Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda 130 RS – Deklasowała rywali
kalendarz 13/06 2021

Skoda 130 RS – Deklasowała rywali

Moto fanatyk / Skoda

W rywalizacji o rozmaite trofea prześcigali się Abarth, Lancia, Porsche czy Audi, a w 1975 r. na rajdowych OS-ach pojawił się także zespół Skoda Motorsport.

Rajdowy początek lat 70. ubiegłego wieku stanowił dla wielu producentów samochodów bardzo atrakcyjny rynek. Sport cieszył się ogromną popularnością nie tylko wśród najbardziej zagorzałych kibiców, a na odcinki specjalne przychodzili często ludzie, dopiero rozpoczynający swoją przygodę ze sportem motorowym.

W połowie lat 70. zadebiutował zespół Skoda Motorsport. Podstawą dla sportowego coupe był model 110 R. Dzięki silnikowi o mocy 52 KM rozpędzał się do „setki" w 19 sekund. Inżynierowie Skody postanowili na nim oprzeć swoje dalsze prace.

Pierwsza ewolucja pojawiła się już w roku 1971. Skoda 120 S miała 10 KM więcej niż protoplasta, jednak konstruktorzy z Mladá Boleslav podrasowywali jej silnik nawet do 120 KM. To nie był jednak koniec pogoni za osiągami.

Następne dwa modele 180 RS i 200 RS właściwie nigdy nie wyjechały poza bramy fabryki, ponieważ federacja FIA w tym czasie poczyniła zmiany w rajdowych regulaminach, które od roku 1974 nie uwzględniały grup samochodów (prototypów), do których należały obydwa modele.     

To pozwoliło na przeniesienie pełnych mocy przerobowych na model 130 RS. Ta rajdówka miała być pierwszą, którą czechosłowaccy wówczas inżynierowie postanowili zaprojektować zupełnie od zera. Miała być jeszcze szybsza, lżejsza i bardziej aerodynamiczna od swoich poprzedniczek. Auto miało startować w klasie A2 (do 1 300 cm3), dlatego z tyłu samochodu zamontowano znaną czterocylindrową jednostkę OHV o pojemności 1 289 cm3.

Osiągi, jakie udało się wycisnąć inżynierom do dziś robią wrażenie: w zależności od potrzeb auto dysponowało mocą od 100 do 145 KM, napędem na tylną oś, a masa nie przekraczała 750 kg. Efekt? 7,5 sekundy do 100 km/h. Prędkość maksymalna? Nawet 210 km/h. To musiało się zakończyć sukcesem, na który długo nie trzeba było czekać.

130 RS zadebiutował na rajdowych OS-ach rok po uzyskaniu homologacji, w 1975 r. podczas Rajdu Barum. Załoga John Haugland/Arild Antonsen wywalczyła zwycięstwo w pierwszym starcie nowego samochodu. Rok później Vaclav Blahna/Lubislav Hlavka powtórzyli sukces w tej samej imprezie.

Rajd po rajdzie fabryczny zespół Skody deklasował rywali, wygrywając niemal wszystkie rajdy w klasie A2, w których startował, czasami nawet wygrywając z takimi sławami jak Lancia Stratos, Renault Alpine A110, czy Porsche Carrera, które zaliczane były do dużo mocniejszych klas.

Zmierzch modelu 130 RS nadszedł w roku 1982, kiedy Międzynarodowa Federacja Sportów Samochodowych zlikwidowała klasę A2 (do 1 300 cm3) i zastąpiła ją klasą do pojemności 1.6, co w naturalny sposób pozbawiło RS-ki szans na konkurencyjne starty./oprac. ns/

Foto: Skoda


Tagi:
Skoda, Skoda 130 RS, John Haugland, Arild Antonsen, Vaclav Blahna, Lubislav Hlavka

Zobacz podobne artykuły:

Volkswagen Samochody Dostawcze zaprasza fanów na VW Bus Festival
kalendarz 24/07 2021

Volkswagen Samochody Dostawcze zaprasza fanów na VW Bus Festival

Moto fanatyk

2021.07.24

Spotkanie miłośników Volkswagenów serii T odbędzie się w dniach 15-17 lipca 2022 r. na terenie targów w Hanowerze.
 Zwycięzca Tour de France z kryształowym pucharem od Skody
kalendarz 22/07 2021

Zwycięzca Tour de France z kryształowym pucharem od Skody

Wiadomości / News

2021.07.22

Tadej Pogačar już po raz drugi zwyciężył w klasyfikacji generalnej Tour de France.
 XIII Ogólnopolski Zlot Zabytkowych Citroënów
kalendarz 17/07 2021

XIII Ogólnopolski Zlot Zabytkowych Citroënów

Moto fanatyk

2021.07.17

Tym razem klasyczne Citroëny zawitały do Gliwic.
Najnowsze artykuły:
„Design musi wzbudzać emocje"

„Design musi wzbudzać emocje"

Wiadomości / Wydarzenia

2021.07.25

Rozmowa z szefem działu stylistyki zewnętrznej Audi Philippem Römersem i z odpowiadającym za styl wnętrza Norbertem Weberem.
Volkswagen Samochody Dostawcze zaprasza fanów na VW Bus Festival

Volkswagen Samochody Dostawcze zaprasza fanów na VW Bus Festival

Moto fanatyk

2021.07.24

Spotkanie miłośników Volkswagenów serii T odbędzie się w dniach 15-17 lipca 2022 r. na terenie targów w Hanowerze.
Samochody z cyfrowymi lusterkami bocznymi, które kupisz w Polsce

Samochody z cyfrowymi lusterkami bocznymi, które kupisz w Polsce

Warsztat / Technika

2021.07.23

Cyfrowe lusterka boczne – gadżet, czy realne ułatwienie dla kierowców?

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.