Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Volkswagen Golf Sportsvan 1,0 TSi 115 KM: AntySUV!?
kalendarz 16/02 2019

Volkswagen Golf Sportsvan 1,0 TSi 115 KM: AntySUV!?

Testy

Zadebiutował w 2014 roku. Zastąpił niewypał, jakim bez wątpienia był tyleż praktyczny co niezbyt urodziwy; Golf Plus. W 2017 roku doczekał się liftingu. Zmiany zgodnie w tradycją Volkswagena, rewolucyjne nie były…

Czym jest Volkswagen Golf Sportsvan? Trudne pytanie! Już nie kompakt. Jeszcze nie miniwan. I na pewno, nie SUV. Dla jednych, najbardziej praktyczny z rodziny Golfa. Dla innych, stylistyczne manowce i powielanie błędu pod tytułem: Golf Plus.

Jaka jest prawda? Niech każdy oceni. Ja te zmiany kupuję.  Ale po trosze, rację mają i jedni i drudzy. Bo z jednej strony, to (najbardziej?) praktyczny Golf. Ale z drugiej, w gamie VW nie brak praktycznych samochodów. Ot, choćby Golf Variant czy bardzo popularny – Touran.

Golf Sportsvan to zasadniczo nadmuchany kompakt. Jednak różnic w stosunku do Golfa jest sporo. W pierwszym rzędzie foteli siedzi się nawet o 6 cm wyżej, niż w przypadku standardowego kompaktu. To na pewno przekona tych, którzy nie lubią (nie mogą) „przykucać” przy wsiadaniu. Auto ma też większy o ponad 4 cm rozstaw osi. Dzięki temu na pewno nie zabraknie miejsca na tylnej kanapie. Jest go więcej i na kolana i oczywiście na głowy. Auto jest bowiem około 15 cm wyższe niż standardowy Golf.

Wzorzec pojemności
Tył, jest bardzo przestrzenny. Kanapa, dzielona w proporcji 60/40 jest mobilna. Przesuwa się aż o 18 cm. Ten prosty trick pozwala na dość swobodną aranżację bagażnika. Choć mierzy ona (nawet) 590 l pojemności, TO ten w Golfie Variancie jest większy i ma owych litrów aż 610! Za to po złożeniu oparcia, ten w Sportsvanie mierzy aż 1520 litrów. I tu różnica na plus, sięga 250 litrów!

Kilka słów o zmianach...
Jak już wspomniałem, auto w zeszłym roku przeszło face-lifting. Zatem słów kilka o zmianach. Dosłownie kilka, bo i zmian ledwie kilka. To, co widać to nowy kształt lamp. W najbogatszej wersji te przednie już nie ksenonowe, tylko w technologii LED. Te tylne, LED-owe są w standardzie. Wspomnieć należy o  jeszcze przeprojektowanym przednim zderzaku. Do kompletu, nowe wzory felg i lakiery. I… z zewnątrz tyle.

Zmiany we wnętrzu?
Nowe elementy dekoracyjne, tkaniny i skórzana tapicerka. Jednak naważniejsza jest technologia. Po pierwsze, owe systemy multimedialne, które nota bene znamy z tradycyjnego Golfa. W ofercie mamy więc dwa rozmiary wyświetlaczy. Standardowy, to 8 calowy, Discover Pro. Większy o rozmiarze ponad 9 cali,  rozumie mowę kierowcy i obsługuje komendy wydawane gestami i pozwala na zmianę utworu czy stacji radiowej. Auto jest on-line, dlatego jesteśmy na bieżąco z informacjami na temat natężenia ruchu czy korków. Nowością są systemy Front Assist z funkcją rozpoznawania pieszego, Emergency Assist, Park Assist czy Trailer Assist, czyli wspomagania przy manewrowaniu (i parkowaniu) z przyczepką. Nie sposób nie wspomnieć o systemie wspomagającym prawie autonomiczną jazdę w korku do 60 km/h.

Jak się sprawdzają?
Golf Sportsvan może być wyposażony w litrowe, trzycylindrowe silniki TSi lub nowe, także trzycylindrowe ale już o pojemności 1,5 litra. Gamę otwiera-130 konny, dający 200 Nm.  Drugi, mocniejszy to 150 KM i 250 Nm. Poza nimi są jeszcze dwa trzycylindrowce o pojemności jednego  litra i dwa diesle TDi: 1,6 i 2,0 litra.

My, do testu otrzymaliśmy 110-konną jednostkę 1,0 TSi. Nie jest to w mojej opinii wymarzony motor do napędu tego auta. O ile w Polo spisywał się dobrze, w Sportsvanie – średnio.  Kultura pracy zdecydowanie niższa, niż w przypadku jednostki o pojemności 1,5 litra. Niezbyt spokojną pracę czuć wyraźnie na kierownicy. Ale parametry robią niezłe wrażenie. 110 KM jest dostępne od 5000 obrotów a maksymalne 200 Nm w zakresie 2000-3500obortów. Auto bez trudu rozpędza się do ponad 190 km/h, a pierwsze 100 osiąga poniżej 11 sekund.

Spalanie - lepiej niż nieźle. W cyklu miejskim – 6,0 litra, w trasie 4,4 a średnio około 5,0 litra. W teście, spalanie średnie nie przekroczyło 6 litrów a cyklu miejskim – 7. Nie ma więc w mojej opinii, powodów do narzekań.

Napęd na przednie koła przekazywała w testowym aucie 6-przełożeniowa skrzynia manualna. Do jej pracy też nie mam zastrzeżeń. Jest bardzo precyzyjna a przez krótki skok lewarka, nazwa Sportsvan zdaje się mieć sens.

Prowadzi się jak Golf
Prowadzanie auta bardzo podobne do konwencjonalnego Golfa. Nawet 15 centymetrów, o które Sportsvan jest wyższy od Golfa Varianta czy hatchbacka nie robi specjalnej różnicy. Owszem, w ciasnych łukach auto jest minimalnie mniej stabilne, ale sprężyste zawieszenie (w opcji nawet regulowane) niweluje „ukłony”. Także układ kierowniczy jako klon układu Golfa nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Pozwala bez problemów zapanować nad autem. Polecenia z kierownicy przekazuje sprawie i bez opóźnień.

Nie przeczę, strona praktyczna to atut tego auta. Jest przestrzenne, siedzi się w nim znacznie wyżej, jak w Golfie przez co łatwiej zająć miejsce w kabinie. Jednak choć auto ma wiele zalet, jestem zwolennikiem kompaktowego ,,zwykłego” Golfa. Myślę, że Sportsvan to samochód idealny dla tych, którzy nie lubią kombi ani SUV-ów. Ale, jak każda alternatywa jest swoistym kompromisem. O tym, czy udanym, zadecydują klienci.
Paweł Pusz

Zalety:
- pojemny bagażnik
- bogate wyposażenie
- przestrzenne wnętrze
 
Wady:
- wygląd
 
Podstawowe parametry techniczne Volkswagen Golf Sportsvan 1,0 TSi 115 KM 6 MT:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4351/807/1613/2670
Silnik: benzynowy wsparty turbiną
Pojemność: 999 cm3
Moc maksymalna: 115 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:   200 Nm od 2000 - 3500  obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna, 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 192 km/h
Prędkość maksymalna: 10,7 sek.
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 6,0/4,4/5,0 l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 590/1520 l
Ceny: od 75 990 zł


Tagi:
Volkswagen Golf Sportsvan 1, 0 TSi 110 KM 6 MT, test Volkswagen Golf Sportsvan 1, 0 TSi 110 KM, test Volkswagen Golf Sportsvan 1, 0 TSi, test Volkswagen Golf Sportsvan, Volkswagen Golf Sportsvan 1, 0 TSi 110 KM 6 MT, Volkswagen Golf Sportsvan 1, 0 TSi 110 KM, Volkswagen Golf Sportsvan 1, 0 TSi, Volkswagen Golf Sportsvan, opinie Volkswagen Golf Sportsvan 1, 0 TSi 110 KM 6 MT, opinie Volkswagen Golf Sportsvan 1, 0 TSi 110 KM, opinie Volkswagen Golf Sportsvan 1, 0 TSi, opinie Volkswagen Golf Sportsvan

Zobacz podobne artykuły:

Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC Intense – Miejski oryginał
kalendarz 19/08 2019

Mitsubishi Space Star 1,2 MIVEC Intense – Miejski oryginał

Testy / Testy

2019.08.19

Koncept, który przyświecał specom od reklamy z koncernu Mitsubishi polegał na reaktywowaniu nazwy, ale nie modelu. Bowiem, jak do tej pory Mitsubishi Space Star kojarzył się dotąd z autem w nadwoziu typu MPV. 
Skoda Fabia Monte Carlo 1,0 TSI 110 KM DSG – Fabia, to brzmi dumnie…
kalendarz 10/07 2019

Skoda Fabia Monte Carlo 1,0 TSI 110 KM DSG – Fabia, to brzmi dumnie…

Testy / Testy

2019.07.10

Fabia ma dla Skody znaczenie wyjątkowe. I to nie tylko dlatego, że jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów produkowanych w Mlada Boleslav. To tak naprawdę pierwszy nowy model po przejęciu czeskiego producenta prz...
Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu
kalendarz 19/06 2019

Seat Ibiza FR 1,5 TSI 150 KM 6MT - Trochę więcej sportu

Testy / Testy

2019.06.19

Piątą generacje Ibizy Hiszpanie zaprezentowali w 2017 roku. Auto kontynuuje myśl stylistyczną zapoczątkowaną jeszcze w 2013 roku przez Seata Leona. Oczywiście, że nietrudno odnaleźć odniesienia do poprzedniczki, ale w porówna...
Najnowsze artykuły:
Rajd Niemiec - Zespół Citroëna przed wyzwaniem

Rajd Niemiec - Zespół Citroëna przed wyzwaniem

Wiadomości / Moto sport

2019.08.22

Dziesiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, stanowi powrót na trasy o nawierzchni asfaltowej.
Rajd Niemiec - Na poligonie Baumholder

Rajd Niemiec - Na poligonie Baumholder

Wiadomości / Moto sport

2019.08.22

Rajd ten bywa często określany mianem trzech rajdów w jednym.
Cztery Toyoty Yaris WRC na starcie Rajdu Niemiec

Cztery Toyoty Yaris WRC na starcie Rajdu Niemiec

Wiadomości / Moto sport

2019.08.22

Ott Tänak z zespołu Toyoty chce po raz trzeci z rzędu wygrać Rajd Niemiec i powiększyć przewagę w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.