Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć! 
kalendarz 27/10 2019

ABC odszkodowania z OC - warto wiedzieć! 

Ubezpieczenia

Szkoda całkowita w pojeździe – jak rozmawiać z ubezpieczycielem, kiedy samochód nie nadaję się do naprawy.

Szkoda całkowita występuje wtedy, gdy pojazd uległ zniszczeniu w takim stopniu, iż nie nadaje się do naprawy, albo gdy koszty naprawy przekroczyłyby wartość pojazdu w dniu likwidacji szkody. Taką definicję przedstawił Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z dnia 12 lutego 1992r. (sygn. akt I A Cr 30/92, OSA 1993, nr 5, poz. 32). Podstawą prawną kompensacji szkody całkowitej jest przepis art. 363 § 1 k.c., który stanowi, iż naprawienie szkody powinno nastąpić według wyboru poszkodowanego, bądź przez przywrócenie stanu poprzedniego, bądź przez zapłatę odpowiedniej sumy pieniężnej. Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, w której przywrócenie do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo pociągałoby za sobą nadmierne trudności lub koszty - wówczas roszczenie poszkodowanego ogranicza się do świadczenia w pieniądzu. 

Zgodnie z poglądem wyrażonym w orzecznictwie, jeżeli koszt naprawy samochodu jest wyższy od jego wartości przed uszkodzeniem, roszczenie poszkodowanego ogranicza się do kwoty odpowiadającej różnicy wartości samochodu sprzed i po wypadku (np.: wyrok SN z dnia 20 kwietnia 1971r., II CR 475/70, publik. OSPIKA 1971, nr 12, poz. 231, wyroku SN z dnia 20 lutego 2002r., sygn. akt V CKN 903/00, wyrok SN z dnia 12 stycznia 2006r. sygn. akt III CZP 76/05). Wysokości odszkodowania obliczana jest wówczas poprzez pomniejszenie wartości pojazdu w stanie przed uszkodzeniem - o wartość pozostałości - wraku pojazdu.

Niektórzy ubezpieczyciele przyjęli niestety praktykę, w której szkody kwalifikowane są jako całkowite w sytuacji, kiedy koszty naprawy nie przekraczają wartości pojazdu sprzed szkody i odmawiają pokrycia tych kosztów. Stwierdzają wówczas, iż ustalona wysokość kosztów naprawy pojazdu jest kwotą szacunkową, która podczas demontażu poszczególnych elementów i ujawnieniu dodatkowych uszkodzeń może wzrosnąć, podwyższając dodatkowo ustalone szacunkowe koszty naprawy bądź też ograniczają się do określenia, iż naprawa pojazdu jest ekonomicznie nieopłacalna. Taka praktyka jest oczywiście nieuzasadniona w świetle obowiązujących przepisów.

Poszkodowani mają też często problemy ze zbyciem pozostałości pojazdu po cenie, która została zaproponowana przez ubezpieczyciela. Jednakże odpowiednio przeprowadzona procedura poszukiwania przez właściciela potencjalnego kupca, umożliwi skuteczne wysuwanie pod adresem ubezpieczyciela żądania pokrycia różnicy między szacunkową wyceną uszkodzonego pojazdu, a wartością uzyskaną w wyniku sprzedaży. 

Niekiedy ubezpieczyciele, w toku prowadzonych postępowań likwidacyjnych zaniżają też wartości pojazdu w stanie nieuszkodzonym, co w sposób oczywisty wpływa na wysokość przyznanego odszkodowania i należy to kwestionować.

Jak bronić się przed zaniżonymi odszkodowaniami i jakie dowody na poparcie swoich twierdzeń powoływać, aby skutecznie się odwołać, dowiecie się Państwo w trakcie indywidualnego kontaktu. 
Marzena Plucińska
radca prawny

 

kontakt@odszkodujemy.waw.pl
www.odszkodujemy.waw.pl
tel. 575 185 288


Tagi:
odszkodujemy.waw.pl, odszkodujemy, pomoc prawna, odszkodowania z oc

Zobacz podobne artykuły:

Jak samodzielnie zlikwidować szkodę po stłuczce?
kalendarz 30/03 2020

Jak samodzielnie zlikwidować szkodę po stłuczce?

Finanse / Ubezpieczenia

2020.03.30

Ograniczenie do minimum kontaktu z pracownikami ubezpieczyciela nabrało szczególnego znaczenia w czasie pandemii.
Top 10 modeli samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce
kalendarz 06/02 2020

Top 10 modeli samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce

Finanse / Ubezpieczenia

2020.02.06

Ile będzie kosztować ubezpieczenie?
Właściciele tych samochodów mają najdroższe OC
kalendarz 24/01 2020

Właściciele tych samochodów mają najdroższe OC

Finanse / Ubezpieczenia

2020.01.24

Czy to prawda, że kierowcy BMW mają droższe OC? A może jest to domeną aut klasy premium?

Firmy z branży

SoldiCredit

mazowieckie
ul. Klaudyny 12 lokal 72
Warszawa
Tel.: 503 969 995
http://www.soldicredit.pl/
Najnowsze artykuły:
Co wiadomo o nowej Toyocie GT86?

Co wiadomo o nowej Toyocie GT86?

Wiadomości / News

2020.04.04

W 2019 r. Toyota potwierdziła prace nad kolejną generacją modelu GT86.
 Nuda? Pomysły na motoryzacyjną zabawę z dzieckiem

Nuda? Pomysły na motoryzacyjną zabawę z dzieckiem

Moto fanatyk

2020.04.04

Przymusowe siedzenie w domu staje się dość uciążliwe. Na szczęście wszystkim rodzicom, którzy szukają ciekawego zajęcia dla swojego dziecka, z pomocą przychodzą klasyczne zabawki i nowe technologie.
Audi przeznacza 5 mln euro na walkę z koronawirusem

Audi przeznacza 5 mln euro na walkę z koronawirusem

Wiadomości / News

2020.04.04

W czasie kryzysu związanego z epidemią koronawirusa Audi wspiera instytucje medyczne i społeczne w swoim regionie, a także zapewnia pomoc humanitarną na poziomie międzynarodowym.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.