Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI - Przyjemności kosztują…
Testy / Testy / Volkswagen
Nie ma tak długiej tradycji, jak GTI który debiutował w 1976 roku. Na ostrzejszą wersje Golfa z dieslem, Niemcy kazali czekać aż do 1982 roku. Wtedy zadebiutował 1,5 litrowy, 70-konny „kaszlak” wspomagany przez turbinę.
Pojazd miał stylistykę zbliżoną do GTI, czyli nieco inne niż w standardowym Golfie reflektory, kratkę na grillu, kilka ozdobnych listew. Z czasem, na fotelach pojawił się tez słynny kocyk…
Po raz siódmy
Tym razem jeźdźmy VII generacją Golfa. Megaklasykimem, ale w nieco mocniejszej wersji: 180 konnym dieslem, czyli VW Golfem GTD. To już VII generacja Golfa. Samochód debiutował w 2012 roku. 5 długich lat koncern z Wolfsburga kazał czekać na jego lifting samochodu. Kiedy już doczekaliśmy się, okazało się że szoku nie przeżyjemy.. Zmiany w wyglądzie zewnętrznym są bardziej niż skromne.
Bo jak od lat wiadomo, Volkswagen hołduje zasadzie „lepsze jest wrogiem dobrego”. Zmiany? Drobnej korekty doczekał się zderzak. Nowa jest tez osłony chłodnicy, a lampy biksenonowe zastąpiły LED-y. Z tyłu zmian jeszcze mniej. Halogenowe żarówki w lampach odeszły do motoryzacyjnego lamusa na rzecz diodek LED.
We wnętrzu zmian jeszcze mniej, by nie powiedzieć, że w ogóle. A nie, przepraszam, są nowe panele dekoracyjne i nowe wzory tapicerek. Ale nie ma się co dziwić. Wszak koncern VW nie lubi zmian, a do tego tym razem mieliśmy do czynienia tylko z liftingiem.
Po co był ten cały lifting?
Otóż, zmian jest wiele, tyle że niewidocznych. Diametralnie zmieniła się cała, szeroko pojęta sfera dopieszczania kierowy i pasażerów. Mamy wiec system multimedialny „Discover Pro” reagujący na… gesty. System współpracuje z debiutującym w Golfie wyświetlaczem Active Info Display. Poza tym, do dyspozycji kierowcy są też systemowe usługi (on Line gdyż auto ma wbudowany modem 4G LTE) Car-Net „Guide & Inform” oraz nowy pakiet usług Car-Net „Security & Service”. I jeszcze coś, z czego w VW są szczególnie dumni: system sterowania głosem. Przy pomocy komend głosowych możemy operujemy radiem i odtwarzaczem plików MP3, wprowadzamy dane do nawigacji czy obsługujemy telefon. I co najważniejsze, to wszystko działa! Oczywiście, jest to wsparcie dla tradycyjnego sterowania wszystkimi tymi systemami z poziomu manualnego, czyli gałek i pokręteł na panelu środkowym i wielofunkcyjnej kierownicy.
Są też zmiany w mechanice auta
Zmieniła się skrzynia DSG. Po ingerencji koncernowych inżynierów, jest szybsza w działaniu i zmniejsza zużycie paliwa. Auto wyposażone w automat DSG, w czasie jazdy w korku, może poruszać się częściowo autonomicznie, aż do chwili gdy auto przekroczy 60 km/h! W wersji Highline standardowo zamontowano aktywny tempomat (teraz działa aż do 210 km/h) z systemem Front Assist. Pojawił się również system hamowania awaryjnego z funkcją rozpoznawania pieszych, a także Emergency Assist – układ rozpoznający utratę przytomności przez kierowcę i automatycznie zatrzymujący samochód.
GTD – dla oszczędnych i lubiących dynamiczną jazdę
W gamie silników tez kilka nowości, ale tym razem skupimy się na testowanej przez nas jednostce 2,0 w najmocniejszej wersji – 184 KM, która trafiła pod maskę naszego Golfa GTD. Nominalne 184 KM silnik generuje przy 3500 obrotach, a moment obrotowy: 380 Nm w zakresie 1750 – 3250 obr/mim. Prędkość maksymalna to 228 km/h, a pierwszą setkę auto uzyskuje po 7,8 sek. Wyniki zacne, do tego silnik jest bardzo, bardzo oszczędny! Producent podaje, że auto ma spalać około 5,5 l w cyklu miejskim, 4,0 w trasie i 4,5 w cyklu mieszanym. Średnia z naszego testu wyniosła 4,8 litra. W mieście Golf GTD spalił średnio 5,4 litra! Po takim teście aż chce się sparafrazować słynny cytat z Kilera: Golfie, jak Ty mnie zaimponowałeś!
Golf GTD nad wyraz chętnie reaguje na „polecenia” kierowcy. Pojazd dynamicznie przyspiesza. Elastyczność ponad 180-konnego diesla zapewnia bezstresowe wyprzedzanie. Skrzynia DSG bez zbędnej opieszałości wbija kolejne przełożenia. Ale, jest i mały minusik. Mimo swoich zalet, DSG w Golfie nie ułatwia dynamicznego startu. Mam wrażenie, że dwusprzęgłowe automaty konkurencji są nieco szybsze w działaniu.
Zestrojenie układu kierowniczego i zawieszenia, nastawione nieco bardziej sportowo. Mimo to, „zawias” jest mniej „sprężysty” niż w klasycznym GTI. Nieco delikatniej pokonuje nierówności drogi! Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny Przy okazji, lepiej niż nieźle sprawuje się podczas pokonywaniu zakrętów. Jest wszak łyżka dziegciu w tej beczce miodu. Gdy mamy ochotę na pełne korzystanie z potencjału 184 KM i 380 Nm, auto miewa problemy z trakcją. Brak napędu 4Motion lub choćby mechanicznej szpery daje się we znaki.
Golf GTD, w mojej opinii, to zdecydowanie najlepsze auto w swojej klasie. Jeśli nie przeszkadza nam jego zachowawczy, w porównaniu choćby z francuską konkurencją wygląd, to dostajemy auto gwarantujące dobre osiągi przy minimalnym apetycie na paliwo. Do tego lepiej niż niezły komfort. Jazda autem to czysta przyjemność. A przyjemności niestety kosztują.
Paweł Pusz
Zalety auta:
- przestronne i funkcjonalne wnętrze,
- ekonomiczny i dynamiczny motor
- wysoka jakość wykończenia,
Wady auta:
- cena modelu
- niezbyt spieszna reakcja skrzyni przy ruszaniu
Podstawowe parametry techniczne Volkswagen Golf GTD 2.0 TDI:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4268/1790/1482/2626
Silnik: doładowany diesel
Pojemność: 1968 cm3
Moc maksymalna: 184 KM przy 3500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 380 Nm od 1750 - 3250 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: automat DSG 7 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 7,5 s
Prędkość maksymalna: 228 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 5,5/4,0,4,5 l
Pojemność bagażnika: 380/1270 l
Cena: od 109 250 złotych
Zobacz podobne artykuły:
Rynek aut używanych - Najbardziej zaskakujące fakty
Używane
2024.03.21
Das WeltAuto - zmiany w programie
Wiadomości / News
2024.02.04
VW Golf I i prototyp EA 276
Moto fanatyk
2024.02.03
Holowanie to 9 na 10 interwencji assistance dla motocykli
Finanse / Ubezpieczenia
2024.03.28
Rajd Safari - Kajetanowicz liderem w WRC2
Wiadomości / Moto sport
2024.03.28
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28