Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Najpopularniejsze silniki w Europie, Ameryce i Azji
kalendarz 19/11 2014

Najpopularniejsze silniki w Europie, Ameryce i Azji

Co piąty nowy samochód w Japonii ma napęd hybrydowy. W Chinach dominują silniki benzynowe. Silniki Diesla mają mocną pozycję w Europie i w Indiach.

Silniki benzynowe: Silniki benzynowe wciąż cieszą się największą popularnością na świecie. W Chinach blisko 100 proc. nabywców wybiera przy zakupie nowego samochodu wersję benzynową. W USA i Japonii jest z kolei około 75 proc. zwolenników układów benzynowych. Układ wtrysku pośredniego występuje w dalszym ciągu w więcej niż co drugim nowym samochodzie z silnikiem benzynowym. Z czasem coraz popularniejszy staje się downsizing, a tym samym także efektywne i oszczędne układy bezpośredniego wtrysku benzyny produkcji Bosch. Nowoczesny układ wtryskowy redukuje zużycie paliwa nawet o 15 proc. Równocześnie, dzięki turbodoładowaniu silnik osiąga wyższy moment obrotowy, szczególnie przy niższych obrotach, uzyskując tym samym lepsze przyspieszenie i zapewniając przyjemniejszą jazdę.

Silniki Diesla: Mniej więcej co drugi nowy samochód kupiony w krajach Unii Europejskiej oraz w Indiach wyposażony jest w jednostkę wysokoprężną. Na pozostałych rynkach silniki tego typu również zyskują na popularności – wzrosty notowane są między innymi w Stanach Zjednoczonych. Bosch przewiduje, że udział samochodów z silnikami Diesla zwiększy się w USA z obecnych 3 proc. do 10 proc. w 2018 r. Rosnącą popularność Diesla można także zauważyć w Korei Południowej. Zalety silników wysokoprężnych znane są dziś wielu Europejczykom: nowoczesny Diesel zużywa do 25 proc. mniej paliwa niż porównywalny samochód z silnikiem benzynowym i oferuje do 40 proc. wyższy moment obrotowy.

Napędy hybrydowe i elektryczne: W Japonii już prawie co piąte nowe auto jest wyposażone w napęd hybrydowy. Dzięki temu kraj ten jest zdecydowanym liderem pod względem elektryfikacji napędów. W ciągu kilku lat napędy hybrydowe powinny zyskać większą popularność także poza Japonią. Bosch prognozuje na rok 2020 światową sprzedaż 6,5 mln układów Strong Hybrid, 3 mln układów Plug-In oraz 2,5 mln samochodów elektrycznych (przy założeniu 113 mln sprzedanych aut w 2020 r). Dziś oferta obejmuje konwencjonalne układy hybrydowe, układy hybrydowe typu Plug-In z możliwością ładowania akumulatora z gniazdka, a także układy napędowe dla pojazdów elektrycznych. Oprócz tego rozwijany jest bazowy układ hybrydowy oparty o układ elektryczny o napięciu 48 V.

Flex-Fuel: Napędy zasilane benzyną lub etanolem są najbardziej rozpowszechnione w Brazylii. Drugim co do wielkości rynkiem, na którym stosowana jest ta technologia są Stany Zjednoczone. System Boscha zapewnia spalanie zarówno czystego etanolu, jak i mieszanki etanolu i benzyny w dowolnych proporcjach. Dzięki temu kierowcy zyskują niezależność i mogą tankować tańsze paliwo.

Gaz ziemny: Ten rodzaj paliwa cieszy się na całym świecie rosnącą popularnością. Od 10 lat światowa sprzedaż układów napędowych CNG rośnie w tempie 25 proc. rocznie. W Korei Południowej samochody z napędem na gaz ziemny mają obecnie 11-procentowy udział w rynku. Kompletny system umożliwia kierowcy korzystanie z tańszego paliwa. Jest to duża zaleta, ponieważ gaz ziemny jest o 50 proc. tańszy od benzyny i umożliwia obniżenie emisji CO2 nawet o 25 proc./oprac. ns/

Foto: Bosch