25. rocznica powstania Skody Felicia
Produkcja modelu Felicia rozpoczęła się w Mladá Boleslav 17 października 1994 r.
Następca modelu Favorit był pierwszym, który został opracowany pod patronatem Grupy Volkswagen. Felicia została bardzo dobrze przyjęta przez klientów. Do 2001 r. fabryki w Mladá Boleslav, Kvasinach i Vrchlabí wyprodukowały ponad 1,4 mln egzemplarzy w różnych wersjach nadwozia. Felicia odniosła także sukces w motorsporcie.
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej stworzono 50 prototypów Felicii. Doświadczenie zdobyte przy budowie tych pojazdów pomogło zoptymalizować proces seryjnej produkcji nowego modelu. Pierwsze trzy egzemplarze nowego hatchbacka Skody zostały pomalowane w kolory czeskiej flagi i zaprezentowane publicznie na Moście Karola w Pradze.
Na przestrzeni lat Felicia stała się bestsellerem marki dzięki połączeniu nowoczesnej technologii, świeżego stylu z przestronnym wnętrzem i atrakcyjnej ceny. W lutym 1998 r. dokonano face liftingu Felicii. Odświeżony model został zaprojektowany zgodnie z nowym językiem projektowym wprowadzonym w modelu Octavia. Ostatnie egzemplarze Felicii zjechały z linii produkcyjnej w czerwcu 2001 r. zamykając ogólną liczbę wyprodukowanych modeli na liczbie 1 401 489 sztuk. Jej sukces kontynuuje zaprezentowana w 1999 r. Fabia.
Pięciodrzwiowy hatchback Felicia był o 40 mm dłuższy i 15 mm szerszy niż poprzednik – Favorit. Pojemność bagażnika wzrosła o 21 litrów, poprawiono także zawieszenie oraz wyciszono wnętrze. Zadbano również o bezpieczeństwo nowego modelu, które zostało potwierdzone testem zderzeniowym TÜV. Produkcja i montaż nowego modelu spełniały również rygorystyczne normy jakości, o czym świadczy przyznany certyfikat ISO 9002.
Podstawową jednostką napędową nowej serii był 4-cylindrowy silnik benzynowy o poj. 1289 cm3, zapewniający moc 54 68 KM, w zależności od wariantu. Mocniejszy silnik 1.6 MPI o mocy 75 KM i 1.9-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 64 KM zostały dodane do gamy w 1995 r.
W 1995 r. Skoda rozszerzyła rodzinę modelu o jeszcze bardziej przestronną Felicię Combi oraz dostawcze wersje: VanPlus i Pickup. Ponadto zbudowano około 4000 pickupów o nazwie Felicia Fun, które charakteryzowały się żółtym nadwoziem oraz żółtymi elementami we wnętrzu.
W gamie modelu wprowadzono nowe opcje wyposażenia, jak na przykład: ABS, cztery poduszki powietrzne, klimatyzację, wspomaganie kierownicy, regulowane i podgrzewane przednie fotele i komputer pokładowy. Aby uczcić 100. rocznicę założenia firmy, Skoda zaprezentowała także w 1995 r. luksusową edycję Felicia Laurin&Klement oraz limitowaną edycję Felicia Atlanta z okazji letnich igrzysk olimpijskich.
Felicia powstała również w wersji rajdowej. Już w pierwszym sezonie, w 1996 r., szwedzka załoga, w składzie Stiq Blomqvist i Benny Melander, zajęła trzecie miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii oraz pierwsze w klasie samochodów o pojemności do 2 litrów. W 1997 r. Skoda zajęła drugie miejsce w swojej klasie Rajdowych Mistrzostw Świata./oprac. ns/
źródło: Skoda
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.07
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.01
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25