Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
32. Rajd Rzeszowski: drugi triumf Caisa
kalendarz 14/08 2023

32. Rajd Rzeszowski: drugi triumf Caisa

Moto sport

Czesko-słowacka załoga Erik Cais/Igor Bacigal (Skoda Fabia RS Rally2) wygrała w Marma 32. Rajdzie Rzeszowskim.

Dodajmy, że rajd ten stanowił piątą rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W zakończonych zawodach Cais wygrał 10 z 11 rozegranych odcinków specjalnych. Drugie miejsce, a pierwsze w klasyfikacji krajowego czempionatu zajęli Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), umacniając się na prowadzeniu w punktacji RSMP.

32. edycja Rajdu Rzeszowskiego była rundą mistrzostw Polski już po raz 22. z rzędu. Zawody organizowane przez Automobilklub Rzeszowski są częścią kalendarza RSMP nieprzerwanie od 2002 r. Tegoroczna odsłona rywalizacji na Podkarpaciu była również częścią FIA European Rally Trophy, mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ), a także słowackiego czempionatu oraz mistrzostw historycznych (Motul HRSMP) i Rajdowych Mistrzostw Południa – cyklu rajdów okręgowych. Łącznie w Rzeszowie stawiło się 101 załóg. 35 duetów z tego grona walczyło o punkty do klasyfikacji RSMP.

Trasa rajdu liczyła 598 km, z czego blisko 153 to dystans 11 asfaltowych odcinków specjalnych. Cais i Bacigal objęli prowadzenie już po pierwszym odcinku specjalnym (Różanka, 11,57 km) i systematycznie powiększali przewagę wygrywając kolejne próby. W piątkowym etapie zawodów byli najszybsi na czterech z pięciu OS-ów. Wyższość rywali 24-latek ze Zlina musiał uznać jedynie na kończącym dzień krótkim OS-ie w Rzeszowie (2,3 km), który padł łupem Grzyba.

Pierwszy etap Cais i Bacigal ukończyli jako liderzy rywalizacji, z blisko 20-sekundową przewagą nad zajmującymi drugie miejsce Grzybem i Biniędą. Na trzecim miejscu plasowali się Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo, +25,8 s), dla których był to pierwszy w tym sezonie start w RSMP.

W sobotę Cais i Bacigal ustanowili najlepsze czasy na wszystkich sześciu rozegranych próbach i wygrali rajd z przewagą 1:12,7 s nad Grzybem i Biniędą. Dla Caisa to drugi w karierze triumf w tej imprezie. Poprzednio 24-latek zwyciężył w sezonie 2021.

Grzyb i Binięda, liderzy punktacji mistrzostw Polski, kontrolowali sytuację w klasyfikacji zawodów i ukończyli rajd na drugim miejscu, ale zdobyli komplet punktów do klasyfikacji RSMP, ponieważ Cais nie był zgłoszony w ramach krajowego czempionatu. Na trzecim miejscu, drugim w RSMP, finiszowali Wróblewski i Wróbel, którzy do zwycięzców stracili 1:28,9 s. Czołową piątkę zamknęły załogi Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +2:00,1 s) oraz Płachytka/Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo, +2:03,2 s).

Na Power Stage – ostatnim dodatkowo punktowanym odcinku rajdu – pięć punktów za najlepszy czas zdobyli Wróblewski i Wróbel. Na kolejnych miejscach uplasowali się Płachytka/Fiołek (4 pkt), Grzyb/Binięda (3 pkt), Byśkiniewicz/Siatkowski (2 pkt) oraz Kołtun i Pleskot (1 pkt).

W klasie 3 (samochody Rally3) zwyciężyli Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3). Do przedostatniego OS-u liderami tej kategorii byli Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3), ale na finałowej próbie uszkodzili samochód. Udało im się co prawda ukończyć ostatni OS, ale nie dotarli do mety rajdu. Tym samym prowadzenie w tabeli klasy 3 przejęli Parys i Syty.

W klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) rywalizację zdominowali Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski w Porsche 911 GT3, najszybsi na wszystkich 11 odcinkach specjalnych. Sobczak i Pawłowski wygrali również rywalizację w klasie NAT3. Na drugim miejscu w „ośce" finiszowali liderzy punktacji klasy 2WD – Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4, +1:47,8 s), za którymi uplasowali się Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Peugeot 208 Rally4, +1:47,8 s, +3:18,4 s). Predko i Jurgała byli jednocześnie najlepsi w klasie 4.

Puchar za zwycięstwo w klasie NAT2 odebrali Piotr Cwikliński i Piotr Sieliło (Subaru Impreza STi). Maciej Liszka i Michał Majewski (Peugeot 208 R2) cieszyli się z triumfu w kategorii 4R2. Z kolei w klasie NAT4 wygrali Sergiusz Janowski i Krzysztof Grzenia (Citroen C2 R2). W kategoriach historycznych pierwszej miejsca zajęły załogi Filip Stopa/Rafał Ślęczka (BMW M3 E36, klasa HR2), Kamil Bronikowski/Tomasz Tkacz (Renault Clio, klasa HR3) oraz Krzysztof Woźnica/Grzegorz Sielicki (Fiat Seicento Sporting, klasa HR5).

Dzięki punktom (33) zdobytym w Rzeszowie Grzyb i Binięda umocnili się na prowadzeniu w klasyfikacji mistrzostw Polski. Liderzy mają na swoim koncie już 156 punktów. Kolejne miejsca w punktacji zajmują Byśkiniewicz/Siatkowski (109 pkt), Płachytka/Fiołek (100 pkt), Kołtun/Pleskot (80 pkt) oraz Sesks/Francis (60 pkt).

Po Rajdzie Rzeszowskim przewaga Grzyba wynosi już 47, co oznacza, że dwukrotny mistrz Polski zachowa prowadzenie niezależnie od wyników kolejnej rundy RSMP, którą będzie Rajd Śląska (8-10 września). Grzyb, aby przypieczętować swój trzeci tytuł mistrza Polski, musi zdobyć na Śląsku co najmniej 23 punkty. Taki rezultat da mu mistrzostwo niezależnie od wyników rywali.

Foto: Maciej Niechwiadowicz

Marma 32. Rajd Rzeszowski – klasyfikacja końcowa:
1. Cais/Bacigal (Skoda Fabia RS Rally2) 1:24:59,0 s
2. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +1:12,7 s
3. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) +1:28,9 s
4. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +2:00,1 s
5. Płachytka/Fiołek (Skoda Fabia Rally2 Evo) +2:03,2 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta Rally2) +3:14,1 s
7. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +3:44,5 s
8. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +5:50,5 s
9. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +6:18,9 s
10. Predko/Jurgała (Peugeot 208 Rally4) +8:06,7 s

Marma 32. Rajd Rzeszowski – klasyfikacja końcowa 2WD:
1. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) 1:31:17,9 s
2. Predko/Jurgała (Peugeot 208 Rally4) +1:47,8 s
3. Kowalczyk/Hryniuk (Peugeot 208 Rally4) +3:18,4 s
4. Ulanowski/Kielar (Ford Fiesta Rally4) +4:08,9 s
3. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +4:14,8 s
 
Marma 32. Rajd Rzeszowski – klasyfikacja końcowa klasy 3:
1. Parys/Syty (Ford Fiesta Rally3) +1:34:02,8 s
2. Krotoszyński/Martynek (Ford Fiesta Rally3) +28,9 s
3. Kowal/Lenkowski (Ford Fiesta Rally3) +4:31,5 s
 
RSMP 2023 – punktacja po Marma 32. Rajdzie Rzeszowskim (runda 5/7):
1. Grzyb/Binięda 156 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 109 pkt
3. Płachytka/Fiołek 100 pkt
4. Kołtun/Pleskot 80 pkt
5. Sesks/Francis 60 pkt
6. Poloński/Sitek 43 pkt
7. Szeja/Szeja 42 pkt
8. Kotarba/Kotarba 41 pkt
9. Terlecki/Marczewski 37 pkt
10. Parys/Syty 35 pkt
11. Kwiatkowski/Kozdroń 33 pkt
12. Predko/Jurgała 31 pkt
13. Wróblewski/Wróbel 29 pkt
14. Marczyk/Gospodarczyk 28 pkt
15. Matulka/Dymurski 26 pkt
 
RSMP 2023 – punktacja klasy 2WD po Marma 32. Rajdzie Rzeszowskim (runda 5/7):
1. Predko/Jurgała 146 pkt
2. Kowalczyk/Hryniuk 120 pkt
3. Nowak/Grzelka 98 pkt
4. Pindel/Pietruszka 72 pkt
5. Sobczak/Pawłowski 58 pkt
 
RSMP 2023 – punktacja klasy 3 po Marma 32. Rajdzie Rzeszowskim (runda 5/7):
1. Parys/Syty 127 pkt
2. Krotoszyński/Martynek 122 pkt
3. Matulka/Dymurski 116 pkt
4. Abramowski/Poradzisz 82 pkt
5. Roefler/Bała 76 pkt


Tagi:
Marma 32. Rajd Rzeszowski, Rajd Rzeszowski, Rajd Rzeszowski 2023, RSMP, RSMP 2023, HRSMP, HRSMP 2023, Erik Cais, Igor Bacigal, Grzegorz Grzyb, Adam Binięda, Kacper Wróblewski, Piotr Parys, Jacek Sobczak, Piotr Cwikliński, Filip Stopa

Zobacz podobne artykuły:

Kajetanowicz wyrusza na Sardynię
kalendarz 10/05 2024

Kajetanowicz wyrusza na Sardynię

Wiadomości / Moto sport

2024.05.10

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak są gotowi do drugiego startu w tym sezonie.
Serial o życiu Ayrtona Senny
kalendarz 05/05 2024

Serial o życiu Ayrtona Senny

Wiadomości / Moto sport

2024.05.05

Sześcioodcinkowy serial nie jest biograficzną opowieścią o życiu mistrza F1.
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
kalendarz 29/04 2024

Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi

Wiadomości / Moto sport

2024.04.29

Hülkenberg pierwszym kierowcą zespołu Audi w drodze do startu w F1 w 2026 r.
Najnowsze artykuły:
Renault kończy rozmowy z VW

Renault kończy rozmowy z VW

Wiadomości / News

2024.05.18

Po miesiącu negocjacji na temat auta elektrycznego o wartości poniżej 20 000 euro, VW i Renault kończą rozmowy.
Mercedes-Maybach oczami artysty

Mercedes-Maybach oczami artysty

Wiadomości / Wydarzenia

2024.05.18

Wizjonerska interpretacja sztuki i motoryzacyjnego stylu według Davida LaChapelle’a.
 Ford Transit za prawie milion zł

Ford Transit za prawie milion zł

Wiadomości / News

2024.05.17

To nie jest zwykły dostawczak ale samochód do zadań specjalnych.