Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volvo XC40 Momentum T3 FWD - Szwedzka oryginalność
kalendarz 11/02 2019

Volvo XC40 Momentum T3 FWD - Szwedzka oryginalność

Testy

To pierwszy w historii Volvo SUV segmentu B.

Powstał na nowej, segmentowej płycie podłogowej CMA, na której będą budowane kolejne modele segmentów B i C. Prawdopodobnie także auta elektryczne, które Volvo zacznie wkrótce wprowadzać na rynek. Być może pojazd zapowiada korekty w linii stylistycznej. Pomimo tego, że jest SUV-em, w niczym nie przypomina swoich starszych i większych braci. A już na pewno nie jest pomniejszoną kopią XC60 ani XC90.

Szukamy podobieństw
Jeżeli już chcemy ich szukać, to znajdziemy je z przodu pojazdu. Taki sam duży grill z wyraźnym przetłoczeniem. Wąskie, designerskie lampy diodowe. Identyczne osadzenie reflektorów przeciwmgłowych. I w sumie tyle. Tył auta zaprojektowano inaczej niż w XC60 i 90. Owszem, linia lamp jest podobna. Ale tylko podobna. Są mniejsze, i prezentują się finezyjniej. Inaczej wyprofilowana jest klapa bagażnika. Do tego, dodatkowe lampy tylne w XC40 umieszczono nie na klapie, a na zderzaku. I to akurat w mojej opinii nie był ze względów praktycznych najlepszy pomysł. Trochę tylko podobny do XC60 jest w XC40 dyfuzor z wkomponowaną końcówką wydechu.

Profil, to jakby zupełnie inna historia. Projektantem XC40 był trzydziestokilkulatek, co widać w linii nadwozia. Modele XC60 i 90 są piękne, ale tradycyjnie i mocno zachowawcze. XC40 to powiew świeżości. Jak już wspomniałem, być może zdradza w którym kierunku zmierza stylistycznie szwedzki koncern?

Imponuje
Najmniejszy SUV od Volvo imponuje rozstawem osi. 2702 milimetry czuć w kabinie. Oczywiście, z przodu zawsze miejsca jest pod dostatkiem. Z tyłu, bywa z tym różnie. Ale nie tym razem. Miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem. Nie zabraknie go na kolana, stopy, ramiona i nad głową.

O ile z zewnątrz XC40 nie da się porównać z innymi SUV-ami koncernu o tyle wnętrze jest pomniejszoną kopią starszych braci. Trochę mnie to nie dziwi. Wszak dobrego się nie zmienia. A architektura i wykończenie kokpitu są perfekcyjne. Tu naprawdę nie ma się do czego przyczepić. Owszem, trochę problemów sprawia rozgryzienie infotainmentu. Interfejs do najprostszych nie należy. Ale ani w Audi Q3 ani BMW X1 ani Mercedesie GLA nie jest prościej. Elektroniki w każdym aucie segmentu Premium jest coraz więcej. Efekt? Nie pojedziemy bez przekartkowania instrukcji obsługi. Znak czasów…

Autonomiczny
Volvo XC40 ma zadatki na autonomiczność. Częściowo potrafi jeździć samo. Funkcja Pilot Assist, jest niezwykle przydatna w korkach. Wystarczy ustawić prędkość, której samochód ma nie przekraczać. Resztą zajmie się komputer. Kierowca musi jedynie ruszać, bo XC40 samo nie zrobi i przejmować na chwilę, (co kilkanaście sekund) kierownicę. W ruchu miejskim – rewelacja! XC40 oczywiście samo zaparkuje. Równolegle i prostopadle. Samo też wyjedzie z miejsca parkingowego. Jeżeli do tego zestawu dorzućmy systemy bezpieczeństwa to okazuje się, że podróżowanie w mieście nie musi być udręką!

Co pod maską?
Pod maską mogą pracować cztery różne motory benzynowe i dwa diesle oraz model wyposażony. w jednostkę elektryczną. Tym razem do testu dostaliśmy model T3, czyli 156-konną wersję benzynową. Pełną moc silnik rozwija przy 5000 obrotów a 265 Nm momentu obrotowego - od 1850 do 3850 obrotów. Jak sprawuje się silnik? No cóż, 9,4 sekundy od 0 do 100km/h to wynik nie rzucający na kolana, ale wskazujący że jest to dosyć dynamiczne auto. Średnie zużycie paliwa wyniosło blisko 9 litrów.

Projektując zawieszenie Szwedzi  nie bawili się w finezję. Z przodu zastosowano kolumny McPhersona. Z tyłu oś wielowachaczową. Nie jest to może szczyt wyrafinowania, ale świetnie się sprawdza nawet na kiperskiej nawierzchni. XC40 nieźle zbiera nierówności i wyrwy w warstwie ścieralnej. Bez problemów pokonuje też poprzeczne garby. Nie odczujemy przy tym kiwania w żeglarskim stylu ani bocznych przechyłów. Podczas szybkiej jazdy przeszkadzało mi zbyt mało degresywne wspomaganie kierownicy. Nie było niebezpieczne, ale na pewno niezbyt przyjemne.

Jaki jest XC40? No cóż, to niezłe auto, ale… tylko niezłe. Sporo brakuje mu do doskonałości starszych i większych braci. Niestety, nie wynika to z ceny. Ta jest dość wysoka. Najtańszy, benzynowy T3 kosztuje około 131 100 tysięcy złotych. W tej cenie nabędziemy auto, które naprawdę dobrze prezentuje się i posiada wiele zalet, ale napędzane jest trzycylindrowym silnikiem.
Paweł Pusz

Zalety:
- wykończenie wnętrza
- design
- doskonałe systemy wspomagające

Wady:
- cena
- mało odporny „na macanie” wyświetlacz
- irytująco głośna praca silnika

Podstawowe parametry techniczne Volvo XC40 Momentum T3 FWD 156 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4425/1863/1685/2702
Silnik: trzycylindrowy, benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność: 1477 cm3
Moc maksymalna: 165 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 265Nm przy 1850-3850 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna
Osiągi (0-100 km/h): 9,4 s
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 7,6/5,4/6,2 l
Pojemność zbiornika paliwa: 54 l
Pojemność bagażnika: 460 l
Ceny: od 131 100 zł
Cena wersji testowanej: od 141 100 zł

 


Tagi:
Volvo XC40 Momentum T3 FWD, Volvo XC40 Momentum T3, Volvo XC40 T3, XC40 T3, test Volvo XC40, test Volvo XC40 Momentum T3, test Volvo XC40 T3, opinie Volvo XC40 Momentum T3, opinie Volvo XC40, opinie Volvo XC40, opinie Volvo XC40 T3

Zobacz podobne artykuły:

Mercedes Benz Klasa X 350D 4MATIC 7G-Tronic - Zaskakujący
kalendarz 10/10 2019

Mercedes Benz Klasa X 350D 4MATIC 7G-Tronic - Zaskakujący

Testy / Testy

2019.10.10

Choć jest bliźniakiem Nissana Navary NP300 to w praktyce oba auta sporo różni.
Mercedes-Benz Klasa V 250 BLUETEC 7G Tronic – Lider...
kalendarz 01/10 2019

Mercedes-Benz Klasa V 250 BLUETEC 7G Tronic – Lider...

Testy / Testy

2019.10.01

Tym modelem Mercedes odpowiedział na rosnąca popularność Volkswagena. 
Dacia Duster 1,5 dCI 110 KM – Zmiany na plus
kalendarz 30/09 2019

Dacia Duster 1,5 dCI 110 KM – Zmiany na plus

Testy / Testy

2019.09.30

Renault wkroczył do rumuńskiej motoryzacji na początku lat 60-tych. Efektem były dwa udane auta. Najpierw, budowane na licencji Renaulta 8 – Dacia 1100. Potem, budowana na licencji Renaulta 12; Dacia 1300. Ale w latach przeło...
Najnowsze artykuły:
10 sztuczek nieuczciwych handlarzy

10 sztuczek nieuczciwych handlarzy

Warsztat / Porady

2019.12.07

Na co należy najbardziej zwracać uwagę?
 Rajd Barbórka 2019 ponownie dla Kajetanowicza i Szczepaniaka

Rajd Barbórka 2019 ponownie dla Kajetanowicza i Szczepaniaka

Wiadomości / Moto sport

2019.12.07

Siódme z rzędu zwycięstwo w Rajdzie Barbórka dla Kajetana Kajetanowicza, drugie z Maciejem Szczepaniakiem.
Takiego auta na Rajdzie Barbórka jeszcze nie było

Takiego auta na Rajdzie Barbórka jeszcze nie było

Wiadomości / Moto sport

2019.12.06

Dwukrotny mistrz Polski pojedzie autem do driftu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.