Zlot miłośników Bulliego
Prawie 20 Volkswagenów Transporterów dwóch pierwszych generacji przyjechało na tegoroczne Poznań Motor Show.
Podczas targów w Poznaniu można było zobaczyć nie tylko najnowsze modele, niemal wszystkich marek, ale i pojazdy minionych dekad, w znakomitej kondycji. Wśród nich znalazło się kilkanaście słynnych VW Transporterów, czyli Bulli (T1) i Ogórków (T2), w wieku od 36 do 55 lat.
Posiadacze tych aut pokonali niejednokrotnie odległości rzędu 300 km, by przyjechać do Poznania. Wcześniej tymi wspaniale utrzymanymi VW, ich właściciele zwiedzali niemal całą Europę. Wśród prezentowanych Transporterów, wyróżniała się m in. nietypowa wersja Ogórka – Doka z 1978 r. (czyli pick-up), Transporter-karetka pogotowia z 1976 r, czy Ogórek-camper z podnoszonym dachem, znany jako Westfalia.
Niedawno przypominaliśmy historię Transportera, która zaczęła się w 1947 r. od szkicu ołówkiem. Ben Pon, zajmujący się importem samochodów do Holandii, zobaczył w zakładach VW zwykłą platformę transportową, wykorzystywaną w fabryce, która stała się podstawą do zaprojektowania samochodu. Dla obniżenia kosztów, w konstrukcji Transportera wykorzystano podzespoły m.in. Garbusa. Dwa lata później dyrektor fabryki VW, Heinrich Nordhoff, zaprezentował cztery prototypy – dwa furgony, kombi i minibusa. Transporter miał być równie solidny i trwały jak Garbus. Produkcję pierwszego Transportera uruchomiono w Wolfsburgu, natomiast od 1956 r. samochód powstawał już w zakładach w Hanowerze.
W konstrukcji pierwszego VW Transportera wykorzystano silnik i osie z Garbusa. Zrezygnowano z centralnej ramy rurowej, wykorzystując nadwozie samonośne. Pojemność silnika w Bullim wynosiła 1131 cm3, a jego moc ok. 25 KM przy 3300 obr/min. Bus mógł przewieźć 8 osób. Kilka ruchów wystarczało, by wymontować siedzenia dwóch tylnych rzędów i przestrzeń bagażową Transportera powiększyć do rozmiarów, które nadawały się do przewozu ładunku o masie nawet 750 kg.
8 marca 1949 r. uruchomiono produkcję seryjną. Dziennie powstawało 10 pojazdów. Do końca 1950 r. ogółem wyprodukowano 8001 Transporterów. Popyt był ogromny, bo przy cenie wynoszącej 5850 marek mogli sobie na niego pozwolić drobni rzemieślnicy czy sprzedawcy. Samochód VW szybko też stał się przebojem eksportowym. W 1951 r. na wystawie samochodowej w Berlinie zaprezentowano wersję kampingową Transportera. Cztery lata po rozpoczęciu produkcji z taśm montażowych fabryki w Wolfsburgu, zjechał 100-tysięczny egzemplarz. W ciągu kolejnych lat, łącznie powstało 12 mln aut. Kilka dni temu, VW zaprezentował szóstą generację Transportera./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
Moto fanatyk
2024.04.07
VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
Moto fanatyk
2024.04.01
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16