BMW M3 i M4 Coupe – Filozofia M
W przypadku M3 jest to już piąta generacja. Czym chce zachwycać nowa interpretacja wyczynowego auta w wydaniu BMW M GmbH? Czwarta generacja M3 Coupe znalazła ponad 40 000 nabywców. Teraz kolejny rozdział tej historii dopiszą nowe modele. Obok M3 debiutuje również M4 Coupe, które nazwą „M4” nawiązuje do nowego modelu, na którym powstało. Po raz pierwszy jednocześnie na rynku pojawi się Coupe i wersja 4-drzwiowa, nazwany zgodnie z nowym systemem oznaczeń marki - M3 Limuzyna.
„Od czterech generacji modelowych BMW M3 łączy w sobie geny sportu motorowego z nieograniczoną codzienną funkcjonalnością, dając w efekcie ekscytującą całość” – powiedział dr Friedrich Nitschke, prezes zarządu BMW M GmbH. – „BMW M3 Limuzyna i BMW M4 Coupe konsekwentnie kontynuują tę ideę. Silnik jest sercem każdego modelu BMW M: nowa jednostka 6-cylindrowa turbo łączy w sobie zalety wysokoobrotowego silnika wolnossącego z zaletami technologii turbo. Konsekwentna koncepcja budowy w lekkich technologiach pozwoliła na obniżenie masy o ok. 80 kg w porównaniu z poprzednim modelem. BMW M3 i BMW M4 przenoszą technikę i technologię wyczynową na zwykłe drogi. Tysiące okrążeń na legendarnej Północnej Pętli Nuerburgringu – najbardziej wymagającego toru wyścigowego świata – pozwalają na dopracowanie do perfekcji. Benedyktyńska cierpliwość i precyzja w pracach konstrukcyjnych uczyniły z obu tych modeli wyczynowe samochody, które ustanawiają nowe wzorce w dziedzinach koncepcji ogólnej, prowadzenia i zwinności.”
Do napędu obu aut posłużył skonstruowany od podstaw wysokoobrotowy, 3.0-litrowy, 6-cylindrowy silnik rzędowy w technologii M TwinPower Turbo, dysponujący mocą 431 KM oraz dostępnym w szerokim zakresie obrotów maksymalny moment obrotowy równy 550 Nm. Są to jednocześnie wyższe parametry (prawie 40 proc.) niż w poprzedniku – M3. Jak podkreśla producent, zużycie paliwa i emisja spalin zostały obniżone o ok. 25 proc. Przyspieszenie do 100 km/h zajmuje w obu modelach 4,1 s. (z opcjonalną, 7-stopniową, dwusprzęgłową skrzynią biegów M).
Dzięki zredukowaniu masy (o 80 kg - w zależności od wyposażenia), M4 Coupe waży 1497 kg (1520 kg – M3 Limuzyna). Było to możliwe do osiągnięcia przy wykorzystaniu m.in. lekkich materiałów jak wzmocniony włóknem węglowym plastik, czy aluminium stosowane do budowy elementów układu jezdnego i karoserii. Obydwa modele mają także dach wykonany z karbonu. Konstruktorzy zastosowali ponadto układy chłodzenia o wydajności wyczynowej, które mają zapewniać w każdych warunkach optymalną temperaturę pracy silnika, układu turbodoładowania i skrzyni biegów. W pracach nad nowymi modelami czynny udział brali zawodowi kierowcy wyścigowi z działu BMW Motorsport – m. in. zawodnicy startujący w serii DTM, Bruno Spengler i Timo Glock. Odbywali oni testowe i badawcze jazdy po Północnej Pętli, by dopracować układy jezdne.
Ceny M3 będą się zaczynały od 70 000 euro, zaś M4 Coupe – od 72 200 euro. Norbert Szwarc Foto: BMW [gallery ids="44093,44092,44091,44090,44089,44088,44087,44086"]Zobacz podobne artykuły:
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25