Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 911 Classic Club Coupe dla Porsche Club of America
kalendarz 18/04 2022

911 Classic Club Coupe dla Porsche Club of America

Moto fanatyk / Porsche

Fabryczny, jednostkowy egzemplarz na bazie 911 Carrera z techniką GT3.

„No. 001/001” – plakietka na desce rozdzielczej najlepiej podkreśla unikatowość tego auta. W oparciu o zasady nowo wprowadzonego programu Sonderwunsch eksperci Porsche Classic stworzyli wyjątkowy samochód. W ciągu zaledwie 2,5 roku używane 911 Carrera z 1998 r. (typ 996) zamieniło się w Porsche 911 Classic Club Coupe – ostatni człon nazwy jest celowo pisany „po amerykańsku”, bez akcentu, ponieważ samochód zbudowano dla Porsche Club of America (PCA), najstarszego i największego klubu marki sportowych aut ze Stuttgartu-Zuffenhausen.

Do szczególnych cech pojazdu należą: lakier Sport Grey Metallic, dach z podwójnym „garbem”, obręcze Fuchs oraz nieruchomy tylny spojler w stylu „kaczego kupra” z 911 Carrera RS 2.7 rocznik 1972. Ponadto wiele detali nadwozia i wnętrza zostało spersonalizowanych z pomocą charakterystycznego dla PCA odcienia Club Blue. Środkowe panele sportowych foteli, podobnie jak panele drzwi, pokrywa misternie pleciona skóra z motywem pepitki. Technicznie – i do pewnego stopnia wizualnie – pojazd upodobnił się do drugiej generacji 911 GT3, z którego pochodzą m.in. 3.6-litrowy silnik rozwijający moc 381 KM, a także podwozie i hamulce.

Pomysł na ten wyjątkowy, a jednocześnie fabryczny samochód zrodził się podczas spotkania przedstawicieli Porsche Club of America z Alexandrem Fabigiem, który obecnie jest szefem działów indywidualizacji i Classic oraz projektantem Grantem Larsonem ze Style Porsche. Aby zachować projekt w tajemnicy, pojazd był wewnętrznie znany pod pseudonimem „Project Grey”, przywodzącym na myśl „Project Gold”, czyli 911 Turbo (typ 993) z silnikiem chłodzonym powietrzem, które Porsche Classic zbudowało z oryginalnych części w 2018 r. Głównym źródłem inspiracji dla 911 Classic Club Coupe było jednak 911 Sport Classic (typ 997) zaprezentowane w 2009 r. Za sprawą lakieru Sport Classic Grey, podwójnego przetłoczenia na dachu, „kaczego ogona” oraz specjalnych detali w kabinie ta limitowana seria szybko zyskała kultowy status i od dawna jest wyjątkowo ceniona wśród kolekcjonerów.

„Typ 996 jest niesłusznie przyćmiony przez inne pokolenia 911, dlatego z radością wybraliśmy go jako bazę do zademonstrowania wszystkiego, co nasza firma potrafi zrobić z wykorzystaniem talentów Porsche Classic oraz poszerzonego niedawno programu Sonderwunsch” – powiedział Alexander Fabig, szef działu indywidualizacji oraz Porsche Classic. “W 2009 r. zainteresowanie całego świata wzbudziło 911 Sport Classic, limitowane do 250 egzemplarzy. Ten specjalny model nie był jednak sprzedawany w USA. Unikatowe 911 Classic Club Coupe wprowadza podobnie ekscytującą koncepcję również do Stanów Zjednoczonych”.

„Chcieliśmy wspólnie stworzyć coś wyjątkowego – coś, co wzbudzi entuzjazm” – dodał Tom Gorsuch, prezes Porsche Club of America (PCA). „Fakt, że gotowe Porsche 911 Classic Club Coupe wygląda tak »gładko« i naturalnie, jest naprawdę niesamowitym ukoronowaniem tego wymagającego projektu”.

Porsche 911 Classic Club Coupe zostało polakierowane na kolor Sport Grey Metallic, inspirowany odcieniem Sport Classic Grey ze wspomnianego już 911 Sport Classic (typ 997). Uwagę zwracają również podwójne pasy biegnące przez przednią pokrywę, dach oraz tylny spojler. Starannie pomalowano je na jasny kolor Sport Grey, podczas gdy w 997 podobne pasy miały wykończenie z folii, ciemniejsze niż barwa nadwozia. Zarys pasów na unikatowym egzemplarzu wyznaczają dwie cienkie linie w kolorze Club Blue. Ten sam motyw powtarza boczna dekoracja w kształcie kija hokejowego – ma jasne wypełnienie Sport Grey oraz obwódkę i napis „Classic Club Coupe” w kolorze Club Blue.

Wyścigowy motyw reprezentuje również dach z podwójnym „garbem”. Dzięki takim wybrzuszeniom wysocy kierowcy wyścigowi mogli usiąść za kierownicą w kasku – i właśnie do tego nawiązuje design dachu unikatowej 911. Taki sam profil zadaszenia miał koncept stylistyczny Style Porsche z 1989 r. – 911 Panamericana, a także Carrera GT oraz wspomniane 911 Sport Classic. Dziś dach z podwójnym wybrzuszeniem należy do znaków rozpoznawczych wielu limitowanych serii Porsche Exclusive Manufaktur i modeli 911 z rodziny GT.

Unikatowe 911 wyposażono w 18-calowe kute obręcze w kształcie koniczyny, który przywodzi na myśl legendarne felgi Fuchs. Ramiona polakierowano na czarno. W tym samym kolorze są mocowania lusterek.

Po otwarciu drzwi, natychmiast rzuca się w oczy napis na progach „Classic Club Coupe”. We wnętrzu dominuje czarna skóra w połączeniu z częściowo perforowaną Alcantarą w kolorze Slate Grey.

Środkowe panele sportowych foteli, podobnie jak panele drzwi, zdobi wzór pepitki „utkany” ze skóry w dwóch kolorach: czarnym i Slate Grey. Po raz pierwszy Porsche wykorzystało misternie plecioną skórę w 911 Sport Classic (typ 997). Nowością w unikatowym 996 jest splot skośny, co oznacza, że skóra biegnie ukośnie. Klasyczny wygląd siedzeń wzbogacają dekoracyjne przeszycia w kolorze Club Blue. Ten sam odcień mają haftowane oznaczenia „911 Classic Club Coupe” na zagłówkach.

W podobny sposób „zaktualizowano” standardową trójramienną kierownicę 996 – wykończony skórą wieniec otrzymał dekoracyjne przeszycia i oznaczenie na godzinie 12 w kolorze Club Blue.

Okrągłe zegary zindywidualizowano w podobny sposób jak w 911 Sport Classic. Obrotomierz zyskał dwa szare paski z bocznymi liniami w kolorze Club Blue oraz logo „911 Classic Club Coupe”. Na pokładzie znajduje się również system multimedialny Porsche Classic Communication Management Plus (przystosowany do obsługi Sirius XM) z Apple CarPlay i Google Android Auto. Ekran startowy 7-calowego wyświetlacza na specjalne życzenie został „podmieniony” i pokazuje teraz oznaczenie modelu – „Classic Club Coupe”.

Całość uzupełniają wyjątkowe akcesoria Porsche Classic, zmodyfikowane pod względem wykorzystanego materiału lub rzemieślniczych metod produkcji. Lista obejmuje specjalny pokrowiec na samochód, kluczyk w kolorze nadwozia wraz ze skórzanym etui oraz torbę na narzędzia wykonaną z plecionej skóry z motywem pepitki. Do auta dołączono również torbę podróżną.

Za bazę projektu posłużyła czarna 911 Carrera zbudowana w 1998 r. Zaniedbana i w złym stanie trafiła do dealera Porsche w Columbii w stanie Wirginia, gdzie znalazł ją dyrektor wykonawczy PCA Vu Nguyen. Drugie życie samochodu rozpoczęło się od lotu przez Atlantyk. 996 zostało przetransportowane do swojej ojczyzny, do warsztatu Porsche Classic mieszczącego się w pobliżu głównej fabryki w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Podobnie jak w przypadku pełnej renowacji eksperci całkowicie zdemontowali pojazd. Zainspirowane GT3 nadwozie zostało przebudowane i wzmocnione przy użyciu nowych oryginalnych części oraz nowo opracowanych komponentów. W przypadku podwozia, hamulców oraz układu napędowego, czyli silnika i manualnej skrzyni biegów, eksperci zdecydowali się na komponenty drugiej generacji, które były dostępne również w USA.

Przypomnijmy, że wprowadzając w 1997 r. typ 996 – piątą generację 911, Porsche zastąpiło chłodzenie silników powietrzem układem chłodzenia cieczą. 3.6-litrowa wolnossąca jednostka 911 GT3 typu 996 początkowo generowała moc 360 KM, a później – 381 KM.

W latach 1997-2006 wyprodukowało łącznie 175 262 egzemplarze typu 996. Porsche Classic przejmuje odpowiedzialność za samochody marki 10 lat po zakończeniu ich produkcji – a to oznacza, że obecnie eksperci opiekują się już także 996.

PCA (Porsche Club of America) to jeden z najstarszych i największych klubów marki sportowych samochodów ze Stuttgartu-Zuffenhausen. Organizacja założona w 1955 r. liczy obecnie ponad 145 000 członków i jest reprezentowana w 147 regionach USA oraz Kanady./oprac. ns/

Foto: Porsche


Tagi:
Porsche, Porsche 911 Classic Club Coupe, Porsche Club of America

Zobacz podobne artykuły:

Porsche 911 GT3 RS z rekordem Nürburgringu
kalendarz 06/11 2022

Porsche 911 GT3 RS z rekordem Nürburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2022.11.06

Nowe Porsche 911 GT3 RS pokonało 20,8-kilometrową północną pętlę toru Nürburgring w czasie 6:49,328 minut.
Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022
kalendarz 03/07 2022

Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Moto fanatyk

2022.07.03

Mazda 787B napędzana czterowirnikowym silnikiem Wankla została pierwszym japońskim samochodem, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r.
 Jubileuszowy Zlot Zabytkowych Mercedesów
kalendarz 16/06 2022

Jubileuszowy Zlot Zabytkowych Mercedesów

Moto fanatyk

2022.06.16

W długi czerwcowy weekend (16-19 czerwca 2022 r.) odbędzie się kolejne coroczne spotkanie Klubu Zabytkowych Mercedesów Polska.
Najnowsze artykuły:
Grupa Auto-Wimar Warszawa – prosta odpowiedź na oczekiwania klientów 

Grupa Auto-Wimar Warszawa – prosta odpowiedź na oczekiwania klientów 

Wiadomości / Prezentacje

2022.12.08

W dobie kryzysu gospodarczego każda decyzja o zakupie auta powinna być staranne przemyślana. 
Nissan na pięć gwiazdek

Nissan na pięć gwiazdek

Wiadomości / News

2022.11.30

Po ostatnim cyklu testów bezpieczeństwa pojazdów organizacja Euro NCAP opublikowała wyniki dla najnowszych modeli, które dołączyły do gamy zelektryfikowanych Nissanów. W 100% elektryczny crossover ARIYA oraz SUV X-Trail e-POW...
Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Renault Koleos Blue 2.0 dCi 185 X-tronic Initiale Paris – Francuski pomysł na SUV-a z dieslem

Testy / Testy

2022.11.28

Auta z silnikiem wysokoprężnym wymierają. Także SUV-y. Jednak dla osób ceniących takie auta mamy rozwiązanie. Jest nim napędzany silnikiem wysokoprężnym Renault Koleos.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.