Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fotoradarowy bałagan
kalendarz 02/03 2016

Fotoradarowy bałagan

slider

Po odebraniu strażom miejskim i gminnym uprawnień do obsługi urządzeń rejestrujących, nastał chaos.

Służby kontrolują poczynania kierowców na różne sposoby. Tradycyjne kontrole drogowe, fotoradary, rejestratory przejazdów na czerwonym świetle i najnowszy wynalazek – odcinkowy pomiar prędkości. W ostatnim czasie w związku z odebraniem strażom miejskim i gminnym uprawnień do obsługi urządzeń rejestrujących, kwestia fotoradarów stała się nieco chaotyczna. Nieścisłości dotyczą też odcinkowego pomiaru, który zapowiadany był od dawna, a mimo instalacji bramownic w wielu miejscach nie został on jeszcze uruchomiony.

Mniej straży, więcej policji

Najpopularniejszą i od lat stosowaną metodą kontrolowania kierowców, są ręczne mierniki prędkości, czyli tzw. suszarki. Jest wiele takich miejsc, gdzie cyklicznie można spotkać kontrolę dokonywaną przez policję. Likwidacja fotoradarów straży miejskiej wpłynęła na zwiększenie częstotliwości kontroli policyjnych. - W ostatnim miesiącu zauważyliśmy znaczny wzrost zgłoszeń miejsc częstych kontroli przez użytkowników aplikacji Yanosik - mówi Justyna Jędro, Neptis S.A. - Opierając się o statystyki dla stycznia w 2015 i w 2016 roku, odnotowaliśmy wzrost na poziomie ok. 20 proc.. - dodaje.

Znak jest, fotoradaru brak

Wraz ze zmianą przepisów  1 stycznia 2016 ruszyły demontaże kamer oraz fotoradarów należących do straży miejskich. W ciągu dwóch miesięcy zanotowano demontaż 120 fotoradarów oraz montaż nowych, w pojedynczych lokalizacjach. Niektóre z urządzeń, jak w przypadku warszawskich, białostockich czy olsztyńskich, planuje się włączyć w poczet urządzeń pod nadzorem GITD lub wykorzystać jako dowody wykroczeń przez policję (zdjęcia i nagrania z kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle). Niestety procedura przejęcia takich urządzeń wymaga dostosowania się do obowiązujących przepisów, stąd może ona trochę potrwać. Ciekawym jest, że pozornie oczywisty przepis mówiący o konieczności wyłączenia urządzeń nadzorowanych przez straż miejską nie jest taki jednoznaczny w rzeczywistości. Można się spotkać z absurdami, gdzie pozostawione zostały znaki informujące o stacjonarnym fotoradarze, bez ustawionego samego fotoradaru. Za przykład może posłużyć tego typu oznakowanie w Rębiechowie, na ul. Gdańskiej, gdzie fizycznie brak jakiegokolwiek urządzenia.

Przejazdy na czerwonym

Demontaż kamer straży miejskiej się przeciąga. Możliwe, że wielu przedstawicieli straży miejskiej liczy na przejęcie urządzeń. Taka sytuacja ma miejsce m.in. w Kczewie, gdzie kamera posiada funkcję rejestracji przejazdu na czerwonym świetle oraz przekroczenia prędkości. Nadal informuje o niej znak „Kontrola prędkości. Fotoradar” a sama kamera nie została jeszcze zdemontowana. Rejestratory przejazdu na czerwonym ma przejąć GITD lub policja. Obecnie więc w wielu miastach, takich jak chociażby Białystok czy Olsztyn, kamery nadal wiszą nad ulicami i straszą kierowców, chociaż materiał, który zarejestrują nie może skutkować mandatem. Przy okazji przejęcia kamer warto byłoby zwrócić też uwagę na sposób ich działania. Jak donoszą sami kierowcy, w miejscowości Romanów na trasie między Częstochową a Siewierzem znajduje się rejestrator przejazdu na czerwonym świetle, który zbierał spore żniwo, zanim jeszcze straż straciła uprawnienia do posługiania się nim. Wszystko przez bardzo krótko palące się pomarańczowe światło.

Odcinkowy pomiar

Plany uruchomienia wszystkich lokalizacji odcinkowego pomiaru prędkości w Polsce, sięgają wakacji 2015 r. Ostatecznie przez opóźnienia związane z dostarczeniem prądu do urządzeń, rejestracja wykroczeń ma obecnie miejsce tylko w 4 lokalizacjach. Według styczniowych doniesień GITD, kolejne 18 lokalizacji zostanie uruchomione najpóźniej do końca marca br. Jak podaje GITD, działające 4 urządzenia zebrały już żniwo 3300 wystawionych mandatów za przekroczenie prędkości na odcinku objętym pomiarem. Spośród 29 lokalizacji 7 z nich nie posiada jeszcze przyłączy elektroenergetycznych. GITD w ich przypadku podaje nieprecyzyjny planowany termin uruchomienia na 2016 r. Lokalizacje aktywnych i planowanych odcinkowych pomiarów prędkości można sprawdzić na stronie: korkowo.pl/mapa.

źródło: Creandi/Yanosik.pl

Zobacz podobne artykuły:

400-tysięczny egzemplarz DS 3
kalendarz 10/12 2016

400-tysięczny egzemplarz DS 3

Wiadomości / News

2016.12.10

Jubileuszowy DS 3 hatchback trafił w ręce właścicielki. Czterystutysięczny egzemplarz DS 3 hatchback, który kilka tygodni temu zjechał z taśmy produkcyjnej zakładu PSA w Poissy (Francja), zo...
Lexus CT200h Prestige - Alternatywa
kalendarz 09/12 2016

Lexus CT200h Prestige - Alternatywa

Testy / Testy

2016.12.09

Napędy hybrydowe ostatnimi czasy stają się coraz popularniejsze. Lexus CT 200h pokazuje, że nie jest to dzieło przypadku. Hybrydowy Lexus jest można powiedzieć przedstawicielem klasy kompaktow...
Jubileuszowy start Kajetanowicza w Rajdzie Barbórka
kalendarz 09/12 2016

Jubileuszowy start Kajetanowicza w Rajdzie Barbórka

Wiadomości / Moto sport

2016.12.09

W tym roku to już 10. start Kajetana Kajetanowicza w Barbórce. Po zakończeniu sezonu w sportach samochodowych kibiców czekają jeszcze emocje związane z rywalizacją na odcinkach specjalnych w W...
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.