Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kia Soul 1.6 CRDI XL - Kusi oryginalnością
kalendarz 05/07 2014

Kia Soul 1.6 CRDI XL - Kusi oryginalnością

Pierwsza jazda / Kia

Druga odsłona miejskiego crossovera Kii. Charakterstyczny styl to nadal atut Soula.

Co roku na rynku przybywa modnych crossoverów. Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur – to tylko kilka propozycji.  Kia nie jest nowicjuszem w tym segmencie. W 2009 roku zadebiutował model Soul. Samochód zwracał na siebie uwagę niebanalną stylizacją, choć można było mieć pewne uwagi do twardych i niezbyt dobrze prezentujących się plastików. W tym roku podczas wystawy w Genewie, Kia przedstawiła drugą odsłonę tego modelu, która ma o wiele więcej do zaoferowania.

Niemal bez zmian pozostała sylwetka auta. Pudełkowate nadwozie dzięki ciekawym dodatkom prezentuje się znacznie ciekawiej. Zmieniono przód - zastosowano inny wlot powietrza, światła, chromowane detale. Za dopłatą (3000 zł) można otrzymać dwubarwne nadwozie, pakiet stylizacyjny (5700 zł) oraz panoramiczny dach (4000 zł). Wykorzystanie płyty podłogowej obecnego modelu Cee'd, pozwoliło na zaprojektowanie przestronnego wnętrza. Miejsca jest pod dostatkiem. Ponadto wygodne fotele i nowy kokpit. Nowoczesny zestaw wskaźników nie sprawia w obsłudze żadnych trudności, poza tym zastosowano materiały lepszej jakości i zadbano o szczegóły, jak np. głośnik wkomponowany w nawiew powietrza. Na liście wyposażenia znalazły się elementy, których próżno było szukać wcześniej - system KiaSmartKey (2000 zł) – otwieranie drzwi i uruchamianie silnika bez użycia kluczyka, KiaNaviSystem (6000 zł), kamera cofania, kolorowy wyświetlacz 4,2 cali (standard w najbogatszej wersji). Zwiększono także pojemność bagażnika (354 l.), choć jest mniejszy niż np. w Suzuki SX4 S-Cross (430 l.). Pojawiła się również roleta zasłaniająca bagaże. W najbogatszej wersji (?) pod podłogą bagażnika znalazły się dodatkowe schowki. Tym razem nawet w topowej odmianie nie trzeba dopłacać za czujniki parkowania z tyłu.

Szkoda jedynie, że Soul jest dostępny tylko z dwoma silnikami – benzynowym 1.6 (132 KM) i wysokoprężnym 1.6 (128 KM). Nie powinniśmy jednak narzekać na turbodiesla, który jest ekonomiczny i dobrze wyciszony. „Setkę” uzyskuje jednak po 12,2 sek. Nabywcy mogą wybrać dodatkowo 6-biegową przekładnię manualną lub 6-przełożeniową automatyczną. Na dobrą ocenę zasługuje układ jezdny, który zapewnia odpowiedni komfort i stabilne prowadzenie. Nie można mieć także zastrzeżeń do układu kierowniczego.

Rywale Soula mają jednak przewagę – oferują napęd 4x4. Szkoda, że Kia wciąż nie chce się zdecydować na tego typu rozwiązanie. Nie oznacza to, że koreański samochód byłby autem terenowym, ale na pewno zapewniałby pewniejsze prowadzenie na śliskiej, mokrej nawierzchni. Przykładem może być tutaj chociażby Skoda Yeti 4x4, która sprawdza się w lekkim terenie. Napęd tylnej osi jest dołączany tylko w sytuacji gdy przednie koła tracą przyczepność. Tego typu rozwiązanie nie wpływa na zwiększenie zużycia paliwa.

Niebanalnie wyglądający Soul sprawdzi się jako samochód rodzinny. Jest dobrze wykonany, ma przestronne wnętrze, oszczędny silnik i zapewnia dobre prowadzenie. Na polskim rynku dostępny jest w trzech wersjach wyposażenia (M, L, XL). Z ceną zaczynającą się od 59 900 zł, nie wyróżnia się na tle rywali.

Norbert Szwarc Foto: autor

Wyposażenie standardowe (M): airbagi czołowe, boczne i kurtynowe, ABS, HAC, VSM, ESC, BAS, ESS, progresywne wspomaganie układu kierowniczego, regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach, komputer pokładowy, centralny zamek, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, klimatyzacja, radioodtwarzacz CD/MP3, koło dojazdowe.

Podstawowe parametry techniczne Kia Soul 1.6 CRDI automat.: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4140/ 1800/ 1593  mm Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany Pojemność:  1582 cm3 Moc maksymalna: 128 KM przy 4000 obr/min Maksymalny moment obrotowy:  260 Nm przy 1900-2750  obr/min Osiągi (0-100 km/h) -  12,2 s. Prędkość maksymalna:  177 km/h Zużycie paliwa  (miasto/trasa/średnie): 7,5/5,2/6,0  l/100 km Pojemność bagażnika:  354-994 l. Pojemność zbiornika paliwa: 54  l Cena auta w wersji podstawowej: 59 900 zł (1.6 GDI poziom M) Cena auta w wersji testowej: 86 900 zł   [gallery ids="45784,45777,45770,45769,45776,45783,45782,45775,45768,45767,45774,45781,45780,45773,45765,45763,45772,45779,45778,45771"]

Zobacz podobne artykuły:

Kia Stinger - pożegnanie
kalendarz 14/01 2023

Kia Stinger - pożegnanie

Wiadomości / News

2023.01.14

Kia zakończy produkcję Stingera limitowaną edycją.
CUPRA Born - Połączenie ekologii i miejskiego charakteru
kalendarz 19/08 2022

CUPRA Born - Połączenie ekologii i miejskiego charakteru

Testy / Pierwsza jazda

2022.08.19

CUPRA przedstawiła model Born, pierwszy w pełni elektryczny samochód marki. Twórcom pojazdu zależało, by połączyć sportowe osiągi z bezemisyjną jazdą. Miejski model zapewnia ok. 540 km zasięgu, moc nawet 231 KM, a naładowanie...
Kia może zrezygnować ze Stingera?
kalendarz 17/09 2021

Kia może zrezygnować ze Stingera?

Wiadomości / News

2021.09.17

Producent co prawda odświeżył swojego sportowego sedana, ale…
Najnowsze artykuły:
 Esapekka Lappi triumfuje w Rajdzie Szwecji

Esapekka Lappi triumfuje w Rajdzie Szwecji

Wiadomości / Moto sport

2024.02.20

Dla reprezentantów Hyundaia to drugie zwycięstwo w mistrzostwach świata.
Tajemniczy zwiastun Dacii

Tajemniczy zwiastun Dacii

Wiadomości / News

2024.02.19

Czy w gamie Dacii pojawi się nowy model?
 Popyt na używane samochody przyspiesza

Popyt na używane samochody przyspiesza

Wiadomości / Gorące tematy

2024.02.19

Na rynku dwukrotnie wzrosła liczba ofert elektryków.