Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Finowie wygrywają na Śląsku
kalendarz 12/09 2020

Finowie wygrywają na Śląsku

Moto sport

Jari Huttunen i Mikko Lukka zwyciężyli w klasyfikacji generalnej Rajdu Śląska 2020.

Finowie jadący Hyundaiem i20 R5 pokonali Grzegorza Grzyba i Michała Poradzisza (Skoda Fabia R5 Evo) o 7,3 s. Na najniższym stopniu podium stanęli Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Volkswagen Polo R5). Do zwycięzców stracili 32,3 s.

Huttunen i Lukka od samego początku rajdu należeli do faworytów. Na pierwszej próbie musieli uznać wyższość Grzyba i Poradzisza, ale już na kolejnej odegrali się przejmując prowadzenie w rajdzie. Dwukrotny mistrz Polski przyspieszył pod koniec pierwszej pętli, wygrywając dwa kolejne OS-y i na serwis w środku dnia zjechał jako lider zawodów. Druga pętla należała już jednak do Huttunena – Fin wygrał wszystkie trzy OS-y, włącznie z trzecim przejazdem odcinka Miedźna. W ten sposób zgarnął nie tylko komplet punktów za zwycięstwo w rajdzie, ale także bonusowe punkty za Power Stage 100-lecia Powstań Śląskich. Grzyb i Poradzisz zajęli na tej próbie drugie miejsce, tracąc do kierowcy Hyundaia 1,3 s. W klasyfikacji końcowej ich strata urosła do 7,3 s. – Za nami poważna, zacięta walka. Przycisnęliśmy na koniec rajdu, a zwycięstwo nie przyszło łatwo. Na szczęście nie popełniliśmy poważniejszych błędów – podsumował zwycięzca.

Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Volkswagen Polo R5) – zwycięzcy Rajdu Śląska z lat 2017 i 2018 – tym razem musieli zadowolić się trzecią pozycją. A i o nią musieli powalczyć – na pierwszych OS-ach rajdu lepsze tempo prezentowali Łukasz Byśkiniewicz i Zbigniew Cieślar (Hyundai i20 R5). Kasperczyk dopiero na trzecim OS-ie zdołał wyprzedzić rywali i od tego czasu utrzymywał już równe tempo. Na mecie ich przewaga nad Byśkiniewiczem wynosiła 9 s. Do zwycięzcy stracili 32,3 s. Pierwszą piątkę uzupełnili jadący równym tempem Łukasz i Tomasz Kotarbowie w Citroenie C3 R5. Do Huttunena stracili ponad minutę.

Na kończącym rajd Power Stage dobrym czasem ponownie popisał się Kacper Wróblewski, pilotowany przez Jakuba Wróbla. Załoga Skody Fabii R5 Evo zajęła trzecią pozycję, ze stratą 2,1 s do zwycięzcy. Nie przełożyło się to jednak na końcowy wynik – na OS2 Wróblewski złapał kapcia, a na dodatek na pierwszej pętli miał problem z silnikiem swojego samochodu. Do zwycięzcy stracił więc ponad 3 minuty i 50 sekund, co oznaczało odległą pozycję.

Marcin Słobodzian i Robert Hundla (Hyundai i20 R5) trzeci przejazd Miedźnej zakończyli z czwartym czasem, o 4,8 s gorszym od Huttunena. Jednak podobnie jak w przypadku Wróblewskiego, kłopoty w pierwszej części rajdu zepchnęły ich w dół tabeli wyników – na OS2 zaliczyli wizytę w rowie i stracili blisko 3 minuty. Na mecie zameldowali się o 0,5 s przed Wróblewskim.

Znakomity wynik zanotowali Jacek Jurecki i Michał Trela. Nie tylko pewnie zwyciężyli w klasie Open 4WD, ale zajęli wysokie, szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, wyprzedzając kilka dużo szybszych samochodów R5. Jarosław Szeja i Marcin Szeja (Subaru Impreza STI) zaczęli rajd od wygranej w klasie, później jednak musieli ustąpić szybszym Fordom Fiesta Proto Jureckiego i Wojciecha Chuchały z Łukaszem Włochem. Załoga z Ustronia podkręciła jednak tempo i ostatecznie pokonali Chuchałę – na mecie byli szybsi o 1,5 s.

Wśród samochodów z napędem na jedną oś załogi w przednionapędowych, zaawansowanych rajdówkach klasy R2 pogodził duet Jakub Lesiak/Łukasz Biernot w BMW M3. Kierowca z Pszczyny objął prowadzenie po trzecim OS-ie i nie oddał go do samej mety. Drugie miejsce wywalczył Maciej Lubiak i Tomasz Borko (Peugeot 208 R2), a najniższy stopień podium zajęli Radosław Typa i Szymon Gospodarczyk, który rok temu, właśnie w Rajdzie Śląska przypieczętował tytuł mistrza Polski, zdobyty z Mikołajem Marczykiem.

W klasie 3 najszybszą załogą byli Marek Mularczyk i Michał Paciej (Citroen DS3 R3). Piotr Kalinowski i Jarosław Janasz (Renault Clio Sport) wygrali klasę HR3 a w HR4 najszybciej podróżowali Grzegorz Ciombor z Marcinem Boryckim (Honda Civic). Jakub Wolski i Bartosz Krawiec (BMW 318 iS) byli najszybszą załogą w klasie HR-BMW, a Jakub Lesiak i Łukasz Biernot w BMW M3 wygrali klasę Open 2WD. W Open 2WD- zwycięstwo przypadło Adamowi Sroce i Krystianowi Woźniakowi (Honda Civic VTi).

Foto: Maciej Niechwiadowicz

Klasyfikacja końcowa Rajdu Śląska 2020:

1. Jari Huttunen/Miko Lukka (Hyundai i20 R5) 52:30,5 s
2. Grzegorz Grzyb/Michał Poradzisz (Skoda Fabia R5) +7,3 s
3. Tomasz Kasperczyk/Damian Syty (Volkswagen Polo GTI R5) +32,3 s
4. Łukasz Byśkiniewicz/Zbigniew Cieślar (Hyundai i20 R5) +41,3 s
5. Łukasz Kotarba/Tomasz Kotarba (Citroen C3 R5) +1:06,6 s
6. Jacek Jurecki/Michał Trela (Ford Fiesta Proto) +1:56,5 s
7. Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5) +1:58,1 s
8. Daniel Chwist/Kamil Heller (Volkswagen GTI R5) +2:09,1 s
9. Jarosław Szeja/Marcin Szeja (Subaru Impreza STi) +2:31,3 s
10. Chuchała/Włoch (Ford Fiesta Proto) +2:32,8 s

Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski po Rajdzie Śląska:

1. Huttunen/Lukka 69 pkt
2. Grzyb/Poradzisz 55 pkt
3. Byśkiniewicz/Cieślar 38 pkt
4. Kotarba/Kotarba 34 pkt
5. Słobodzian/Hundla 27 pkt
6. Kasperczyk/Syty 27 pkt
7. Szeja/Szeja 24 pkt
8. Jurecki/Trela 15 pkt
9. Pryczek/Pryczek 13 pkt
10. Kołtun/Pleskot 13 pkt


Tagi:
Rajd Śląska, Jari Huttunen, Mikko Lukka, Grzegorz Grzyb, Michał Poradzisz, Tomasz Kasperczyk, Damian Syty

Zobacz podobne artykuły:

 Rajd Nadwiślański 2024: Grzyb i Binięda od startu do mety
kalendarz 19/05 2024

Rajd Nadwiślański 2024: Grzyb i Binięda od startu do mety

Wiadomości / Moto sport

2024.05.19

W tym roku impreza wróciła do kalendarza mistrzostw Polski po trzyletniej przerwie.
Kajetanowicz wyrusza na Sardynię
kalendarz 10/05 2024

Kajetanowicz wyrusza na Sardynię

Wiadomości / Moto sport

2024.05.10

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak są gotowi do drugiego startu w tym sezonie.
Serial o życiu Ayrtona Senny
kalendarz 05/05 2024

Serial o życiu Ayrtona Senny

Wiadomości / Moto sport

2024.05.05

Sześcioodcinkowy serial nie jest biograficzną opowieścią o życiu mistrza F1.
Najnowsze artykuły:
Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG 150 KM – Nietuzinkowa Fabia

Testy / Testy

2024.05.21

Miejskie hatchbacki mogą być fajnymi hot hatchami. Dzieje się tak dlatego, ponieważ są lekkie, zwinne i niedrogie. Skoda oferowała kiedys hot hatch z prawdziwego zdarzenia. Mowa o Fabii RS. Czy Fabia Monte Carlo jest w stanie...
Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Skoda Enyaq 80 iV 204 KM – Ciekawy elektryk

Testy / Testy

2024.05.21

Choć nie jestem zwolennikiem aut elektrycznych, muszę uczciwie przyznać, że Enyaqa polubiłem.
Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Skoda Octavia RS 2.0 TSI 245 KM – Dwa w jednym

Testy / Testy

2024.05.21

Skoda Octavia RS to bardzo racjonalna propozycja dla osób ceniących sportowe doznania, ale i praktyczność na co dzień.