Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Mercedes-AMG GT S i C 63 S – W służbie F1
kalendarz 16/03 2015

Mercedes-AMG GT S i C 63 S – W służbie F1

Wiadomości / Prezentacje / Mercedes / nowe auta

Na torze F1 w Melbourne zadebiutowały dwa nowe samochody bezpieczeństwa i służb medycznych.

W miniony weekend podczas pierwszego wyścigu F1 na torze w Australii chrzest bojowy przeszły najnowsze  modele Mercedes-AMG. Jak samochód bezpieczeństwa F1 zadebiutował model GT S, a C 63 S Kombi zapewniał ekspresową pomoc lekarską jako samochód medyczny F1.

Nowy model GT S wyjeżdża na tor w celu zabezpieczenia wyścigów Formuły 1 w niesprzyjających warunkach pogodowych lub gdy dojdzie do wypadku z udziałem bolidów. Drugi sportowy pojazd opracowany samodzielnie przez Mercedes-AMG został przystosowny do pełnienia odpowiedzialnej roli – jednostka V8 biturbo z suchą miską olejową, układ napędowy typu transaxle, dwusprzęgłowa przekładnia zautomatyzowana i zawieszenie z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami zapewniają warunki do osiągania znakomitych wyników na torze. Lekka konstrukcja aluminiowa gwarantuje nie tylko niewielką masę pojazdu, ale i nisko położony środek ciężkości i niemal idealny rozkład masy między przednią i tylną osią (47:53).

43-letni Bernd Mayländer, niemiecki kierowca wyścigowy DTM, prowadzący samochody bezpieczeństwa F1 od 2000 roku, powiedział: „Przez pięć lat moim samochodem bezpieczeństwa był Gullwing, czyli SLS AMG. Model GT S zdążył już zafascynować mnie swoim wyczynowym charakterem – miałem okazję poznać go w czasie projektowania w Affalterbach”. Była gwiazda wyścigów DTM pracuje również jako instruktor Akademii Jazdy AMG.

Samochód bezpieczeństwa musi spełniać rygorystyczne wymogi FIA (organizatora mistrzostw F1). W trudnych sytuacjach – gdy pogorszy się pogoda lub dojdzie do wypadku – to jego kierowca prowadzi kolumnę bolidów na torze. Musi jechać jednak na tyle  szybko, by uniknąć nadmiernego schłodzenia ogumienia i hamulców pojazdów wyścigowych oraz przegrzania się ich silników. Bernd Mayländer dzieli kokpit samochodu bezpieczeństwa z analitykiem FIA, 59-letnim Peterem Tibbettsem z Anglii. „W czasie wyścigu czekamy w pit-stopie gotowi do wyjechania na tor, słuchając instrukcji organizatorów” – mówi kierowca.

Najnowszy samochód bezpieczeństwa F1 napędza ten sam silnik, co seryjną wersję Mercedesa-AMG GT S. 4-litrowa jednostka V8 biturbo dysponuje mocą 510 KM i 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Bez zmian pozostawiono również standardową, 7-biegową przekładnię zautomatyzowaną z dwoma sprzęgłami. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 310 km/h. Model ten otrzymał zmodyfikowany układ wydechowy, emitujący  bardziej gardłowy i donośny dźwięk widlastej „ósemki”.

Mercedes-AMG GT S został poddany drobnym modyfikacjom. Wyposażono go w opcjonalny pakiet AMG DYNAMIC PLUS, obejmujący aktywne mocowanie silnika i przekładni, specjalne zestrojenie oprogramowania skrzyni biegów, sztywniejsze nastawy sprężyn i amortyzatorów, większy negatyw kół przedniej osi oraz zmodyfikowaną charakterystykę progresywnego układu kierowniczego. Całość uzupełnia sportowa kierownica, obszyta czarną mikrofibrą DINAMICA, oraz żółte akcenty na panelu wskaźników. Ponadto zastosowano lekkie, wieloramienne obręcze w kolorze matowej czerni, w rozmiarze 9 x 19 z przodu oraz 11 x 20 z tyłu (oponami odpowiednio -  265/35 R 19 i 295/30 R 20). Dodatkowo wprowadzono wzmocnione, ceramiczno-kompozytowe hamulce z tarczami o średnicy 402 mm z przodu i 360 mm z tyłu, które zapewniają nie tylko lepszą skuteczność, ale także niższą masę i dłuższą żywotność. Elementy te, podobnie jak pakiet AMG DYNAMIC PLUS, są opcjonalnie dostępne dla nabywców modeli GT oraz GT S.

Samochód bezpieczeństwa F1 posiada również oznaczenia - logo FIA i F1 oraz oświetlenie na dachu. Lampy umieszczono na wykonanym z włókien węglowych, aerodynamicznie wyprofilowanym mocowaniu. Zaprojektowano je pod kątem ograniczenia oporu powietrza i optymalizacji strumienia powietrza w obrębie tylnego spoilera. W panelu oświetlenia wykorzystano diody LED. Po wyjechaniu na tor święcą one na pomarańczowo; gdy środkowa miga, obowiązuje zakaz wyprzedzania na torze, a gdy świeci na zielono – samochód bezpieczeństwa daje sygnał do wyprzedzania. Ponadto na panelu oświetlenia zamontowano kamerę – taką samą jak bolidach F1. Dla poprawy widoczności w ciemności lub w czasie deszczu z lampami na dachu skoordynowano specjalne podświetlenie z pomarańczowymi i zielonymi diodami. Dodatkową funkcję ostrzegawczą pełnią reflektory z efektem stroboskopowym.

Bernd Mayländer komunikuje się z analitykiem Peterem Tibbettsem drogą radiową. Awaryjnie w kokpicie zainstalowano także drugi system radiowy. Tibbetts śledzi pozycję bolidów i ich wyniki na ekranach dwóch iPadów, połączonych bezprzewodowo z internetem za pomocą samochodowego hotspota. Na pokładzie auta znajdują się też systemy FIA spotykane w każdym bolidzie F1 – na przykład transponder do pomiaru czasów, nadajnik GPS oraz układ, który za pomocą trzech kolorowych diod LED wskazuje kierowcy wywieszane flagi. Zarówno w samochodzie bezpieczeństwa, jak i samochodzie medycznym pełni on również dodatkową funkcję ostrzegawczą – jeśli dojdzie do wypadku, w którym zanotowany zostanie krytyczny poziom przeciążenia, LED-y kilkukrotnie migają, dając Mayländerowi i Tibbettsowi sygnał do wyjechania na tor. Załoga samochodu bezpieczeństwa ma do dyspozycji kubełkowe fotele AMG z sześciopunktowymi pasami bezpieczeństwa. Poza tym kokpit nie różni się od seryjnej wersji GT S.

Dodajmy, że Mercedes-AMG GT S zastąpił SLS-a AMG, który rolę oficjalnego samochodu bezpieczeństwa F1 pełnił od 2010 r. W ubiegłym sezonie Gullwing wyjeżdżał na tor łącznie 14 razy w 10 z 19 rozgrywanych wyścigów.

Drugim autem niezbędnym podczas wyścigów F1 jest C 63 S, który pełni rolę samochodu medycznego. Model ten zastępił C 63 AMG Kombi. Jego zadaniem jest zapewnienie natychmiastowej pomocy medycznej. Za jego kierownicą zasiadł kierowca wyścigowy Alan van der Merwe (Republika Środkowoafrykańska, 35 lat), a na fotelu obok – główny lekarz FIA, dr Ian Roberts (Wielka Brytania, 51 lat). Z tyłu może podróżować jeden lub dwóch lekarzy ze szpitali zlokalizowanych w pobliżu danego toru wyścigowego.

W czasie okrążenia startowego, gdy bolidy jadą szczególnie blisko, samochód medyczny podąża torem wyścigowym, dzięki czemu lekarze mogą jak najszybciej udzielić pomocy w razie zderzenia. Później ekipa ratownicza stacjonuje w alei serwisowej wraz z samochodem bezpieczeństwa. Pojazd ten napędzany jest tym samym silnikiem, co samochód bezpieczeństwa, przy czym jego przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,1 s. Inżynierowie Mercedes-AMG dostosowali zawieszenie AMG RIDE CONTROL do specyficznych warunków eksploatacji samochodu medycznego – zazwyczaj przewozi on na pokładzie 3-4 osoby i dodatkowy sprzęt ratowniczy, a jednocześnie rozwija wysokie prędkości. Wyposażenie auta obejmuje opcjonalny, ceramiczno-kompozytowy układ hamulcowy przedniej osi z ceramicznymi tarczami o średnicy 402 mm. Odpowiednią przyczepność zapewnia ogumienie w rozmiarze 245/35 R 19 (przód) i 265/35 R 19 (tył) z matowymi, czarnymi obręczami o szerokości, odpowiednio 8,5 i 9,5 cala.

Samochód medyczny został także wyposażony w LED-owe oświetlenie na dachu, odpowiednie oznaczenia, specjalne podświetlanie tablicy rejestracyjnej oraz tylne lampy z dodatkowymi funkcjami sygnalizacyjnymi. W bagażniku znajduje się kompletne wyposażenie ekipy ratowniczej, włącznie z defibrylatorem i respiratorem. W kabinie zamontowano cztery kubełkowe fotele z sześciopunktowymi pasami, dwa iPady oraz hotspot zapewniający bezprzewodowy dostęp do sieci.

Przypomnijmy, że samochody Mercedes-AMG są na służbie F1 od 1996 r. Lista wszystkich oficjalnych samochodów bezpieczeństwa F1 dostarczonych przez Mercedes-AMG:

1996 rok: C 36 AMG (W 202) od 1997 roku: CLK 55 AMG (C 208) 2000 rok: CL 55 AMG (C 215) od 2001 roku: SL 55 AMG (R 230) 2003 rok: CLK 55 AMG (C 209) od 2004 roku: SL 55 AMG (R 171) od 2006 roku: CLK 63 AMG (C 209) od 2008 roku: SL 63 AMG (R 230) od 2010 roku: SLS AMG (C 197) od 2012 roku (Belgia): SLS AMG GT (C 197) od 2015 roku: Mercedes-AMG GT S (C 190) Samochody medyczne F1: 1996 rok: C 36 AMG (W 202) 1997 rok: C 36 AMG (W 202); E 60 AMG (W 210) od 1998 roku: C 55 AMG Kombi (S 202) od 2001 roku: C 32 AMG Kombi (S 203) od 2004 roku: C 55 AMG Kombi (S 203) od 2008 roku: C 63 AMG Kombi (S 204) od 2015 roku: Mercedes-AMG C 63 Kombi (S 205) Norbert Szwarc Foto: Mercedes [gallery ids="48422,48421,48420,48419,48418,48417"]

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
Najnowsze artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.