i podkreśla ważną rolę, jaką odgrywamy w Stanach Zjednoczonych w zakresie budowania wizerunku naszej firmy,” dodał Erik Berkman, wiceprezes Acura Business Planning Office. „Nasz globalny zespół podjął wyzwanie stworzenia nowego samochodu sportowego, wykorzystując w tym celu nowoczesne rozwiązania techniczne, zapewniające doskonałe osiągi i błyskawiczne reakcje na polecenia wydawane przez kierowcę,” powiedział Ted Klaus, główny inżynier i lider globalnego projektu NSX. „NSX oferuje osiągi supersamochodu, zerowe opóźnienie po wciśnięciu przez prowadzącego pedału przyspieszenia oraz ekscytującą i dającą poczucie bezpieczeństwa dynamikę jazdy.”

Nadwozie Acury NSX odznacza się klasycznymi proporcjami z obniżoną i poszerzoną sylwetką, nowoczesnymi, przyciągającymi wzrok powierzchniami, agresywnym przednim pasem oraz tylnymi światłami nawiązującymi wyglądem do lamp stosowanych w oryginalnym NSX-ie. Chociaż jednocześnie bardzo przypomninają te z Aston Martina. Charakterystyczne boczne wloty powietrza oraz wyprofilowane słupki C pomagają w przekierowaniu strumienia powietrza chłodzącego do centralnie zamontowanego silnika, jak również w kierunku tylnej części nadwozia, co poprawia docisk auta do jezdni. W celu zamontowania umieszczonego podłużnie silnika V6 twin-turbo, model w wersji produkcyjnej został wydłużony o 3 cale i poszerzony o 1 cal w stosunku do wersji koncepcyjnej pokazanej w 2012 r. Kabina auta seryjnego została też nieznacznie przesunięta do przodu.

Jak podkreśla producent nadwozie zostało dopracowane pod względem aerodynamiki, zarówno pod kątem uzyskania odpowiedniej siły docisku, jak i wydajnego chłodzenia. Testy przeprowadzono w należącym do Hondy tunelu aerodynamicznym w Raymond. W oparciu o uzyskane wyniki, dokonano zmian konstrukcyjnych w stosunku do wersji studyjnej, w tym zmodyfikowane wloty powietrza na masce, nowe wloty w nadkolach, zmienione boczne wloty i tylny spoiler. Ponadto testy prowadzono na najbardziej wymagających torach wyścigowych, w tym na słynnym Nurburgringu.

Bez wątpiena nie tylko dla fanów tego modelu zaskoczeniem jest fakt, że nowy NSX – zgodnie z duchem czasów stał się... hybrydą. Chociaż pewne przecieki na temat rodzaju napędu pojawiały się już wcześniej. Jednak skoro hybrydą jest LaFerrari, Porsche, czy McLaren, to dlaczego nie Acura.  Sercem auta jest układ napędowy - podwójnie doładowany silnik V6 DOHC z układem cylindrów rozwartym pod kątem 75 stopni, współpracujący z 9-biegową, dwusprzęgłową przekładnią automatyczną (DTC) oraz systemem Sport Hybrid z trzema silnikami elektrycznymi. Silnik elektryczny napędu bezpośredniego, umieszczony z tyłu pomiędzy silnikiem benzynowym i skrzynią biegów, zapewnia wsparcie podczas przyspieszania, hamowania i zmiany biegów. Przednie koła są napędzane przez dwa niezależne silniki elektryczne. Uzupełnieniem całości jest  sztywna i lekka konstrukcja nadwozia wykonana z różnych materiałów (aluminium, włókno węglowe) - w tym kilku wykorzystanych po raz pierwszy w branży motoryzacyjnej. Dodajmy, że oryginalny NSX był pierwszym na świecie superautem w całości wykonanym z aluminium. Acura NSX jest wyposażona w pakiet Advanced Sports Package, w którym rozmieszczenie kluczowych komponentów układu napędowego, pozwoliło na uzyskanie najniżej położonego środka ciężkości w tej klasie aut.

„W myśl koncepcji supersamochodu spełniającego potrzeby kierowcy, NSX został zaprojektowany od podstaw jako bezkompromisowe auto dające ogromną przyjemność z prowadzenia,” powiedział Johnathan Norman, szef projektu NSX ds. wystroju wnętrza. „Podobnie jak w przypadku oryginalnego NSX-a, stworzyliśmy kokpit typu ‘Human Support Cockpit’, który zapewnia łatwe sterowanie wszystkimi funkcjami pokładowymi oraz doskonałą widoczność i wszechstronność, spełniając przy tym wysokie oczekiwania klientów szukających nowoczesnego supersamochodu.” Na desce rozdzielczej znalazł się wyświetlacz TFT, który prezentuje grafikę i informacje właściwe dla wybranego przez kierowcę trybu pracy systemu Integrated Dynamics System. Pod panelem tablicy wskaźników wykończonym ręcznie szytą skórą, wyeksponowano  nieosłonięty element ramy, będący częścią struktury podwozia, który ma przywodzić na myśl konstrukcję sportowego motocykla typu naked.

Nowy model wykorzystuje niezależne, w pełni aluminiowe zawieszenie. Samochód wyposażono w opony ContiSportContact w rozmiarze 245/35Z R19 z przodu i 295/30Z R20 z tyłu, zamontowane na aluminiowych obręczach o wymiarach 19 x 8,5 cala z przodu i 20 x 11 cali z tyłu. Odpowiednią siłę hamowania zapewniają węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i 4-tłoczkowymi - z tyłu. Napęd przenoszony jest na wszystkie koła za pośrednictwem Sport Hybrid Super-Handling All Wheel Drive (Sport Hybrid SH-AWD), natomiast system Agile Handling Assist (AHA) wykorzystuje niewielką ilość momentu obrotowego hamowania, aby zwiększyć kierowalność oraz stabilność dynamiczną auta. Kierowca (dzięki Integrated Dynamic System) może wybrać jeden z czterech trybów: Quiet, Sport, Sport+ i Track. System dostosowuje pracę silnika spalinowego i silników elektrycznych, przekładni i podwozia, jak również dźwięk jednostki napędowej do wymagań kierowcy i warunków jazdy. Tryb Quiet umożliwia jazdę z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego z niewielką prędkością i na krótkich odcinkach. Ponadto samochód wyposażony został w funkcję „launch” ułatwiającą start, która pozwala ruszyć ze startu zatrzymanego z wykorzystaniem pełnej mocy silnika spalinowego i trzech silników elektrycznych przy „zerowym opóźnieniu”.

Produkcją auta zajmie się centrum Performance Manufacturing Center (PMC) w Marysville w stanie Ohio zespół około 100 pracowników. Przyjmowanie zamówień na nowy model rozpocznie się latem tego roku, a pierwsze dostawy do klientów będą realizowane jeszcze w tym roku. Nadal jednak nie są znane szczegóły odnośnie mocy i osiągów.

Norbert Szwarc Foto: Acura [gallery ids="48020,48110,48109,48108,48107,48106,48105,48104,48103,48027,48026,48025,48024,48023,48022,48021"]

Zobacz podobne artykuły:

Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
kalendarz 08/04 2024

W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.08

Przez to wzrosły także średnie ceny.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.