Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Cadillac Marszałka Piłsudskiego
kalendarz 10/11 2014

Cadillac Marszałka Piłsudskiego

Wiadomości / Wydarzenia / Cadillac

11 listopada zabytkowa limuzyna przejedzie ulicami Warszawy w marszu „Razem dla Niepodległej”.

Przypomnijmy, że prace nad odrestaurowaniem tego zabytkowego pojazdu trwały wiele miesięcy, o czym już informowaliśmy. Cadillac 355D stanął na dziedzińcu Belwederu, gdzie Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski. dziękował w piątek wszystkim, którzy uczestniczyli w pracach nad renowacją samochodu.

Cadillac 355D Series 30 został zamówiony 8 listopada 1934 r. dla Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych i Ministra Spraw Wojskowych, Marszałka Polski Józefa Piłsudskiego. Sprowadzony z USA do Polski na przełomie lutego i marca 1935 r. przez Stołeczne Towarzystwo Handlu Samochodami, należał do Samodzielnej Kolumny Samochodowej Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych.

Samochód został wykonany na specjalne zamówienie. Zgodnie z wymogami, posiadał m.in. nadwozie podwyższone o 10 cm (wyżej umieszczone drzwi dla ułatwienia wsiadania), pancerne szyby o grubości 25 mm, płyty pancerne o grubości 1 cm w drzwiach, pasie tylnym i przykabinowych częściach nadkoli, wzmocnione zawieszenie, podwójne akumulatory, powiększony zbiornik paliwa i dodatkowo zbiornik oleju silnikowego oraz sygnał dźwiękowy pojazdów uprzywilejowanych w ruchu. Po śmierci Marszałka 12 maja 1935 r. Cadillac był w dyspozycji jego żony, Aleksandry Piłsudskiej. W końcu 1936 r. wszedł w skład taboru inspekcyjnego, a później rezerwowego, użytkowanego przez następcę Józefa Piłsudskiego na stanowisku Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych, Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza. Wykorzystywany był także do obsługi wizyt gości zagranicznych Prezydenta RP. W kampanii wojennej 1939 r. służył Naczelnemu Wodzowi, Marszałkowi Edwardowi Śmigłemu – Rydzowi w Kolumnie Samochodowej Kwatery Głównej Naczelnego Wodza. 18 września w wyniku inwazji ZSRR na Polskę Marszałek Edward Śmigły-Rydz znalazł się na terenie sojuszniczej Rumunii, gdzie został internowany. Cadillac 355D trafił do Prezydium Rady Ministrów Rumunii.
 
Po zakończeniu II wojny światowej został rewindykowany staraniem polskiej ambasady w Bukareszcie i w końcu 1946 r. powrócił do kraju. We wrześniu 1965 r. Cadillac został wpisany do księgi inwentarzowej Muzeum Techniki Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie i jest do dzisiaj w jego zbiorach. Muzeum Techniki otrzymało samochód w stanie daleko posuniętej dewastacji: z uszkodzonymi szybami, bez silnika i jego osprzętu, bez wskaźników i oprzyrządowania deski rozdzielczej, bez skórzanych siedzeń w przedziale kierowcy, ze zniszczonymi obiciami drzwi przednich i tapicerką przedziału pasażerskiego. Brakowało także oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego, urządzeń sygnalizacyjnych oraz wyposażenia pojazdu, w tym kół zapasowych.
 
- Ten samochód będzie cieszył i oczy, i serca nie tylko 11 listopada, w czasie Marszu od Grobu Nieznanego Żołnierza, aż po Belweder, ale też będzie można go obejrzeć na dziedzińcu Pałacu Prezydenckiego w sobotę i niedzielę. Później samochód będzie garażowany na terenie Łazienek Królewskich w oszklonej gablocie - powiedział Bronisław Komorowski. - Wspólnie mogliśmy przywrócić do życia nie tylko zabytek kultury materialnej (...) ale także pamiątkę istotną z punktu widzenia pamięci o państwie polskim – podkreślił Prezydent Komorowski.
 
Prezydent nie wykluczył, że przy okazji przyszłorocznego Święta Niepodległości odrestaurowany zostanie samochód prezydenta Ignacego Mościckiego.

Foto: Łukasz Kamiński, Eliza Radzikowska-Białobrzewska
Prezydent.pl 
 
Podstawowe dane techniczne Cadillaca 355D Series 30 Fleetwood 7 Passengers Limousine (edycja specjalna dla Marszałka Józefa Piłsudskiego):

Silnik czterosuwowy, ośmiocylindrowy w układzie widlastym (8V), gaźnikowy, chłodzony cieczą, napędza koła tylnej osi
Pojemność skokowa: 5793 cm3. Moc: 130 KM przy 3400 obr/min
Skrzynia biegów o trzech przełożeniach w przód i jednym do tyłu
Nadwozie stalowe, osadzone na ramie, z tapicerską wstawką dachową na drewnianym stelażu
Rozstaw osi: 3708 mm. Rozstaw kół: przód 1508 mm, tył 1575 mm. Długość całkowita: 5780 mm. Ogumienie: 7.50 x 17 (wzmocnione)
Masa całkowita: ok. 3000 kg (z opancerzeniem)
Zużycie paliwa: ok. 30 l/100 km. Prędkość maksymalna: ok. 100 km/h.

 

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
kalendarz 13/04 2024

Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.13

W życie wchodzą nowe unijne przepisy.
Najnowsze artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.