Mercedes Unimog U 4023/U 5023 – Najtrudniejszy off-road to jego żywioł
Mercedes Unimog U 4023/U 5023 – Najtrudniejszy off-road to jego żywioł
Na najbardziej wymagającym szlaku off-roadowym na obrzeżach Berlina, najnowszy Unimog mógł w pełni zaprezentować swoje możliwości.
Obecnie samochód dostępny jest z nowoczesnymi silnikami wysokoprężnymi, które spełniały normę Euro VI już w 2013 r. Ponadto wprowadzono przeprojektowaną generację terenowej wersji Unimoga – z silnikiem przesuniętym o 1 metr do tyłu. Dzięki temu umożliwiło to montaż osprzętu niezbędnego do spełnienia normy Euro VI, a także zapewniło bezpośredni pobór mocy z silnika. Oznacza to, że dodatkowe urządzenia mogą pracować niezależnie od tego, czy pojazd jest w ruchu. Równocześnie, do dyspozycji nadal pozostaje przystawka odbioru mocy od skrzyni biegów.
Do napędu pojazdu wykorzystano wysokoprężną jednostkę o oznaczeniu OM 934 BlueTec 6. Jest to 4-cylindrowy diesel o poj. 5.1 i mocy 231 KM oraz 900 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który dostępny jest w szerokim zakresie 1200-1600 obr./min. Prędkość maksymalna 90 km/h wystarcza do swobodnego poruszania się po drogach. Pomimo dodatkowego osprzętu odpowiadającego za spełnienie normy Euro VI i ograniczenia emisji spalin, nowy Unimog wyróżnia się niskim apetytem na paliwo, wysoką niezawodnością i trwałością oraz długimi okresami międzyprzeglądowymi. Poza chłodzonym układem recyrkulacji gazów wydechowych, system kontroli emisji spalin wykorzystuje zamknięty filtr cząstek stałych, wtrysk AdBlue oraz katalizator SCR.
Przekładnia Unimoga została dodatkowo zoptymalizowana. W efekcie szybciej zmienia biegi i wymaga rzadszych przeglądów. Do jej obsługi służy dźwignia na kolumnie kierownicy – ta sama, która służy również do sterowania funkcją szybkiej zmiany kierunku jazdy (EQR). Podobnie jak wcześniej, kierowca ma do dyspozycji osiem przełożeń do jazdy w przód i sześć biegów wstecznych, a także opcjonalny zestaw off-roadowy do jazdy w terenie z prędkościami od 2,5 do 35 km/h. Producent zastosował również nowy, podwójnie zsynchronizowany dekompresyjny hamulec silnikowy w przypadku silnika OM 934, generujący moc hamowania do 180 kW. Na każdy cylinder przypada oddzielna jednostka hamulca silnikowego. Dzięki temu sprawność hamowania zmniejsza zużycie konwencjonalnego układu hamulcowego i wpływa na ekonomikę eksploatacji. Standardem jest terenowy układ ABS.
W Unimogu, podobnie jak w przypadku innych pojazdów użytkowych Mercedesa, oznaczenie informuje o mocy silnika: w tym przypadku to człon "23". Pierwsze dwie cyfry w nazwie symbolizują rodzaj pojazdu. Największa różnica między modelami U 4023 oraz U 5023 dotyczy osi i ram, a więc i obciążenia osi oraz dopuszczalnej masy całkowitej. W przypadku U 4023 wynosi ona 10,3 tony, a U 5023 – 14,5 tony.
Klasyczna kabina Unimoga odwołuje się do koncepcji znanej od 1974 r. Standardowa wersja jest o 120 mm dłuższa od poprzednika i nieco wyższa. W połączeniu ze sterowaniem przekładnią przeniesionym z konsoli środkowej na kolumnę kierownicy pozwoliło to wygospodarować we wnętrzu znacznie więcej przestrzeni. Unimog oferuje również bogatszy zakres wyposażenia, w tym m.in.: regulowaną kolumnę kierownicy, panel wskaźników z dużym wyświetlaczem oraz wydajniejszy układ wentylacji. Fotele zamontowano w miejscu o ograniczonych wibracjach, za przednią osią. W połączeniu z nowym sposobem zamocowania silnika znacznie zwiększa to komfort jazdy, zwłaszcza w warunkach terenowych.
Kierowca ma do dyspozycji system kontroli ciśnienia w oponach Tirecontrol plus, który umożliwia ustawienie właściwego ciśnienia w ogumieniu na wyświetlaczu, wybierając odpowiedni program: „Road”, „Sand” i „Rough Terrain” (droga, piach i wymagający teren). Ponadto oprócz lekko zmienionej stylizacji, wprowadzenia świateł do jazdy dziennej, opcjonalnie dostępny jest system kamer zapewniający podgląd sytuacji wokół pojazdu. To rozwiązanie przydatne jest np. podczas używania wciągarki lub podłączania narzędzi z przodu. W nowej wersji samochód wyróżnia się też łatwiejszym i bezpieczniejszym dostępem do kabiny. Jednocześnie Unimog nadal jest fabrycznie dostępny z charakterystyczną, podwójną kabiną, mieszczącą 7 osób.
Od zawsze wizytówką terenowego Unimoga są właściwości jezdne w trudnych warunkach. Wystarczy wymienić - kąt natarcia: 44 st., kąt zejścia: 51 st., kąt rampowy: 34 st., zdolność pokonywania wzniesień: 45 st., nachylenie zbocza: 38 st., głębokość brodzenia sięga 1,20 m. W ekstremalnych warunkach, podczas jazdy z uruchomionym napędem na obie osie, pomocne są też blokady dyferencjałów oraz system kontroli ciśnienia w ogumieniu. Tradycyjnie, Unimog jest wyposażony w pojedyncze opony. Konstrukcja pojazdu ma sprostać najwyższym obciążeniom. Osie zostały wzmocnione, a wszystkie kluczowe podzespoły są chronione przed uszkodzeniami lub zlokalizowane w miejscach nienarażonych na kontakt z przeszkodami. Gdy jest wykorzystywany w walce z pożarami, przed wysoką temperaturą zabezpieczają montowane specjalne osłony termiczne. Osłaniają one wszystkie kluczowe przewody, zbiornik AdBlue, katalizator, akumulator oraz elementy układu hamulcowego.
Unimog to specjalista do wypełniania ekstremalnych zadań - odśnieżanie dróg położonych wysoko w górach, pożary lasów, pomoc ofiarom katastrof, operacje dźwigowe, budowy rurociągów, dalekie wyprawy, a także transport pasażerski – to tylko niektóre jego prace.
Norbert Szwarc
Foto: Mercedes
Zobacz podobne artykuły:
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.13
W ofertach na rynku wtórnym coraz więcej „młodszych” aut
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.08
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
Wiadomości / Moto sport
2024.04.19
Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie
Wiadomości / News
2024.04.19
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu
Wiadomości / News
2024.04.19