Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
35 lat Multivana T3
kalendarz 20/09 2020

35 lat Multivana T3

Ciekawostki / Volkswagen

Pojazd ten łączył cechy minivana, kampera i auta do codziennego użytku.

Jeden z najbardziej wszechstronnych pojazdów produkowanych przez markę Volkswagen Samochody Dostawcze, model Multivan, obchodzi 35 urodziny. Auto to jest połączeniem cech samochodu osobowego, minivana i kampera. Bazujący na modelu T3 Multivan, miał swoją światową premierę w 1985 r. na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych (IAA) we Frankfurcie. Szybko stał się jednym z czołowych reprezentantów europejskich aut typu MPV. Obecnie model jest oferowany jako Multivan 6.1 w sześciu różnych wersjach: od Multivana 6.1 „Trendline” do bogatej odmiany Multivana 6.1 „Cruise”.

Multivan T3 jest właściwie pierwszym crossoverem, łączącym cechy kilku pojazdów – od osobowego przez minivana po kampera. Na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku eksperci ds. sprzedaży i marketingu VW w Hanowerze zauważyli, że T3 jest coraz częściej wykorzystywany przez klientów nie prowadzących działalności gospodarczej jako auto wielozadaniowe. Jego wszechstronność sprawiła, że wiele rodzin, ale też podróżników i sportowców, np. surferów, zastąpiło samochody osobowe modelem T3, który postrzegali jako pojazd o większych możliwościach, odpowiadającym ich potrzebom.

Pod koniec lat siedemdziesiątych i na początku osiemdziesiątych, klienci mogli już skorzystać z modułowej gamy wyposażenia „Mosaic Joker”. Pozwalała ona wyposażyć standardowego T3 w elementy kempingowe, takie jak szafki i rozkładane łóżko. Entuzjaści podróży kamperem, którzy chcieli przeznaczyć na to więcej pieniędzy, mogli natomiast wybrać kompaktowego kampera „Joker” budowanego przez firmę Westfalia. Wtedy jednak VW postawił sobie dodatkowy cel: stworzyć nowoczesny i nadający się do codziennego użytku samochód osobowy, który wypełni lukę pomiędzy „Jokerem”, a ośmioosobowym VW „Caravelle”. Producent wspólnie z firmą Westfalia opracowały trzy różne koncepcje takiego samochodu: jedną z szafką po lewej stronie z tyłu; drugą z dwoma wyjmowanymi, składanymi pojedynczymi fotelami w 2 rzędzie siedzeń; oraz jedną ze stałym siedzeniem z tyłu i z chłodziarką. Wspólna dla nich wszystkich była tylna kanapa, którą można rozłożyć na łóżko. VW preferował warianty z dwoma pojedynczymi siedzeniami oraz z jednym indywidualnym fotelem i chłodziarką. To były narodziny koncepcji Multivana.

W 1985 r. VW tak opisywał nowy model Multivan: „Dzięki najwyższej jakości podzespołom zawieszenia jeździ jak samochód osobowy i zachowuje się jak samochód osobowy. Dzięki swojej idealnej konstrukcji i przemyślanemu układowi ma jednak znacznie więcej miejsca wewnątrz. Ogromną jego zaletą są: miejsca siedzące dla 6 osób, wygodne fotele, indywidualne siedzisko ze schowkiem z tyłu, trzyosobowa kanapa ze schowkiem pod siedziskiem, którą można łatwo przekształcić w duże łóżko, a także składany stolik i chłodziarka.” Wniosek: „Rodzina, wakacje, wypoczynek, hobby, sen i samochód miejski w jednym.”

Limitowane wersje Multivana T3 szybko uzyskały kultowy status. W 1988 r. zadebiutował Multivan Magnum z efektownymi, podwójnymi reflektorami i szerokimi zderzakami z tworzywa, podobnymi do tych, które w owym czasie montowano w Caravelle Carat. Następnie, w 1989 r, pojawiły się wersje „Blue Star” i „White Star”, nazwane tak z uwagi na lakier, którym były pokrywane. Ich specyfikacja obejmowała sportowe, obniżone zawieszenie i aluminiowe felgi z szerokimi oponami. Przedni grill z podwójnymi reflektorami i zderzaki zostały tu zaadaptowane z wersji Magnum. Wszystkie trzy modele pokazały, że możliwym jest, by minivan stworzony na bazie furgonetki był naprawdę sportowy, ekskluzywny i miły dla oka.

Produkcja Multivana T3 zakończyła się w 1990 r. Jednak już w 1992 r, dwa lata po wprowadzeniu na rynek następcy, Multivana T4, VW postanowił zaskoczyć fanów „Last Limited Edition” Multivana T3. Wyprodukowano ekskluzywną, limitowaną serię 2500 egzemplarzy i wszystkie zostały sprzedane dosłownie w jednej chwili. Łączna produkcja Multivana T3 wzrosła do 45 000 sztuk. Znaczna część z nich do dziś jeździ po drogach całego świata. Limitowane modele „Magnum”, „Blue Star” i „White Star” zostały już uhonorowane niemiecką tablicą rejestracyjną H, przeznaczoną dla samochodów klasycznych. W 2022 r. do tej motoryzacyjnej hali sław dołączy również „Last Limited Edition”./oprac. ns/

źródło: VW


Tagi:
VW, Volkswagen, Multivan T3, Multivan T4, Multivan 6.1

Zobacz podobne artykuły:

 VW Touareg – problem z pasem bezpieczeństwa
kalendarz 27/10 2020

VW Touareg – problem z pasem bezpieczeństwa

Wiadomości / News

2020.10.27

Na polskim rynku kampanią naprawczą objętych jest 40 aut.
Słynne Toyoty z torów i tras rajdowych
kalendarz 25/10 2020

Słynne Toyoty z torów i tras rajdowych

Wiadomości / Ciekawostki

2020.10.25

Od B-grupowej Celiki po rajdowego Yarisa WRC.
Volkswagen ID.3 na piątkę
kalendarz 22/10 2020

Volkswagen ID.3 na piątkę

Wiadomości / News

2020.10.22

Elektryczny model VW otrzymał najwyższą notę w teście zderzeniowym Euro NCAP.
Najnowsze artykuły:
Spalił Mercedesa-AMG GT 63 S

Spalił Mercedesa-AMG GT 63 S

Wiadomości / News

2020.10.27

Reklamowy wyczyn czy… Rosyjski blogger spalił swojego Mercedesa-AMG GT 63 S.
 VW Touareg – problem z pasem bezpieczeństwa

VW Touareg – problem z pasem bezpieczeństwa

Wiadomości / News

2020.10.27

Na polskim rynku kampanią naprawczą objętych jest 40 aut.
 Toyota GR Supra GT4 wygrywa na torze w Spa

Toyota GR Supra GT4 wygrywa na torze w Spa

Wiadomości / Moto sport

2020.10.26

Toyota GR Supra GT4 odniosła swoje pierwsze zwycięstwo w klasyfikacji generalnej w cyklu GT4 European Series.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.