Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
70 lat „Samby" - egzotyczne imię dla Bulli z Hanoweru
kalendarz 23/04 2021

70 lat „Samby" - egzotyczne imię dla Bulli z Hanoweru

Ciekawostki / Volkswagen

Jedna z najbardziej cenionych wersji Volkswagena na świecie.

Dla wielu jest uosobieniem kultury hippisów, ale popularnym minibusem został na długo przed pokoleniem "Flower Power". Dokładnie 70 lat temu, na pierwszych powojennych targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie, zaprezentowano „wersję specjalną" Volkswagena T1 - ośmiomiejscowego minibusa. Dziś model ten jest znany na całym świecie pod nazwą „Samba" i cieszy się szczególnym zainteresowaniem kolekcjonerów i miłośników marki. Samba jest przez wielu uważana za „szczyt kultu" Bulli.

Frankfurt nad Menem, kwiecień 1951: IAA po raz pierwszy po wojnie ponownie otwiera swoje podwoje. VW korzysta z tej okazji i prezentuje swoje nowe pojazdy na stoisku o pow. 1350 m kw. Buduje na nim kopię części linii montażowej Garbusa, a niespotykana, wręcz surrealistyczna instalacja oświetleniowa wprawia zwiedzających w osłupienie. W mediach stoisko targowe zostaje nawet okrzyknięte „Świątynią Volkswagena", a koncepcja ta wyznacza trendy dla przyszłych wystaw.

Jednym z najważniejszych wydarzeń tej wystawy była bez wątpienia światowa premiera nowego pojazdu wieloosobowego, którego w momencie wprowadzenia na rynek VW nazwał zwyczajnie i prosto: Minibus - "wersja specjalna". Różnice między nim, a wersją standardową nie były jednak zwyczajne: za cenę, która początkowo wynosiła prawie 3000 DM, klient otrzymywał ekskluzywny zestaw dodatkowych funkcji. Na zewnątrz, ten elegancki minibus charakteryzował się harmonijnym dwukolorowym malowaniem z atrakcyjnymi aluminiowymi listwami ozdobnymi i eleganckim, chromowanym przednim zderzakiem. Spotykane wcześniej tylko w omnibusach pełne przeszklenie boków pojazdu, w tym charakterystyczne "świetliki" – łącznie 23 okna – sprawiło, że ta wersja Bulli wyglądała niczym turystyczny autobus. Do tego dochodził jeszcze duży, przesuwany, składany harmonijkowo dach, dzięki któremu pasażerowie z tyłu mieli wrażenie jazdy w kabriolecie.

Luksusową atmosferę kabiny pasażerskiej potęgowało eleganckie wyposażenie, tapicerowane boki i chromowane wykończenia. Odpowiednią rozrywkę muzyczną dla małej grupy podróżnych zapewniało montowane na życzenie radio (model "Auto Super") w desce rozdzielczej.

Bez wątpienia była to absolutna nowość – producent zaprezentował mniejszą wersję eleganckiego autokaru. W USA samochód sprzedawano go jako Microbus „Deluxe". W Niemczech jednak firma skromnie pozostała przy „wersji specjalnej", a od 1952 r. przy równie nieemocjonującym określeniu „model specjalny".

Sami klienci jednak szybko zadbali o to, by nadać nowemu modelowi nową nazwę, choć dziś nie można już niestety dokładnie prześledzić źródła jej pochodzenia. Najprawdopodobniej nazwa „Samba" jest skrótem od niemieckiego określenia: "Sonnendach-Ausführung mit besonderem Armaturenbrett" (wersja z szyberdachem i specjalną deską rozdzielczą) albo raczej od „Sonder Ausführung mit besonderer Ausstattung" (wersja specjalna ze specjalnym wyposażeniem). Biorąc pod uwagę ówczesne czasy i modę, nie jest również wykluczone, że inspiracja pochodzi od egzotycznie brzmiącej nazwy żywiołowego brazylijskiego tańca. W pewnym momencie okazało się, że potoczna nazwa weszła do stałego użytku. W holenderskim cenniku z 1954 r. znajdziemy oficjalne oznaczenie wersji: „Samba".

Produkcja seryjna VW Minibusa „wersja specjalna" rozpoczęła się 27 czerwca 1951 r, a zakończyła w lipcu 1967. Wyprodukowano niemal 100 tys. egzemplarzy.

Najstarsza znana „Samba" jest prywatną własnością kolekcjonera z niemieckiej Nadrenii. Praktycznie cała jej historia jest udokumentowana. Właściciel posiada nawet oryginalną fakturę. W porównaniu z dzisiejszymi cenami rynkowymi wydaje się, że 9025 DM (marek zachodnioniemieckich) za ten samochód, to niemal darmo. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że w tamtych czasach średni roczny dochód w Zachodnich Niemczech wynosił tylko 3579 DM.

Wersje „Samba" są w tej chwili bardzo poszukiwane przez kolekcjonerów, co znajduje odzwierciedlenie w ich cenach. W ostatnich latach modele w najlepszym stanie wielokrotnie osiągały na aukcjach zawrotnie wysokie ceny. Przykładowo, najwyższa cena osiągnięta do tej pory za „Sambę", to 302 500 dolarów amerykańskich (sprzedana w 2017 r. przez firmę aukcyjną Barrett-Jackson).

W przypadku kupna i sprzedaży „Samby" prześledzenie i udokumentowanie jej historii ma z reguły nieocenioną wartość, ponieważ nie każda wersja VW, która wygląda jak „Samba", została jako „Samba" wyprodukowana.

Kilka informacji i ciekawostek na temat Samby:

- Malowanie nadwozia było niemal zawsze utrzymane w dwóch kolorach
- Na powierzchni nadwozia zawsze montowano ozdobne listwy – nie można było zamówić wersji bez nich
- Łączna długość wszystkich listew ozdobnych wynosiła 11 m 12 cm
- W desce rozdzielczej zawsze montowano zegar
- M 130: to oznaczenie dla opcji modelowej bez świetlików i otwieranego dachu
- Samba produkowana od czerwca 1951 do sierpnia 1963 miała łącznie 23 okna. Okno przesuwne w drzwiach kierowcy i pasażera z przodu było liczone jako jedna szyba.
- Samba produkowana w okresie od sierpnia 1963 do lipca 1967 miała 21 okien. Z uwagi na poszerzenie klapy tylnej w tej wersji modelowej, zniknęły okna narożnikowe
- Pierwsza Samba miała moc zaledwie moc 25 KM
- W roku 1953 Samba została pierwszym VW Typ 2 z odpowiednim zderzakiem tylnym
- Dopiero w lutym 1955 zastąpiono okna narożnikowe z plexiglasu oknami z bezpiecznego szkła. W Szwajcarii jeszcze do dziś spotkać można osoby nazywające Sambę „Plexibus"


Tagi:
Volkswagen, VW, VW Bulli, VW Bulli Samba, VW Samba

Zobacz podobne artykuły:

 Rynek aut używanych - Najbardziej zaskakujące fakty
kalendarz 21/03 2024

Rynek aut używanych - Najbardziej zaskakujące fakty

Używane

2024.03.21

Najciekawsze dane statystyczne wygenerowane na podstawie informacji zebranych w 2023 r.
 BMW Art Car - BMW i5 Flow Nostokana
kalendarz 19/03 2024

BMW Art Car - BMW i5 Flow Nostokana

Wiadomości / Wydarzenia

2024.03.19

Ta najnowsza propozycja marki nawiązuje do BMW Art Car zaprojektowanego przez Esther Mahlangu w 1991 r.
Porsche Taycan Turbo GT z rekordem
kalendarz 13/03 2024

Porsche Taycan Turbo GT z rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.03.13

Taycan Turbo GT z pakietem Weissach zdobył tytuł najszybszego seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego na torze Weathertech Raceway Laguna Seca w Kalifornii.
Najnowsze artykuły:
 Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli

Finanse / Ubezpieczenia

2024.03.28

W ubiegłym roku motocykliści najczęściej potrzebowali pomocy assistance w związku z awarią motocykla w czasie jazdy.
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2

Wiadomości / Moto sport

2024.03.28

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak wygrali pierwszy OS Kasarani w kategorii WRC2 Challenger.
Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Nissany już wkrótce tylko elektryczne

Wiadomości / News

2024.03.28

Nissan wkrótce przestawi się w Europie na sprzedaż wyłącznie samochodów elektrycznych