Finał sezonu dla Żarłoka i Pietruszki
Ustronianin Szymon Żarłok z pilotem Krzysztofem Pietruszką wygrali 44. edycję Rajdu Cieszyńska Barbórka.
Na wymagających odcinkach „Cieszynki” wiceliderzy klasyfikacji mistrzostw odnieśli przekonujące zwycięstwo, meldując się na mecie z blisko półminutową przewagą nad rywalami. Ten wynik dał im łącznie 30 punktów, w tym 5 zdobytych na dodatkowo punktowanym, finałowym OS-ie rajdu. To oznacza, że reprezentanci Kubala Rally Team sięgnęli w tym roku po tytuł wicemistrzów Śląska. Drugie miejsce wywalczyli Krzysztof Rybka z Michałem Miklaszewskim, a trzecia lokata padła łupem Adama Wrocławskiego z Markiem Dobrowolskim.
Zmagania w tegorocznej „Cieszynce” rozpoczęły się odcinkiem Noszak – widowiskowym prologiem przeprowadzonym na terenie Browaru Zamkowego i ulicach Cieszyna. Trasa o długości 1,3 km obfitowała w ciasne nawroty, obroty wokół beczki, jak i śliskie partie po kostce brukowej, które przyciągnęły sporo kibiców. Najszybsi w tych warunkach byli Gracjan Grela i Agnieszka Załęcka (Honda Civic), którzy wyprzedzili Macieja Sordyla i Krystiana Korzeniowskiego (również Honda Civic) oraz Adama Wrocławskiego i Marka Dobrowolskiego (Renault Clio).
W sobotę rano Grela był nieco wolniejszy i po trzecim odcinku stracił prowadzenie na rzecz Sordyla, jednak Cieszyńska Barbórka jak zawsze obfitowała w niespodziewane zwroty akcji. Zeszłoroczny mistrz Śląska przestał się liczyć w walce o czołowe pozycje po awarii półosi. Co prawda udało mu się powrócić na trasę, jednak strata wynikająca z jazdy uszkodzonym samochodem sprawiła, że ukończył on rajd dopiero na 18. pozycji. Podobny los spotkał tegorocznego mistrza klasy PPC Łukasza Godulę, który w ten weekend zaliczał swój pierwszy start za kierownicą Hondy Civic. Początek był dobry, jednak ostatecznie drugie miejsce na OS-ie VAG-Expert na niewiele się zdało, gdyż w jego aucie również zawiodła półoś. Szczęścia nie miał też Sordyl, który na piątym odcinku specjalnym zaliczył bliskie spotkanie z betonowymi barierami. Załoga cudem mogła kontynuować jazdę, auto odmówiło posłuszeństwa dopiero przed samym wjazdem na serwis, więc po szybkiej naprawie chłodnicy i elementów karoserii zwycięzcy trzeciego OS-u powrócili na trasę.
Problemy rywali były wodą na młyn dla Szymona Żarłoka, który przed rozpoczęciem zmagań zapowiadał rozważną jazdę, która ma zapewnić mu utrzymanie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej. Nawet zmieniające się warunki i końcówka rajdu rozgrywana w deszczu nie przeszkodziła mu w wygraniu czterech odcinków, co było bardziej niż wystarczające do zwycięstwa w tegorocznej Cieszyńskiej Barbórce, a także zapewnienia sobie upragnionego celu – tytułu rajdowych wicemistrzów Śląska. Warto dodać, że dla Żarłoka jest to drugie zwycięstwo w tym sezonie, co przy czterech triumfach nieobecnego na trasie „Cieszynki” Damiana Kostki oznacza, że ci dwaj zawodnicy zdominowali tegoroczną rywalizację w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska.
W niezwykle dramatyczny sposób rozstrzygnęły się losy tytuły w klasie RO1. Adam Wrocławski zajął trzecie miejsce w Rajdzie Cieszyńska Barbórka, jednak nie wystarczyło to do założenia mistrzowskiej korony – przede wszystkim przez błąd Adama na Power Stage, który pozbawił go zderzaka w Clio, a także najlepszego czasu i tym samym dodatkowego bonusowego oczka. Po odliczeniu jednej najsłabszej rundy Wrocławski i Dominik Cholewa (Renault Clio) mają tyle samo punktów, ale dzięki zwycięstwom w klasie w rajdach Wisły oraz Grodzkim to właśnie Cholewa może cieszyć się z mistrzowskiej korony w klasie, jak i tytułu II wicemistrza Śląska.
W Pucharze Peugeota i Citroena najszybszymi okazali się Szymon i Mirosław Kalczyńscy (Peugeot 106), którzy pokonali Łukasza Czubaja i Dominika Bubulę (Citroen Saxo) oraz Bartka i Grzegorza Bębenków zapewniając sobie przy tym drugie miejsce w klasyfikacji całego sezonu PPC. Trzecia lokata w końcowej punktacji przypadła natomiast ojcu i synowi – Bartek Bębenek w swoim pierwszym pełnym sezonie w rajdach samochodowych wywalczył tytuł II wicemistrza klasy PPC.
W klasie RO Open N najszybciej odcinki specjalne pokonali Krzysztof Pacholec z Inez Adamską (Mitsubishi Lancer Evo X). Z trzech załóg w Pucharze Cento Rally (PCR) najmniej czasu na dotarcie do mety do mety potrzebowało małżeństwo – Grzegorz i Anna Nosalscy (Fiat Seicento).
44. Cieszyńska Barbórka to także rywalizacja w klasach Gość, w których ścigają się zawodnicy z licencjami upoważniającymi do startu w zawodach wyższej rangi. I tak w klasie Gość 2WD (samochody z napędem na jedną oś) obserwowaliśmy zacięty pojedynek dwóch miejscowych załóg. Zwycięsko wyszli z niego Kamil Bolek i Marcin Gaś w Peugeocie 208 R2. Zwycięzcy „Cieszynki” z 2016 roku pokonali wicemistrzów Polski w klasie 4, czyli Jacka Jureckiego i Michała Trelę (również Peugeot 208 R2). Z kolei w klasie Gość 4WD po zwycięstwo sięgnęli Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński jadący historycznym Audi Quattro.
W Super KJS najszybsza okazała się załoga Marcin Świder/Kajetan Świder (Honda Civic), którzy byli najszybsi także w klasie 2. Zaledwie za 0,4 s za ich plecami znaleźli się Janusz Stebel i Michał Baron (również Honda Civic), zaś podium, ze stratą dodatkowych 0,2 sekundy, uzupełnili Daniel Dembinny i Damian Włodarczyk i Damian Włodarczyk (Honda CRX). W klasie 3 najszybsi byli Krystian i Marzena Kurowscy (Renault Clio), natomiast klasa 4 to triumf Sławomira i Jakuba Sikorów (Subaru Impreza). W klasie 1 zwyciężyli Dariusz Badura i Janusz Wołek (Fiat Seicento).
Foto: Janusz Boruta
Klasyfikacja końcowa 44. Rajdu Cieszyńska Barbórka - 6. rundy RSMŚl 2018:
1. Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka (Honda Civic) 28:05,4 s.
2. Krzysztof Rybka/Michał Miklaszewski (Citroen Saxo) +25,6 s.
3. Adam Wrocławski/Marek Dobrowolski (Renault Clio) +58,4 s.
4. Radosław Osiak/Wojciech Kordeusz (Honda Civic) +1:06,9 s.
5. Dominik Cholewa/Marcin Roik (Renault Clio) +1:09,2 s.
6. Szymon Kalczyński/Mirosław Kalczyński (Peugeot 106) +1:13,2 s.
7. Łukasz Czubaj/Dominik Bubula (Citroen Saxo) +1:19,5 s.
8. Bartłomiej Bębenek/Grzegorz Bębenek (Citroen Saxo) +1:24,6 s.
9. Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic) +1:27,5 s.
10. Adrian Jurasz/Tomasz Tkacz (Renault Clio) +1:31,9 s.
Nieoficjalna klasyfikacja końcowa Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska 2018:
1. Kostka/Martynek 115 pkt.
2. Żarłok/Pietruszka 88 pkt.
3. Cholewa/Roik 58 pkt.
4. Wrocławski/Dobrowolski 49 pkt.
5. Godula/Nowak 42 pkt.
6. Grela/Momot 40 pkt.
7. Ciombor/Borycki 34 pkt.
8. Rybka/Miklaszewski 32 pkt.
9. Bojanowski/Ksyt 31 pkt.
10. Osiak/Kordeusz 30 pkt.
Zwycięzcy odcinków specjalnych:
OS 1 (Noszak): Gracjan Grela/Agnieszka Załęcka (Honda Civic)
OS 2 (Renault Wektor): wolny przejazd (bez rywalizacji sportowej)
OS 3 (VAG-Expert): Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic)
OS 4 (Renault Wektor): Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka (Honda Civic)
OS 5 (VAG-Expert): Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka (Honda Civic)
OS 6 (Renault Wektor): Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka (Honda Civic)
OS7 (VAG-Expert – Power Stage): Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka (Honda Civic)
Zwycięzcy klas:
RO 1: Adam Wrocławski/Marek Dobrowolski (Renault Clio)
RO 2: Szymon Żarłok/Krzysztof Pietrusz (Honda Civic)
PPC: Szymon Kalczyński/Mirosław Kalczyński
PCR: Grzegorz Nosalski/Anna Nosalska (Fiat Seicento)
Gość 2WD: Kamil Bolek/Marcin Gaś (Peugeot 208 R2)
Gość 4WD: Grzegorz Olchawski/Łukasz Wroński (Audi Quattro)
RO Open N: Krzysztof Pacholec/Inez Adamska (Mitsubishi Lancer)
RO Open 2WD: Wojciech Szafarski/Jan Żwirek (Citroen C2 R2)
RO R: Tomasz Fliśnik/Zbigniew Cieślar (Peugeot 208 R2)
Zobacz podobne artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
Druga runda WEC 2024
Wiadomości / Moto sport
2024.04.20
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25