Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
VW nr 1 w rajdach
kalendarz 01/11 2016

VW nr 1 w rajdach

Wiadomości / Moto sport / News / slider

Zwycięstwo Sebastiena Ogiera w Rajdzie Wielkiej Brytanii zapewniło VW czwarty z rzędu tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów.

Przypomnijmy, że Francuz Sebastien Ogier (VW Polo R WRC), ma już na koncie czwarty z rzędu tytuł rajdowego mistrza świata. Drugie miejsce w Rajdzie Wielkiej Brytanii ze stratą 10,2 s zajął Estończyk Ott Tanak (Ford Fiesta), a trzecie Belg Thierry Neuville (Hyundai i20 WRC) - 1.35,4 straty.

12 tytułów w cztery lata, po cztery w klasyfikacjach – kierowców, pilotów i producentów. Podczas Rajdu Wielkiej Brytanii VW postawił kropkę nad „i” w trudnym sezonie 2016 Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC). Francuski duet Sebastien Ogier i Julien Ingrassia F) startując w Polo R WRC wygrali 12 spośród 13 rund sezonu. Do zdobycia tego tytułu, czwartego od 2013 r., przyczyniła się właśnie załoga Ogier/Ingrassia, która wygrała szósty rajd w tym sezonie, a czwarty z rzędu. Załogi – Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila oraz Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger wygrały dotąd w tym roku po jednym rajdzie. VW jest drugim (wcześniej udało się to tylko Citroënowi) producentem w historii Rajdowych Mistrzostw Świata, który przez cztery kolejne lata z rzędu zdobywał mistrzowskie tytuły we wszystkich trzech klasyfikacjach – producentów oraz kierowców i pilotów. Najwięcej w historii MŚ kolejnych tytułów – bo aż sześć - zdobyła Lancia, która dominowała na rajdowych trasach w latach 1987-1992 a w sumie 10 (1974-1976, 1983).

02-wales-rally-jpg

8 wygranych w 12 rajdach – zwycięstwem w Rajdzie Wielkiej Brytanii VW nie tylko ukoronował udany sezon, ale cztery kolejne lata. 42 zwycięstwa w 51 rajdach sprawiają, że od chwili swojego debiutu w Rajdzie Monte Carlo w 2013 r. Polo R WRC jest autem, które odniosło najwięcej sukcesów w historii. Łącznie World Rally Car z Wolfsburga ma na swoim koncie 85 miejsc na podium.

Rozgrywany w Walii Rajd Wielkiej Brytanii odbywał się w tym roku dwa tygodnie wcześniej niż zwykle i panowały na nim zarówno typowe, jaki i nietypowe warunki atmosferyczne dla tej rundy mistrzostw. Typowe były poranne mgły i śliskie, a nawet błotniste drogi szutrowe, nietypowe zaś – mało deszczu, przebłyski słońca i temperatury powyżej 10 stopni Celsjusza. Nawierzchnia na 22 odcinkach specjalnych okazała się, jak to w Walii, bardzo śliska. Od pierwszego OS-u załoga Ogier/Ingrassia objęła prowadzenie, wykorzystując minimalną przewagę jaką w tych warunkach drogowych dawało jej to, że jako prowadząca w klasyfikacji generalnej wyruszała na trasę pierwsza. Ich największymi konkurentami okazali się Ott Tänak/Raigo Mölder (Ford Fiesta). Pojedynek między producentami opon – Michelinem, którego produktów używa VW, a firmą D-Mack – został rozstrzygnięty na korzyść Michelina. Francuska marka mogła dzięki temu cieszyć się ze swojego 301. zwycięstwa w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

03-wales-jpg

W rajdowy piątek dwie pozostałe załogi VW  - Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger oraz Jari-Matti Latvala/Mikka Anttila - musiały pogodzić się z dużymi stratami czasowymi z powodu uszkodzenia wału napędowego w ich samochodach. Dzięki analizie przeprowadzonej przez inżynierów VW jeszcze wieczorem tego samego dnia znaleziono przyczynę usterki – była nią nowa uszczelka, która przeszła pozytywnie próbę podczas jazd testowych przed rajdem, ale w trudnych warunkach panujących w Walii odmówiła posłuszeństwa. Po usunięciu usterki obydwa auta wyjechały na trasę rajdu. Dzięki pościgowi, w wyniku którego załoga Latvala/Anttila nadrobiła ponad minutę w stosunku do swoich konkurentów zostawiając ich na mecie za sobą, zawodnicy ci zajęli szóste miejsce w klasyfikacji producentów.

Emocjonującego finału Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) można się spodziewać w Australii podczas ostatniego rajdu tego sezonu. W czasie tej rundy (17-20 listopada) szansę na zdobycie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej mają cztery załogi, wśród nich zawodnicy VW – Andreas Mikkelsen z Andersem Jaegerem. Po Rajdzie Wielkiej Brytanii Norwegowie zajmują trzecie miejsce w MŚ, tracąc 14 punktów do załogi Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Hyundai). Podczas jednego rajdu można zdobyć maksymalnie 28 punktów.

04-wales-jpg

Po Rajdzie Wielkiej Brytanii Sebastien Ogier powiedział: „To fantastyczne zwycięstwo. Ogromnie się cieszę, że mogłem dzięki niemu zapewnić naszemu wspaniałemu zespołowi tytuł w klasyfikacji producentów. Trzeba było naprawdę ciężkiej pracy, żeby na tej ekstremalnie śliskiej nawierzchni w Walii utrzymać przewagę aż do mety. Ott Tänk nie odpuszczał, więc przez cały weekend Julien i ja musieliśmy jechać na maksimum możliwości. Ale daliśmy radę. Patrząc wstecz, muszę przyznać, że przez ostatnie cztery lata przeszliśmy wszyscy niesamowitą drogę. Taka seria sukcesów to na pewno rzecz niezwykła – zwłaszcza w sporcie samochodowym, gdzie rolę gra tak wiele różnych czynników. Jestem bardzo szczęśliwy, że kiedyś zdecydowałem się na starty w barwach Volkswagena, kiedy jeszcze nikt nie wiedział jaki ta przygoda będzie miała przebieg”.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC) – producenci, którzy wielokrotnie zdobywali tytuł Mistrza Świata: Lancia, 10 tytułów (1974-1976, 1983, 1987-1992) Citroën, 8 tytułów (2003-2005, 2008-2012) Peugeot, 5 tytułów (1985, 1986, 2000-2002) VW, 4 tytuły (2013-2016) Fiat, 3 tytuły (1977, 1978, 1980) Ford, 3 tytuły (1979, 2006, 2007) Subaru, 3 tytuły (1995-1997) Toyota, 3 tytuły (1993, 1994, 1999) Audi, 2 tytuły (1982, 1984)

Rajd Wielkiej Brytanii – wyniki: 1. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 3h 14m 30,2s 2. Ott Tänak/Raigo Mõlder (Est/Est), Ford +10,2s 3. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai +1m 35,4s 4. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai +1m 54,9s 5. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën +2m 35,2s 6. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai +4m 02,6s 7. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Fin/Fin), Volkswagen +4m 28,3s 8. Mads Østberg/Ola Fløene (N/N), Ford +4m 38,3s 9. Stéphane Lefebvre/Gilles de Turckheim (F/F), Citroën +7m 12,2s 10. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford +8m 19,3s … 12. Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N), Volkswagen +9m 44,0s Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja: Kategoria kierowców punkty: 1. Sébastien Ogier 247 2. Thierry Neuville 143 3. Andreas Mikkelsen 129 4. Hayden Paddon 126 5. Dani Sordo 119 6. Jari-Matti Latvala 110 7. Mads Østberg 94 8. Ott Tänak 82 9. Kris Meeke 64 10. Craig Breen 36 Kategoria producentów punkty: 1. Volkswagen Motorsport 355 2. Hyundai Motorsport 285 3. M-Sport 154 4. Volkswagen Motorsport II 138 5. Hyundai Motorsport N 136 6. DMACK 92 7. Jipocar Czech National Team 18 8. Yazeed Racing 4

Zobacz podobne artykuły:

Wicepremier Gawkowski stracił samochód
kalendarz 25/04 2024

Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wiadomości / News

2024.04.25

Auto, które kupił legalnie Krzysztof Gawkowski za 100 tys. zł ma swojego „bliźniaka” we Francji.
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Najnowsze artykuły:
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wicepremier Gawkowski stracił samochód

Wiadomości / News

2024.04.25

Auto, które kupił legalnie Krzysztof Gawkowski za 100 tys. zł ma swojego „bliźniaka” we Francji.