Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Grzegorz Duda testował opony zimowe
kalendarz 11/10 2023

Grzegorz Duda testował opony zimowe

Bezpieczeństwo

Odpowiednie opony to większe bezpieczeństwo na drodze.

Ma to szczególne znaczenie w przypadku trudniejszych warunków na drodze – przy mokrej nawierzchni, niskich temperaturach, jesiennej słocie czy w zimowej aurze. Potwierdzają to najnowsze testy, które w styczniu przeprowadził Grzegorza Duda na torze Moto Parku w Krakowie – we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), Politechniką Rzeszowską oraz firmą Auto-Test. W warunkach zimowych, na mokrej nawierzchni przetestowano opony premium: zimowe, całoroczne i letnie oraz opony zimowe budżetowe spoza Europy. Podczas testów użyto urządzenia Datron – służącego do mierzenia dynamiki pojazdu oraz drogi hamowania.

Nowoczesne opony wymagają zaawansowanych technologii i sprawdzonych mieszanek. Tymczasem najtańsze zamienniki spoza Europy mają gorsze technologie, skutkujące dużo gorszymi parametrami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo jazdy. Bieżnik to tylko połowa sukcesu – to mieszanka gumowa musi być odporna na zmienne warunki na drodze. Gdy jest mokro, ślisko, śnieg – wówczas nie każda opona potrafi sobie poradzić. Więc jak mniej płacimy, to mniej dostajemy. Bo najlepsze technologie na rynku po prostu swoje kosztują – tłumaczy Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Testy jednoznacznie pokazały, że opony zimowe premium zapewniają najkrótszą drogę hamowania i są bezkonkurencyjne w porównaniu z oponą całoroczną czy letnią. Bardzo niebezpiecznie podczas testów zachowały się opony zimowe budżetowe spoza Europy – ich średnia droga hamowania z 2 przejazdów była dłuższa aż o 30 metrów niż opon premium i wyniosła aż 82 metry! Opona zimowa premium potrzebowała 51 m do zahamowania, całoroczna 64 m, podczas gdy letnia zatrzymała się dopiero po dystansie 108 m.

Widać po drodze hamowania, że choć opony spoza Europy dostają homologację zimową – to dopiero takie testy w drogowych warunkach zimowych jednoznacznie pokazują, jakie są parametry dotyczące bezpieczeństwa. Trzeba się kierować rozsądkiem przy kupnie opon. Podobnie z oponami całorocznymi – ich osiągi są gorsze, więc taki wybór jest sensowny dla osób, które nie jeżdżą na dłuższych trasach ani w trudnych warunkach zimowych i robią małe przebiegi – do 10 tysięcy rocznie. I pamiętajcie – na oponach letnich zimą się nie jeździ, bo to totalna głupota i wielka nieodpowiedzialność! – zwraca uwagę Grzegorz Duda, 14-krotny mistrz Europy w wyścigach górskich.

Opony budżetowe spoza Europy są nie tylko bardzo nieprzewidywalne, tracą przyczepność i mają bardzo długą drogę hamowania. Przede wszystkim nie są wystandaryzowane – mają różne głębokości bieżnika już jako produkt nowy i trudno przewidzieć, co się stanie podczas ich użytkowania! – podkreśla Marek Nytko z firmy Auto Test, która likwiduje około 50 tys. szkód komunikacyjnych rocznie. – Jednak jazda na oponach letnich zimą jest wyrazem skrajnej nieodpowiedzialności i pokazaniem, że kierowca nie zachował obowiązku dostosowania wyposażenia auta do warunków drogowych. Takie zachowanie ma na drodze często skutki dla zdrowia i życia oraz dla mienia. Jako rzeczoznawca pojazdów samochodowych i biegły sądowy zawsze sprawdzam czy takie postępowanie nie jest rażącym niedbalstwem i przyczynieniem się do szkody komunikacyjnej.

źródło: Genesis


Tagi:
opony, opony zimowe, testy opon, droga hamowania, Grzegorz Duda

Zobacz podobne artykuły:

Majówka 2024 – raport drogowy
kalendarz 26/04 2024

Majówka 2024 – raport drogowy

Bezpieczeństwo

2024.04.26

Przed nami pierwszy długi weekend majowy. Czego możemy spodziewać się w tym roku, wyruszając w trasę na majówkę?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
kalendarz 25/04 2024

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.
 Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?
kalendarz 05/04 2024

Polacy: Mistrzowie kierownicy czy mistrzowie iluzji?

Bezpieczeństwo

2024.04.05

5 kwietnia obchodzimy Dzień Grzeczności za Kierownicą, który ma na celu zwrócenie uwagi na deficyt kulturalnych zachowań na drogach.
Najnowsze artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP

Startuje sezon rajdowych MP

Wiadomości / Moto sport

2024.04.26

27 kwietnia rusza 69 sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?