Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Rewolucje w przepisach ruchu drogowego
kalendarz 17/08 2023

Rewolucje w przepisach ruchu drogowego

Gorące tematy

W ostatnim czasie prawo ruchu drogowego doznało wielu zmian. 1 lipca 2023 r. kierowcy polskich dróg zetknęli się z nowymi regulacjami, takimi jak: (nie)darmowe autostrady, brak „symbolicznych” opłat ewidencyjnych czy rosnące kary za brak OC.

Niektóre wywołują kontrowersje lub powodują uśmiech na twarzach, a jeszcze inne mogą utrudnić ruch.

Darmowe autostrady

Nowelizacja ustawy przynosi istotne zmiany w polskim systemie opłat drogowych. Zgodnie z tymi przepisami, kierowcy pojazdów o masie całkowitej do 3,5 ton (samochody osobowe oraz motocykle) są zwolnieni z uiszczania należności za przejazd państwowymi odcinkami autostrad A2 (Stryków - Konin) oraz A4 (Wrocław - Sośnica). Regulacje obejmują także pozostałe bezpłatne fragmenty tras zarządzanych przez GDDKiA oraz tych w trakcie realizacji. Rządowy projekt ustawy uzasadnia tę decyzję potrzebą zwiększenia dostępności komunikacyjnej obywateli i zmniejszenia kosztów podróży dla kierowców samochodów osobowych.

Ponadto warto zaznaczyć, że na terenie Polski istnieją także trzy odcinki autostrad koncesyjnych: A1 (Rusocin - Nowa Wieś), A4 (Katowice – Kraków) oraz A2 (Konin – Świecko), gdzie ok. 17-kilometrowy odcinek obwodnicy Poznania pozostaje bezpłatny.

Zmiana tych przepisów wywołuje poruszenie, ale i szereg ważnych konsekwencji. Może przyczynić się do obniżenia kosztów podróży kierowców samochodów osobowych i motocykli, a dzięki temu – zwiększyć ich mobilność oraz poprawić dostępność do różnych regionów kraju. To z pewnością pozytywny krok w kierunku ułatwienia codziennego życia obywateli oraz wspierania kierowców indywidualnych.

Jednakże, nie zapominajmy o negatywnych aspektach tej decyzji. Opłaty te stanowiły około 2,5 proc. przychodów Krajowego Funduszu Drogowego, a tym samym – może to skutkować ograniczeniem środków przeznaczanych na utrzymanie, modernizację i rozbudowę infrastruktury drogowej. Istnieje więc ryzyko pogorszenia stanu dróg oraz obniżenia jakości usług w tym zakresie. Nie wspominając już o tym, że ciężar finansowy spadnie teraz głównie na podatników, jednak za przejazd wciąż będą płacić kierowcy pojazdów ciężarowych i autobusów. Inny negatywny aspekt to potencjalny wzrost ruchu na bezpłatnych autostradach, co w konsekwencji spowoduje zatłoczenie tras, wydłużony czas podróży oraz wzrost ryzyka dla bezpieczeństwa drogowego – komentuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

Rosnące kary za nieposiadanie OC

Zmianie uległy także opłaty za brak polisy OC. Wraz ze wzrostem płacy minimalnej, rośnie także wysokość kary. Wciąż zdarzają się auta, które nie są objęte takim ubezpieczeniem, a najczęściej dotyczy to świeżo zakupionych samochodów używanych. Maksymalna wysokość sankcji jest uregulowana według rodzaju pojazdu: samochód osobowy (7200 zł), samochód ciężarowy, autobus lub ciągnik samochodowy (10 800 zł) i inne pojazdy, takie jak motocykl czy motorower (1 200 zł). Stawka kary finansowej zależy od dni bez ubezpieczenia: do 3 dni – 20 proc. maksymalnej kwoty, od 4 do 14 dni – 50 proc., a powyżej 14 dni – 100 proc.

Procedury względem kierowcy są wszczynane stopniowo. Najpierw UFG zwraca się do niego z prośbą o okazanie potwierdzenia posiadanej polisy lub dobrowolne opłacenie kary. W przypadku braku odpowiedzi do wyznaczonego terminu, Fundusz przypomina się. Jeżeli sprawa dalej nie postępuje – po około trzech miesiącach zostaje przekierowana do urzędu skarbowego.

OC jest polisą obowiązkową, a więc kary finansowe za nieposiadanie jej są rzeczą naturalną. Być może ich wzrost zachęci nieubezpieczonych do uzupełnienia tych braków, natomiast jeśli nie – muszą być przygotowani na wezwanie. W przypadku braku odpowiedzi urząd skarbowy może odzyskać należną płatność zabierając część np. z ich wynagrodzenia, nadpłaty podatku czy zasobów materialnych. Nikt nie lubi wzrostu cen, jednak w ostatnim czasie dotknęła nas inflacja, a także wzrost wysokości minimalnego wynagrodzenia. Maksymalna stawka sankcji została podzielona według odstępów czasowych, celem ograniczenia wydatku właścicieli. Jest to dobre rozwiązanie, ponieważ rzeczywiście każdemu zdarzają się sytuacje, kiedy zwyczajnie o czymś zapominamy, np. o przedłużeniu OC. Jeśli jednak ktoś celowo go nie wykupuje – tutaj już system nie przewiduje udogodnień, a jedynie wspominane procedury. Decydując się na posiadanie auta, musimy liczyć się z towarzyszącymi temu wydatkami, a przede wszystkim tymi, które zapewniają odpowiedzialne, bezpieczne i legalne uczestnictwo w ruchu drogowym – komentuje Marek Trofimiuk.

Zatrzymany wyścig ciężarówek

Zakaz wyprzedzania się ciężarówek na drogach szybkiego ruchu został wprowadzony w celu wyeliminowania niebezpiecznych "wyścigów słoni". Nowe przepisy ograniczają wyprzedzanie dla pojazdów kategorii N2 (3,5-12 t) oraz N3 (> 12 t) na dwupasmowych autostradach i drogach ekspresowych. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy dana ciężarówka porusza się ze znacznie niższą prędkością niż dopuszczalna dla danego typu drogi. W celu poprawy płynności ruchu na trzypasmowych trasach, co najmniej jeden pas ruchu zostanie zastrzeżony dla pojazdów „lekkich” (do 3,5 t) oraz „krótkich” (do 7 m).

Jak każda inna zmiana – ma to swoje plusy i minusy. Bardzo często zdarzały się sytuacje, w których jedna ciężarówka podejmowała się wyprzedzenia drugiej przy naprawdę minimalnej różnicy prędkości, mniejszej niż 10 km/h. Jak każde przepisy – szczególnie te związane z prędkością jazdy i jej ewentualnym przyspieszeniem lub ograniczeniem – lubią być łamane, jednak mimo wszystko nie wpłynie to na polepszenie płynności na naszych autostradach. W większości mają one dwa pasy ruchu, gdzie jeden z nich jest stale okupowany przez ciężarówki. W rezultacie taka podróż nie jest ani komfortowa, ani bezpieczna, ponieważ drugi pas jest wówczas zajmowany przez wolno poruszające się osobówki.

Ciekawym aspektem jest jednak terminowość dostaw. Przed wprowadzeniem regulacji czas ten był – prawdopodobnie – znacząco skracany, dzięki „wyścigom”. Zmiany te mogą mieć także wpływ na wydłużenie czasu podróży niektórych kierowców. Takie sytuacje nierzadko powodują frustracje, jednak pamiętajmy o zachowaniu czujności i racjonalnym prowadzeniu pojazdu.

Monitorowanie efektów wprowadzonych zmian oraz dostosowywanie ich do zmieniających się potrzeb drogowych jest kluczowe dla osiągnięcia pożądanych rezultatów. Kilka dni po wprowadzeniu przepisów rozdano kierowcom pojazdów ciężarowych kilkadziesiąt mandatów, a niektóre przypadki skierowano do sądu. Jesteśmy bardzo ciekawi dalszych efektów – uważa Marek Trofimiuk.  

50 groszy w kieszeni

Autostrady to nie jedyne wydatki, jakie odciążają nasz portfel od 1 lipca. Zniesione zostają także opłaty ewidencyjne, związane m.in. z rejestracją pojazdu, wydaniem tablic, odbiorem prawa jazdy czy przeprowadzeniem badania technicznego. Kwoty te dotychczas wynosiły 0,5-1 zł i stanowiły swego rodzaju „przepustkę”. Dla niektórych było to problematyczne, jednak za nieuiszczenie należności groziła kara w wysokości aż 30 tys. zł.

Z pewnością takie regulacje usprawnią niektóre procedury, bo będzie o jeden „krok wstępny” mniej. Z pozoru absurdalna kwota, a raczej jej brak, uratuje wielu przed poniesieniem kary pieniężnej. Jest to zdecydowanie działanie pro-obywatelskie, z naciskiem na kierowców, ponieważ uchroni niejednego przed niechcianym lub nieświadomym łamaniem prawa. Przykładem takiego zachowania jest powrót do prowadzenia pojazdu po upłynięciu terminu zawieszonego prawa jazdy. Dotychczas należało zapłacić 50 gr za zwrot dokumentu i dopiero wsiadać za kółko, natomiast niektórzy pomijali ten krok. Opłaty ewidencyjne za niektóre usługi zostaną zastąpione koniecznością osobistego złożenia wniosku – m.in. w tym przypadku – więc zobaczymy, czy rzeczywiście będzie to prostsze rozwiązanie. Cyfryzacja w Polsce wciąż postępuje, więc może wkrótce doczekamy się internetowej formy rozwiązania takich formalności – dodaje Trofimiuk.

źródło: Autobaza.pl


Tagi:
zmiany w przepisach ruchu drogowego, darmowe autostrady, wyższe kary za brak OC, zakaz wyprzedzania się ciężarówek

Zobacz podobne artykuły:

Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce
kalendarz 21/04 2025

Zmieniające się oczekiwania kupujących napędzają transformację w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2025.04.21

Rynek usług sprawdzania historii pojazdu dynamicznie się rozwija.
Rejestracja samochodu za granicą
kalendarz 14/04 2025

Rejestracja samochodu za granicą

Wiadomości / Gorące tematy

2025.04.14

Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?
Duże zmiany w globalnym handlu
kalendarz 08/04 2025

Duże zmiany w globalnym handlu

Wiadomości / Gorące tematy

2025.04.08

Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB.
Najnowsze artykuły:
Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring

Porsche 911 GT3 z nowym rekordem toru Nürburgring

Wiadomości / Ciekawostki

2025.04.20

Nowy model 911 GT3 z manualną skrzynią biegów pokonał północną pętlę w czasie 6:56,294 min.
 Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału

Tochowicz i Białowąs zwycięzcami Rajdu Memoriału

Wiadomości / Moto sport

2025.04.20

Michał Tochowicz i Piotr Białowąs odnieśli pierwsze zwycięstwo w historii Rajdu Memoriał Janusza Kuliga i Mariana Bublewicza.
Mikołaj Marczyk z rekordem Guinnessa

Mikołaj Marczyk z rekordem Guinnessa

Wiadomości / News

2025.04.20

Na jednym baku z Łodzi do Paryża i z powrotem.