Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
65 lat temu rozpoczęła się seryjna produkcja VW T1
kalendarz 12/03 2021

65 lat temu rozpoczęła się seryjna produkcja VW T1

Ciekawostki / Volkswagen

8 marca 1956 r., w postawionej w zaledwie rok fabryce w Hanowerze, uruchomiono produkcję VW T1, zwanego przez swoich fanów Bulli.

Od tego momentu wyprodukowano tam ponad 9 mln sztuk Transportera. Obecnie zakład w Hanowerze jest gruntownie modernizowany. Wraz z wprowadzeniem na rynek jeszcze w tym roku nowego Multivana i ID.BUZZ w przyszłym roku, dla fabryki rozpocznie się era produkcji pojazdów zarówno z konwencjonalnym, jak i z hybrydowym typu plug-in oraz z w pełni elektrycznym układem napędowym.

W połowie lat '50 XX w., z małych radioodbiorników tranzystorowych rozbrzmiewał przebój Elvisa Presleya „Love me tender", a Niemcy odkrywają swoją miłość do samochodów: nadeszły czasy nazywane tam „cudem gospodarczym". VW Garbus jest najlepiej sprzedającym się samochodem roku 1955 i jeszcze przed jego końcem przekroczy granicę miliona wyprodukowanych egzemplarzy. Równie poszukiwanym modelem jest VW T1. Moce produkcyjne głównego zakładu w Wolfsburgu, który buduje T1 już od 1950 r, są niewystarczające, by zaspokoić rosnący popyt.

W tym samym czasie 235 niemieckich miast i gmin ubiegało się o lokalizację dla planowanej fabryki VW Transportera. Heinrich Nordhoff, ówczesny dyrektor zarządzający Volkswagenwerk GmbH, a później prezes zarządu Volkswagenwerk AG, zdobywa poparcie Rady Nadzorczej dla preferowanej przez siebie lokalizacji - Hanoweru. Głównymi zaletami są bezpośrednie sąsiedztwo Kanału Śródlądowego – najdłuższej drogi wodnej w Niemczech oraz istnienie stacji rozrządowej. Już wtedy Nordhoff przyznaje: „Wartość firmy nie pochodzi z budynków i maszyn, ani też z jej kont bankowych. Jedyną wartością w przedsiębiorstwie są ludzie, którzy w nim pracują i duch, w jakim to robią."

Budowa fabryki w Hanowerze rozpoczęła się śnieżną i mroźną zimą 1954/1955. Na początku pracowało tam 372 robotników, ale pod koniec marca 1955 r. na placu budowy było ich już 1000. Po zaledwie 12 tygodniach budowy, ściany mają już ponad cztery metry wysokości. 28 gigantycznych dźwigów pracuje bez przerwy, a 22 wielkie betoniarki produkują codziennie 5000 m sześciennych betonu. Usunięto i zniwelowano 1 750 000 m sześciennych ziemi, co odpowiada 256 000 pełnych ciężarówek - wywrotek.

Od maja 1955 r. na gigantycznym placu budowy codziennie jest zatrudnionych około 2000 robotników. Przy wylewaniu betonu zużywa się 600 000 m kw. drewna szalunkowego. „Tyle wystarczyłoby na zbudowanie drewnianego chodnika o szerokości jednego metra z Wolfsburga aż do Bazylei" - pisał jeden z ówczesnych dziennikarzy.

W tym samym czasie VW szkoli już nowych pracowników, którzy zatrudnieni będą przy produkcji Transportera. Codziennie, o godz. 4:10, specjalnie wyczarterowany pociąg zabiera ich z dworca centralnego w Hanowerze do Wolfsburga, gdzie biorą udział w szkoleniach z zakresu produkcji Bulli. 3000 pracowników ma za zadanie zapewnić sprawny start produkcji. W ciągu zaledwie kilku tygodni powstaje hala konstrukcji nadwozi, w lutym 1956 r. gotowe jest również dziesięciokilometrowe, wielotorowe połączenie kolejowe z fabryką.

Dokładnie 8 marca 1956 r, w fabryce Volkswagen Hannover-Stöcken rozpoczyna się seryjna produkcja przyszłego symbolu „niemieckiego cudu gospodarczego". Do roku 1967, kiedy kończy się produkcja pierwszej generacji Transportera, z taśm produkcyjnych w Niemczech zjeżdża 1,8 mln T1 - Bulli.

Do tej pory, w zakładach Volkswagen Samochody Dostawcze Hannover-Stöcken wyprodukowano ponad 10 mln pojazdów. Obecnie w zakładzie produkowany jest model T6.1, a przed końcem roku rozpocznie się produkcja nowego Multivana (z konwencjonalnym układem napędowym oraz hybrydy typu plug-in). W przyszłym roku w Hanowerze będzie produkowany pierwszy w pełni elektryczny pojazd - ID. BUZZ./oprac. ns/

Foto: VW

Fakty i dane dotyczące fabryki w Hanowerze:

- Wielkość terenów fabrycznych: 1,1 mln m2 (ok. 152 boiska piłkarskie)
- Liczba zatrudnionych w roku 2020: 14 800
- Liczba wyprodukowanych pojazdów:
1956-2021 T1 – T6.1 - 9 228 000
1974-1975 Garbus i Typ 181 - 43 000
1975-2003 LT 1 i LT 2 - 810 200
2017-2020 e-Crafter - 1500
1989-1995 Taro - 61 000
2012-2020 Amarok - 176 500


Tagi:
VW, Volkswagen, VW T1, Bulli, VW Transporter, ID. BUZZ

Zobacz podobne artykuły:

 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf
kalendarz 12/04 2024

VW Golf Edition 50 - Urodzinowy Golf

Prezentacje / Nowości

2024.04.12

Wyjątkowa chwila - 50 urodziny. Z tej okazji przygotowana została specjalna edycja bestsellerowego modelu VW.
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Majówka 2024 – raport drogowy

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.