Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Sprzedaż opon kołem zamachowym rynku części
kalendarz 28/05 2014

Sprzedaż opon kołem zamachowym rynku części

Polska także ma szansę dołączyć do liderów na rynku komponentów motoryzacyjnych sprzedawanych w Internecie.

Rosnący wpływ Internetu na przemysł motoryzacyjny jest doskonale widoczny dzięki ciągłemu wzrostowi elektronicznej sprzedaży części samochodowych. Prowadzona w sieci detaliczna sprzedaż komponentów otworzyła nowe możliwości przed obecnymi na rynku części zamiennych graczami i jest nowym kanałem sprzedaży, którego dynamika pozwala dotrzymać tempa ewoluującym warunkom makroekonomicznym. Kanał ten jest jednocześnie wystarczająco elastyczny, by spełnić oczekiwania konsumentów, oferując im zakupy dostosowane do ich indywidualnych potrzeb.

Zdaniem analityków Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, sprzedaż opon jest zdecydowanie największym segmentem na rynku wszystkich samochodowych części zamiennych i generuje niemal 46 proc. łącznych przychodów detalicznego e-handlu komponentami motoryzacyjnymi w Europie. Wartość sprzedaży w tym segmencie osiągnęła w 2013 r. wartość 2,5 mld euro.

„Szybki wzrost internetowej sprzedaży opon jest dowodem na zmiany zachodzące w podejściu klientów do zakupu części zamiennych oraz do takich aspektów owego procesu jak koszty, dostępność i wybór” – stwierdza Anuj Monga, analityk rynku motoryzacyjnego Frost & Sullivan. „Choć internetowa sprzedaż opon stanowi obecnie 7,8 proc. całego rynku ogumienia kupowanego przez klientów indywidualnych, to zauważa się, że wartość ta szybko rośnie, szczególnie, gdy całkowity rynek opon kurczy się, co jest dobrze widoczne w tradycyjnych kanałach sprzedaży detalicznej.”

Skutki globalnego kryzysu gospodarczego widoczne są w wielu sektorach w całej Europie, a przemysł motoryzacyjny należy do tych, które odczuły go najboleśniej, co jest jedną z najważniejszej przyczyn ogólnego spadku sprzedaży opon.

Internetowa sprzedaż ogumienia będzie generować do roku 2020 około 20 proc. przychodów całego segmentu opon kupowanych przez klientów indywidualnych. „Największy wzrost odnotowujemy w tym zakresie we Francji, Niemczech oraz Rosji - udział sprzedaży internetowej ogumienia wynosi w tych państwach odpowiednio 12, 11 oraz 8 proc. Silny wzrost spodziewany jest również w Wielkiej Brytanii, we Włoszech oraz w Hiszpanii” - kontynuuje Monga.

Polska także ma szansę dołączyć do liderów na rynku części zamiennych sprzedawanych online w Europie. Chociaż ogólna wartość sprzedaży detalicznej samochodowych części zamiennych prowadzonej przez Internet wynosi około 5 proc., to jednak oczekuje się, że wartość ta znacznie wzrośnie w szybkim tempie 25 proc. rocznie. Jako dobry przykład na tym rynku może służyć Oponeo.pl, który jest największym polskim sprzedawcą, a jego obroty w roku 2013 oscylowały na poziomie 67,2 mln euro, co daje wzrost o prawie 24 proc. w porównaniu do roku 2012.

Wzrost sprzedaży online możliwy jest dzięki temu, iż sklepy internetowe dorównują poziomem obsługi tradycyjnym punktom sprzedaży detalicznej, oferując między innymi możliwość szybkiego montażu ogumienia, a w większości przypadków również zwrotu zużytych opon. Ważnym czynnikiem zachęcającym klientów do kupowania opon online są rabaty cenowe. Klienci doceniają również możliwość wyboru spośród szerokiego wachlarza dostępnych marek i modeli. Kolejnym obszarem, który może pozwolić sprzedawcom internetowym na wyróżnienie się, jest segment opon bieżnikowanych. Możliwości istniejące w tym obszarze eksploruje już włoski startup działający na rynku internetowej sprzedaży opon - firma eGommerce. Wypróbowaną metodą przyciągającą klientów do sklepów internetowych jest też przyznawanie upustów oraz oferowanie gratisów.

Na rynku pojawiają się coraz to nowi gracze, gdyż poziom zaufania klientów związany z zakupem opon online nieustannie rośnie. Przejawiana przez klientów zmiana w podejściu do zakupów sprawiła, że firmy oferują im rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Sklepy internetowe oferują kompleksowe usługi obejmujące dostawę opon oraz ich montaż w aucie klienta. Dużym zainteresowaniem cieszy się także zapewnienie klientowi możliwości wyboru punktu, w którym będzie on mógł zamontować opony. Liderem w zapewnianiu dodatkowych elementów usług dla swoich klientów jest działająca we Francji firma Allopneus.

Pod względem przychodów liderem rynku jest niemiecki pionier Delticom, który sprzedał w 2013 r. opony o wartości 600 mln euro. Firma ta posiada 137 sklepów internetowych działających w 42 państwach. Współpracuje też z siecią 35 tys. profesjonalnych warsztatów oferujących usługę montażu opon. Znaczącymi graczami na rynku internetowej sprzedaży opon są także takie firmy jak Blackcircles.com, Oxyo-Pneus, PopGom, Pneus Online, Oponeo.pl oraz eGommerce. Oczekuje się, że ci nowi gracze rynkowi wdrożą w przyszłości nowe modele biznesowe jeszcze bardziej zwiększające poziom sprzedaży prowadzonej przez Internet. Zgodnie z powszechnymi prognozami, w najbliższych latach rynek ten przejdzie jednak znaczącą konsolidację, gdyż poszczególni, obecni na nim gracze będą poszukiwać możliwości do wzmocnienia swej pozycji w wysoce konkurencyjnym środowisku.

 źródło: Frost & Sullivan