ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć!
Szkoda całkowita w pojeździe – jak rozmawiać z ubezpieczycielem, kiedy samochód nie nadaję się do naprawy.
Szkoda całkowita występuje wtedy, gdy pojazd uległ zniszczeniu w takim stopniu, iż nie nadaje się do naprawy, albo gdy koszty naprawy przekroczyłyby wartość pojazdu w dniu likwidacji szkody. Taką definicję przedstawił Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 12 lutego 1992r. (sygn. akt I A Cr 30/92, OSA 1993, nr 5, poz. 32). Podstawą prawną kompensacji szkody całkowitej jest przepis art. 363 § 1 k.c., który stanowi, iż naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której przywrócenie do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo pociągałoby za sobą nadmierne trudności lub koszty - wówczas roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu.
Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzecznictwie, jeżeli koszt naprawy samochodu jest wyższy od jego wartości przed uszkodzeniem, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do kwoty odpowiadającej różnicy wartości samochodu sprzed i po wypadku (np.: wyrok SN z dnia 20 kwietnia 1971r., II CR 475/70, publik. OSPIKA 1971, nr 12, poz. 231, wyroku SN z dnia 20 lutego 2002r., sygn. akt V CKN 903/00, wyrok SN z dnia 12 stycznia 2006r. sygn. akt III CZP 76/05). Wysokości odszkodowania obliczana jest wówczas poprzez pomniejszenie wartości pojazdu w stanie przed uszkodzeniem - o wartość pozostałości - wraku pojazdu.
Niektórzy ubezpieczyciele przyjęli niestety praktykę, w której szkody kwalifikowane są jako całkowite w sytuacji, kiedy koszty naprawy nie przekraczają wartości pojazdu sprzed szkody i odmawiają pokrycia tych kosztów. Stwierdzają wówczas, iż ustalona wysokość kosztów naprawy pojazdu jest kwotą szacunkową, która podczas demontażu poszczególnych elementów i ujawnieniu dodatkowych uszkodzeń może wzrosnąć, podwyższając dodatkowo ustalone szacunkowe koszty naprawy bądź też ograniczają się do określenia, iż naprawa pojazdu jest ekonomicznie nieopłacalna. Taka praktyka jest oczywiście nieuzasadniona w świetle obowiązujących przepisów.
Poszkodowani mają też często problemy ze zbyciem pozostałości pojazdu po cenie, która została zaproponowana przez ubezpieczyciela. Jednakże odpowiednio przeprowadzona procedura poszukiwania przez właściciela potencjalnego kupca, umożliwi skuteczne wysuwanie pod adresem ubezpieczyciela żądania pokrycia różnicy między szacunkową wyceną uszkodzonego pojazdu, a wartością uzyskaną w wyniku sprzedaży.
Niekiedy ubezpieczyciele, w toku prowadzonych postępowań likwidacyjnych zaniżają też wartości pojazdu w stanie nieuszkodzonym, co w sposób oczywisty wpływa na wysokość przyznanego odszkodowania i należy to kwestionować.
Jak bronić się przed zaniżonymi odszkodowaniami i jakie dowody na poparcie swoich twierdzeń powoływać, aby skutecznie się odwołać, dowiecie się Państwo w trakcie indywidualnego kontaktu.
Marzena Plucińska
radca prawny
kontakt@odszkodujemy.waw.pl
www.odszkodujemy.waw.pl
tel. 575 185 288
Zobacz podobne artykuły:
AC vs coraz droższe naprawy aut
Finanse / Ubezpieczenia
2024.02.29
Zimowe wyzwania dla kierowców
Finanse / Ubezpieczenia
2024.02.14
Co z AC przy zakupie używanego samochodu?
Finanse / Ubezpieczenia
2024.02.01
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27
Kolejny Memoriał w Wieliczce
Wiadomości / Moto sport
2024.03.27
Nowy SUV Citroena
Wiadomości / News
2024.03.26