Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Skoda 1100 OHC Coupé - Odbudowana
kalendarz 20/03 2022

Skoda 1100 OHC Coupé - Odbudowana

Moto fanatyk / Skoda

7 lat zajęła rekonstrukcja wyjątkowego modelu Skody, który powstał tylko w dwóch egzemplarzach. Jednak żaden nie zachował się w całości.

Dodajmy, że samochód został odbudowany z okazji 120. rocznicy działu Skoda Motorsport. Skoda 1100 OHC, czyli wyścigowy model z końca lat 50., za sprawą zastosowanych rozwiązań technicznych był jednym z najnowocześniejszych aut tego typu. Początkowo zbudowano dwa egzemplarze z odkrytym nadwoziem, natomiast w 1959 r. powstały dodatkowo dwa samochody typu coupé z zamkniętym nadwoziem z blachy aluminiowej. Dzięki innowacyjnemu układowi napędowemu, niezależnemu zawieszeniu, czy lekkiej karoserii z dodatkiem włókna szklanego, model szybko odniósł sukces. Co ciekawe, pojazd miał być przeznaczony m.in. do uczestnictwa w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, jednak finalnie występ nie doszedł do skutku.

Prowadzenie tego dynamicznego samochodu wyścigowego było znakomite. W zależności od ogólnego przełożenia, które można było dostosować do konkretnego toru wyścigowego, dwuosobowy samochód z aluminiową karoserią o ciężarze wynoszącym zaledwie 555 kg, osiągał prędkość maksymalną do około 200 km/h. Do konstrukcji Skody 1100 OHC Coupé wykorzystano lekką, ale sztywną ramę kratownicową z cienkościennych rur. Wolnossący,  4-cylindrowy silnik rzędowy został umieszczony za przednią osią i wraz z zespołem montażowym, składającym się z mechanizmu różnicowego tylnej osi i pięciobiegowej skrzyni biegów, osiągnął niemal idealny rozkład masy.

Wyścigowa kariera dwóch samochodów coupé 1100 OHC trwała od 1960 do 1962 r. Cztery lata później zostały one sprzedane osobom prywatnym, aby następnie ulec zniszczeniom w wypadkach drogowych. Właściciel pierwszego pojazdu, którego ocalałe elementy wykorzystano do przebudowy, wymienił silnik 1100 OHC na inną 4-cylindrową jednostkę. Co ciekawe, oryginalny silnik był przez długi czas wystawiany w Szkole Zawodowej w Mladej Boleslav, ostatecznie został jednak zainstalowany w zrekonstruowanym modelu 1100 OHC Coupé.

Drugi egzemplarz niemal doszczętnie spłonął w wypadku. Kierowcy udało się uciec z pojazdu, jednak aluminiowa karoseria została nieodwracalnie uszkodzona. Zdemontowana z modelu, jedyna w swoim rodzaju tylna oś ze zintegrowaną skrzynią biegów, była częścią kolekcji w Narodowym Muzeum Techniki w Pradze, zanim została przekazana do Muzeum Skoda. W 2014 r. Muzeum Skoda nabyło od prywatnego kolekcjonera kratownicę, która została podzielona na trzy części, wraz z kompletną przednią osią i innymi zachowanymi częściami.

Projekt renowacji pojazdu nie byłby możliwy bez doświadczenia ekspertów czeskiej  marki. Kluczową rolę odegrała również oryginalna dokumentacja techniczna, która została zachowana niemalże w całości, łącznie z objaśnieniem każdej sekcji produkcyjnej i rysunkami opisującymi montaż poszczególnych podzespołów. Oryginalne elementy mechaniczne uległy bardzo niewielkiemu zużyciu, ponieważ samochód wziął udział w zaledwie kilku wyścigach. Renowacja całego podwozia, wraz z nowo zrekonstruowaną chłodnicą, zbiornikiem paliwa i innymi elementami, została zakończona pod koniec 2015 r.

Pierwotnie podwozie samochodu miało zostać wystawione w Muzeum Skoda obok bliźniczego modelu 1100 OHC z otwartym nadwoziem. Postanowiono jednak zrekonstruować coupé jako w pełni funkcjonalny pojazd. Najtrudniejsza okazała się rekonstrukcja aluminiowej karoserii. Na podstawie dokumentów byłego projektanta fabrycznego Jaroslav Kindla, stolarze zbudowali drewniany model. Grupa metalowców ręcznie wykuła aluminiowe panele, a poszczególne części zostały następnie zespawane lub znitowane.

Na podstawie skanów rysunków 2D w skali 1:1 stworzono następnie trójwymiarową siatkę, która została poddana obróbce wizualnej. Skrupulatnie zbadano i poprawiono kształty poszczególnych elementów, np. z przodu pojazdu i elementów wokół tylnych świateł. Zdjęcia historyczne porównywano ze szkicami i modelem 3D –  w ten sposób eksperci mogli obejrzeć samochód ze wszystkich stron w wirtualnym studiu i na bieżąco wprowadzać poprawki. W efekcie powstały miniaturowe modele, a następnie modele przednich i tylnych narożników nadwozia w skali 1:1.

Nadwozie powstało z blach aluminiowych o grubości 0,8 mm i 1 mm, które podczas przebudowy były ręcznie spawane i kształtowane. Pierwotnie obydwa coupé miały anodowane wykończenie, jednak na torze ta obróbka powierzchni nie przyniosła żadnych korzyści, więc obydwa samochody zostały pomalowane na czerwono w połowie sezonu 1962.

Skomplikowany projekt całkowitej rekonstrukcji pojazdu wymagał pozyskania wielu mniejszych komponentów, które były identyczne z częściami używanymi w pojazdach ówcześnie produkowanych. Na przykład zewnętrzne klamki coupé były takie same jak w Skodzie 1200 „Sedan”, a niektóre przełączniki i stacyjkę zastosowano również w Skodzie  440 „Spartak” i modelu Octavia. Ponadto trójramienna kierownica wykończona czarnym plastikiem została przejęta od przedwojennej Skody Popular./oprac. ns/

Foto: Skoda


Tagi:
Skoda, Skoda 1100 OHC Coupé, Skoda Motorsport

Zobacz podobne artykuły:

 911 Classic Club Coupe dla Porsche Club of America
kalendarz 18/04 2022

911 Classic Club Coupe dla Porsche Club of America

Moto fanatyk

2022.04.18

Fabryczny, jednostkowy egzemplarz na bazie 911 Carrera z techniką GT3.
Nowa Skoda Fabia Monte Carlo
kalendarz 12/02 2022

Nowa Skoda Fabia Monte Carlo

Wiadomości / News

2022.02.12

15 lutego br. Skoda zaprezentuje Fabię w wersji Monte Carlo.
Sezon rajdowy Skody 2021
kalendarz 06/01 2022

Sezon rajdowy Skody 2021

Wiadomości / Wydarzenia

2022.01.06

Ponad 20 tytułów mistrzowskich dla zespołów klienckich Skoda Motorsport.

Firmy z branży

Auto Wimar Białołęka

mazowieckie
ul. Modlińska 224
03-119 Warszawa
Tel.: 22 510-66-00
https://auto-wimar.pl/

Auto Wimar Centrum

mazowieckie
ul. Al. Jerozolimskie 249 B
05-816 Michałowice
Tel.: 22 738 46 00
https://auto-wimar.pl/

Auto Wimar Ursynów

mazowieckie
ul. Gruchacza 39
02-814 Warszawa
Tel.: 22 549 10 00
https://auto-wimar.pl/

Store by Auto Wimar

mazowieckie
ul. Grochowska 306/308
03-840 Warszawa
Tel.: 22 228 80 01
https://auto-wimar.pl/
Najnowsze artykuły:
Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.05.21

Nissan to w zasadzie prekursor elektromobilności. Jasne, że przed Japończykami kilka firm miało pojazdy typu BEV (Battery Electric Vehicle) w portfolio. Ale tylko Nissan Leaf przetrwał próbę czasu.
Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Warsztat / Eksploatacja

2022.05.21

Do analizy porównawczej przyjęto nominalną żywotność pojazdu wynoszącą 16 lat i całkowity przebieg 240000 km.
Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Testy / Testy

2022.05.20

Zadanie, jakie dostali do wykonania styliści: Ken Sahara i Akinori Myoui wydawało się zbyt karkołomne. Stworzyć nowoczesne auto elektryczne nawiązujące do pierwszej generacji Civica. Obaj panowie stanęli na wysokości zadania....

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.