Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda Octavia 1.0 TSI - Mniejsza pojemność, większa moc
kalendarz 06/07 2016

Skoda Octavia 1.0 TSI - Mniejsza pojemność, większa moc

Wiadomości / Prezentacje / Skoda / nowe auta / slider

Czeska marka zaprezentowała Octavię wyposażoną w litrowy, doładowany silnik z rodziny TSI.

Tak niewielka pojemność w tak dużym aucie? W pierwszej chwili można odnieść wrażenie, że to pomyłka. Według Skody natomiast, to znakomity pomysł. Tym samym w ofercie wersja 1.0 TSI zastąpi dotychczas występujący model – 1.2 TSI (110 KM). Dodajmy, że jest to od kilku lat coraz powszechniejszy trend – mała pojemność plus turbo. Litrowy silnik benzynowy zamontowany w samochodzie segmentu C powoli staje się standardem. Jednostka o tej pojemności od kilku lat jest oferowana w Fordzie Focus. Całkiem niedawno do ekologicznej rodziny dołączył też m.in. Opel Astra. Sam downsizing też nie jest nowym zjawiskiem. Pierwsze konstrukcje o zredukowanej pojemności pojawiły się w sprzedaży ponad dekadę temu. Wiadomo ponadto, że silniki o niewielkiej pojemności są znane od bardzo dawna. Przez dziesięciolecia były jednak montowane głównie w małych samochodach miejskich i w nich często miały pojemność mniejszą niż 0.7 l. Żadną nowością nie jest też wtrysk bezpośredni, który po raz pierwszy został zamontowany w roku 1955 w - uwaga! - Mercedesie 300SL oraz doładowanie  znane od końca lat 70.

Recepta na nowy silnik Skody była dosyć prosta. Inżynierowie stworzyli lekki blok, umieścili w nim tylko trzy02 octavia jpg cylindry i całość połączyli z doładowaniem. Jednostka dysponuje mocą 116 KM i do 200 Nm momentu obrotowego. Octavia  1.0 TSI w wersji liftback przyspiesza do 100 km/h w 9,9 sek. Dla porównania Octavia 1.2 TSI o mocy 110 KM na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 2 sekund więcej. Różnicę widać także w przypadku szybkości maksymalnej. Silnik 3-cylindrowy rozpędza Skodę do 202 km/h, zaś poprzednik z czterema cylindrami kończy sprint przy prędkości 181 km/h.

Dla potencjalnych nabywców auta w tej wersji, nie bez znaczenia pozostaje kwestia zużycia paliwa. Jak zapewnia producent, Octavia 1.0 TSI spala w cyklu miejskim 5,4 l/100 km. Samochód wyposażony w silnik 1.2 TSI, potrzebuje na pokonanie 100 km ponad pół litra paliwa więcej. W cyklu mieszanym liftback z mniejszym silnikiem spala 4,5 litra. Tym samym różnica maleje do 0,3 litra.

Producent uporał się z charakterystycznymi wibracjami, towarzyszącymi 3-cylindrowym silnikom. Są one jednak bardziej odczuwalne przy niskich obrotach. Jednocześnie zrezygnowano z wałka wyrównoważającego. Sam odgłos pracy jednostki napędowej również nie jest zbytnio obniżający komfort jazdy.

Skoda wzbogaciła ponadto listę wyposażenia Octavii o nowe elementy, jak np. znane z flagowego Superba adaptacyjne zawieszenie DCC, Internet na pokładzie, możliwość bezprzewodowego ładowania telefonu. Ceny Octavii 1.0 TSI zaczynają się od 69 740 zł (liftback) i od 73 740 zł (w przypadku kombi).

Norbert Szwarc


Tagi:
skoda octavia

Zobacz podobne artykuły:

W 2018 r. Polacy kupili najwięcej nowych aut osobowych w XXI w.
kalendarz 21/01 2019

W 2018 r. Polacy kupili najwięcej nowych aut osobowych w XXI w.

Wiadomości / Gorące tematy

2019.01.21

Jaki będzie 2019?
Skoda Kodiaq Business – limitowana wersja flagowego SUV-a
kalendarz 20/01 2019

Skoda Kodiaq Business – limitowana wersja flagowego SUV-a

Wiadomości / News

2019.01.20

Skoda przygotowała nową wersję modelu Kodiaq z bogatszym wyposażeniem standardowym.
Wymiana opon to za mało, by przygotować samochód do zimowych wyjazdów
kalendarz 18/01 2019

Wymiana opon to za mało, by przygotować samochód do zimowych wyjazdów

Wiadomości / Gorące tematy

2019.01.18

Trzeba kompleksowo sprawdzić stan techniczny auta i zadbać o bezpieczeństwo.
Najnowsze artykuły:
Mercedes Benz E350e Plug-In Hybrid – Hybrydowe rozwiązanie

Mercedes Benz E350e Plug-In Hybrid – Hybrydowe rozwiązanie

Testy / Testy

2019.01.22

Auta hybrydowe to przyszłość. Bo auto może być eko i gwarantować przyjemność z jazdy. Tak, jak hybrydowe Infiniti Q50 i… Mercedes E350e. To luksusowe auto potrafi być oszczędne. Ale też zaskoczyć dynamiką.
Pierwszy produkcyjny egzemplarz Forda Mustanga Shelby GT500 sprzedany

Pierwszy produkcyjny egzemplarz Forda Mustanga Shelby GT500 sprzedany

Wiadomości / News

2019.01.22

Craig Jackson, prezes i dyrektor generalny Barrett-Jackson został właścicielem pierwszego produkcyjnego Forda Shelby GT500 za kwotę 1,1 mln dolarów.
Pudełko prawdę ci powie

Pudełko prawdę ci powie

Warsztat / Porady

2019.01.21

Jak interpretować poszczególne symbole?

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.