Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online
kalendarz 24/09 2019

80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online

Gorące tematy

Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży.

Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja, czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

Branża motoryzacyjna przeżywa obecnie rewolucję w zakresie innowacyjności. To wielowątkowe zmiany – zarówno samego produktu, czyli samochodu z bezemisyjnymi napędami, jak i całego procesu zakupowego. Konsument już nie chce dzisiaj tak samo kupować i konsumować naszej kategorii – mówi agencji Newseria Biznes Michał Szaniecki, dyrektor marek Seat i Cupra.

Badanie „Automotive 2030: Racing toward a digital future” opracowane przez IBM wskazuje, że dla konsumentów marka samochodu ma coraz mniejsze znaczenie, za to liczą się wygoda i cena. Klienci zwracają uwagę także na ekologię, więc przyszłością będą pojazdy elektryczne.

– Najważniejszym trendem w branży motoryzacyjnej jest zdecydowanie elektromobilność rozumiana jako coś odpowiedzialnego z punktu widzenia przyszłości naszej planety, ale również niosąca szereg korzyści dla samego klienta – zarówno ekonomicznych, jak i związanych z przyjemnością z jazdy – wyjaśnia Michał Szaniecki.

Elektryczną ofensywę prowadzi dziś większość koncernów motoryzacyjnych. Seat wprowadzi na rynek cztery modele z sześciu zaplanowanych do 2021 r. – Mii electric, el-Born, Tarraco FR PHEV oraz Leon PHEV. Z kolei Cupra zaprezentowała pierwszy w pełni elektryczny samochód koncepcyjny – Tavascan.

Wśród innych kluczowych trendów w motoryzacji eksperci wymieniają również mikromobilność, czyli takie rozwiązania, które ułatwiają pokonywanie krótkich dystansów po mieście szybko i wygodnie oraz ekonomię współdzielenia pojazdów. W tych kierunkach również podążają działania koncernów.  

Eksperci IBM szacują, że do 2030 r. technologie cyfrowe mogą całkowicie zmienić oblicze branży motoryzacyjnej. Chodzi m.in. o wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, sieci 4G, a w przyszłości również 5G, czy zaawansowanych algorytmów. Przykładem może być opracowana przez Seata aplikacja Mobility Advisor do planowania i optymalizacji trasy przy wykorzystaniu sieci 4G i 5G. Aplikacja dzięki usłudze Watson Learning Machine od IBM uczy się preferencji użytkownika i w ten sposób podaje spersonalizowane rekomendacje najlepszej trasy.

W branży mamy do czynienia z ciekawym paradoksem cyfrowym. Aby kupić jeden samochód, z którym konsument przeżywa 900 różnych interakcji w świecie online, potrzebna jest jedna wizyta u dealera. Te 900 interakcji napędza sztuczna inteligencja, algorytmy, nowoczesne technologie, ale do tych technologii wszystkie marki mają podobny dostęp, więc tam się trudno wyróżnić. To ta jedna wizyta jest znacznie ważniejsza niż wszystkie interakcje online’owe – przekonuje dyrektor marek Seat i Cupra.

Choć sprzedaż samochodów już w przyszłym roku będzie możliwa całkowicie online, a nawet 80 proc. osób deklaruje gotowość kupna pojazdu przez internet, to salony samochodowe i sieć dealerska wciąż pozostają kluczowe. To wizyty w salonie budują lojalność klientów wobec marki i decydują o tym, jak dużo pieniędzy wydadzą na zakup auta. Kanał online wykorzystają za to do tego, by podzielić się doświadczeniami z zakupu z innymi internautami, np. w mediach społecznościowych.

– Cały czas w sprzedaży salon dealerski jest absolutnie kluczowy. Fizyczna wizyta u dealera jest istotna i tak pozostanie w przyszłości, bez względu na to, jakie technologie będą nam towarzyszyć – zapowiada Michał Szaniecki. – Chcemy rozwijać sieć dealerską w kierunku nowoczesności, digitalizacji, nowych napędów. To pozostanie kluczowym kanałem, a z tym wiąże się także jakość obsługi i doświadczenia klienta z naszą siecią i marką.

Badanie SAP Customer Experience wskazuje, że konsumenci bardzo zwracają uwagę na jakość obsługi klienta. Blisko połowa rezygnuje z zakupu, jeśli napotyka problemy w tym obszarze. Chętnie też dzielą się informacjami na temat negatywnych doświadczeń na forach.

– Customer experience stoi w centrum naszych działań. Dlatego wyróżnienie, które otrzymaliśmy po badaniu Kantar, że jesteśmy siecią z najlepszą jakością obsługi klienta, jest dla nas tak cenne – podkreśla Michał Szaniecki.

Salony Seata otrzymały najwyższe oceny w 16. edycji badania „Wielki Test Salonów” przeprowadzonego przez Kantar Automotive. Badanie objęło takie kategorie, jak organizacja salonu, obsługa klienta oraz jazda próba.

źródło: Newseria


Tagi:
kupno samochodu, zakup auta online, salony sprzedaży samochodów, Cupra, Seat

Zobacz podobne artykuły:

TOP 10 najczęściej kradzionych aut w Polsce
kalendarz 14/09 2021

TOP 10 najczęściej kradzionych aut w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.14

W ubiegłym roku najczęściej kradzioną marką była Toyota (787 sztuk), a modelem Audi A4 (214).
 Czy czwarta fala to już pewnik?
kalendarz 01/09 2021

Czy czwarta fala to już pewnik?

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.01

Boimy się transportu publicznego.
 Polska największym użytkownikiem autogazu w UE
kalendarz 25/08 2021

Polska największym użytkownikiem autogazu w UE

Wiadomości / Gorące tematy

2021.08.25

Rok 2021 nie jest łatwy dla użytkowników LPG w Polsce.
Najnowsze artykuły:
Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Finanse / Ubezpieczenia

2021.09.16

Zniszczona opona? Trzeba wymienić jedną, bo druga ma jeszcze ponad połowę bieżnika?
Rajdowy Ustroń po raz piąty

Rajdowy Ustroń po raz piąty

Wiadomości / Moto sport

2021.09.16

W najbliższy weekend pasjonaci motoryzacji zwrócą oczy w stronę Ustronia.
 VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

Warsztat / Technika

2021.09.15

Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych pojazdów testowych ID. Buzz AD (Autonomous Driving) właśnie przechodzi testy.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.