Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Spadki sprzedaży w branży motoryzacyjnej
kalendarz 06/08 2019

Spadki sprzedaży w branży motoryzacyjnej

Gorące tematy

Czy polskie firmy na tym ucierpią?

Przez ostatnie lata koniunktura dla polskiej branży motoryzacyjnej była dosyć sprzyjająca. W Europie Zachodniej – naszym głównym kierunku eksportowym – odnotowywano wzrost sprzedaży pojazdów osobowych przez ostatnie 8 lat. To właśnie sytuacja na rynkach zagranicznych jest kluczowa dla Polski. Obecnie ryzyko w tym sektorze zaczyna się zwiększać. W Niemczech, we Włoszech, czy w Wielkiej Brytanii, a także innych europejskich krajach zauważa się spadek sprzedaży nowych samochodów. W pierwszych pięciu miesiącach 2019 r. wyniósł on 2,5 proc. W regionie Europy Środkowej i Wschodniej sytuacja pozostaje jednak dość sprzyjająca.

– Nadal widzimy tu rosnącą dynamikę sprzedaży pojazdów. Nie jest ona już jednak tak wysoka jak wcześniej – powiedział serwisowi eNewsroom Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface – Polska nie jest oczywiście liderem w produkcji samochodów osobowych. Pod tym względem prześcigają nas nawet mniejsi sąsiedzi – Czechy i Słowacja. Nasze krajowe firmy z branży motoryzacyjnej są liderami w regionie pod względem wytwarzania części i komponentów. Ich eksport jest prawie dwukrotnie większy niż eksport pojazdów z Polski. W obliczu powiększającego się ryzyka spadku sprzedaży samochodów można więc dopatrzeć się zagrożenia dla rodzimego sektora motoryzacyjnego. Do tego dochodzą specyficzne czynniki, jak chociażby konieczność dostosowania się do nowych norm emisji spalin oraz słabnący globalny popyt. To wszystko przekłada się na gorsze perspektywy dla branży. W Polsce ryzyko to będzie jednak nieco niższe niż w krajach Europy Zachodniej – ze względu na utrzymującą się konkurencyjność polskich firm. Dodatkowo produkowanych jest tu dużo samochodów dostawczych. Popyt na nie nadal pozostaje na wysokim poziomie. Mimo ogólnego spadku zapotrzebowania na samochody, w ich przypadku dynamika pozostaje dodatnia – wyjaśnił Sielewicz.

źródło: eNewsroom


Tagi:
rynek motoryzacyjny, spadki sprzedaży

Zobacz podobne artykuły:

 Ile kosztuje auto elektryczne? Bez 100 tys. zł nawet nie podchodź
kalendarz 14/10 2019

Ile kosztuje auto elektryczne? Bez 100 tys. zł nawet nie podchodź

Wiadomości / Gorące tematy

2019.10.14

Od blisko 100 tys. zł do nawet 650 tys. zł trzeba wydać, aby stać się właścicielem elektrycznego samochodu.
Polska jest czwartym największym rynkiem w Europie dla Mercedes-AMG
kalendarz 11/10 2019

Polska jest czwartym największym rynkiem w Europie dla Mercedes-AMG

Wiadomości / Gorące tematy

2019.10.11

Co dziesiąty samochód tej marki sprzedaje się na polskim rynku.
Sektor automotive coraz ważniejszy dla polskiej gospodarki
kalendarz 08/10 2019

Sektor automotive coraz ważniejszy dla polskiej gospodarki

Wiadomości / Gorące tematy

2019.10.08

Generuje już 8 proc. PKB i stale rośnie.
Najnowsze artykuły:
Kajetan Kajetanowicz wystartuje w Rajdzie Hiszpanii

Kajetan Kajetanowicz wystartuje w Rajdzie Hiszpanii

Wiadomości / Moto sport

2019.10.17

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak kilkanaście dni temu wrócili z Rajdu Walii, a już czeka ich kolejne wyzwanie.
Nowa Skoda Octavia na szkicach

Nowa Skoda Octavia na szkicach

Wiadomości / News

2019.10.17

Skoda ujawnia pierwsze szkice nowej generacji Octavii.
Andrzej i Maciej Lubiak w Rajdzie Żubrów

Andrzej i Maciej Lubiak w Rajdzie Żubrów

Wiadomości / Moto sport

2019.10.17

W ubiegłym roku ojciec i syn, Andrzej i Maciej Lubiak po raz pierwszy wystartowali wspólnie w Rajdzie Żubrów.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.