Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Finowie wygrywają na Śląsku
kalendarz 12/09 2020

Finowie wygrywają na Śląsku

Moto sport

Jari Huttunen i Mikko Lukka zwyciężyli w klasyfikacji generalnej Rajdu Śląska 2020.

Finowie jadący Hyundaiem i20 R5 pokonali Grzegorza Grzyba i Michała Poradzisza (Skoda Fabia R5 Evo) o 7,3 s. Na najniższym stopniu podium stanęli Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Volkswagen Polo R5). Do zwycięzców stracili 32,3 s.

Huttunen i Lukka od samego początku rajdu należeli do faworytów. Na pierwszej próbie musieli uznać wyższość Grzyba i Poradzisza, ale już na kolejnej odegrali się przejmując prowadzenie w rajdzie. Dwukrotny mistrz Polski przyspieszył pod koniec pierwszej pętli, wygrywając dwa kolejne OS-y i na serwis w środku dnia zjechał jako lider zawodów. Druga pętla należała już jednak do Huttunena – Fin wygrał wszystkie trzy OS-y, włącznie z trzecim przejazdem odcinka Miedźna. W ten sposób zgarnął nie tylko komplet punktów za zwycięstwo w rajdzie, ale także bonusowe punkty za Power Stage 100-lecia Powstań Śląskich. Grzyb i Poradzisz zajęli na tej próbie drugie miejsce, tracąc do kierowcy Hyundaia 1,3 s. W klasyfikacji końcowej ich strata urosła do 7,3 s. – Za nami poważna, zacięta walka. Przycisnęliśmy na koniec rajdu, a zwycięstwo nie przyszło łatwo. Na szczęście nie popełniliśmy poważniejszych błędów – podsumował zwycięzca.

Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Volkswagen Polo R5) – zwycięzcy Rajdu Śląska z lat 2017 i 2018 – tym razem musieli zadowolić się trzecią pozycją. A i o nią musieli powalczyć – na pierwszych OS-ach rajdu lepsze tempo prezentowali Łukasz Byśkiniewicz i Zbigniew Cieślar (Hyundai i20 R5). Kasperczyk dopiero na trzecim OS-ie zdołał wyprzedzić rywali i od tego czasu utrzymywał już równe tempo. Na mecie ich przewaga nad Byśkiniewiczem wynosiła 9 s. Do zwycięzcy stracili 32,3 s. Pierwszą piątkę uzupełnili jadący równym tempem Łukasz i Tomasz Kotarbowie w Citroenie C3 R5. Do Huttunena stracili ponad minutę.

Na kończącym rajd Power Stage dobrym czasem ponownie popisał się Kacper Wróblewski, pilotowany przez Jakuba Wróbla. Załoga Skody Fabii R5 Evo zajęła trzecią pozycję, ze stratą 2,1 s do zwycięzcy. Nie przełożyło się to jednak na końcowy wynik – na OS2 Wróblewski złapał kapcia, a na dodatek na pierwszej pętli miał problem z silnikiem swojego samochodu. Do zwycięzcy stracił więc ponad 3 minuty i 50 sekund, co oznaczało odległą pozycję.

Marcin Słobodzian i Robert Hundla (Hyundai i20 R5) trzeci przejazd Miedźnej zakończyli z czwartym czasem, o 4,8 s gorszym od Huttunena. Jednak podobnie jak w przypadku Wróblewskiego, kłopoty w pierwszej części rajdu zepchnęły ich w dół tabeli wyników – na OS2 zaliczyli wizytę w rowie i stracili blisko 3 minuty. Na mecie zameldowali się o 0,5 s przed Wróblewskim.

Znakomity wynik zanotowali Jacek Jurecki i Michał Trela. Nie tylko pewnie zwyciężyli w klasie Open 4WD, ale zajęli wysokie, szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, wyprzedzając kilka dużo szybszych samochodów R5. Jarosław Szeja i Marcin Szeja (Subaru Impreza STI) zaczęli rajd od wygranej w klasie, później jednak musieli ustąpić szybszym Fordom Fiesta Proto Jureckiego i Wojciecha Chuchały z Łukaszem Włochem. Załoga z Ustronia podkręciła jednak tempo i ostatecznie pokonali Chuchałę – na mecie byli szybsi o 1,5 s.

Wśród samochodów z napędem na jedną oś załogi w przednionapędowych, zaawansowanych rajdówkach klasy R2 pogodził duet Jakub Lesiak/Łukasz Biernot w BMW M3. Kierowca z Pszczyny objął prowadzenie po trzecim OS-ie i nie oddał go do samej mety. Drugie miejsce wywalczył Maciej Lubiak i Tomasz Borko (Peugeot 208 R2), a najniższy stopień podium zajęli Radosław Typa i Szymon Gospodarczyk, który rok temu, właśnie w Rajdzie Śląska przypieczętował tytuł mistrza Polski, zdobyty z Mikołajem Marczykiem.

W klasie 3 najszybszą załogą byli Marek Mularczyk i Michał Paciej (Citroen DS3 R3). Piotr Kalinowski i Jarosław Janasz (Renault Clio Sport) wygrali klasę HR3 a w HR4 najszybciej podróżowali Grzegorz Ciombor z Marcinem Boryckim (Honda Civic). Jakub Wolski i Bartosz Krawiec (BMW 318 iS) byli najszybszą załogą w klasie HR-BMW, a Jakub Lesiak i Łukasz Biernot w BMW M3 wygrali klasę Open 2WD. W Open 2WD- zwycięstwo przypadło Adamowi Sroce i Krystianowi Woźniakowi (Honda Civic VTi).

Foto: Maciej Niechwiadowicz

Klasyfikacja końcowa Rajdu Śląska 2020:

1. Jari Huttunen/Miko Lukka (Hyundai i20 R5) 52:30,5 s
2. Grzegorz Grzyb/Michał Poradzisz (Skoda Fabia R5) +7,3 s
3. Tomasz Kasperczyk/Damian Syty (Volkswagen Polo GTI R5) +32,3 s
4. Łukasz Byśkiniewicz/Zbigniew Cieślar (Hyundai i20 R5) +41,3 s
5. Łukasz Kotarba/Tomasz Kotarba (Citroen C3 R5) +1:06,6 s
6. Jacek Jurecki/Michał Trela (Ford Fiesta Proto) +1:56,5 s
7. Jarosław Kołtun/Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5) +1:58,1 s
8. Daniel Chwist/Kamil Heller (Volkswagen GTI R5) +2:09,1 s
9. Jarosław Szeja/Marcin Szeja (Subaru Impreza STi) +2:31,3 s
10. Chuchała/Włoch (Ford Fiesta Proto) +2:32,8 s

Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski po Rajdzie Śląska:

1. Huttunen/Lukka 69 pkt
2. Grzyb/Poradzisz 55 pkt
3. Byśkiniewicz/Cieślar 38 pkt
4. Kotarba/Kotarba 34 pkt
5. Słobodzian/Hundla 27 pkt
6. Kasperczyk/Syty 27 pkt
7. Szeja/Szeja 24 pkt
8. Jurecki/Trela 15 pkt
9. Pryczek/Pryczek 13 pkt
10. Kołtun/Pleskot 13 pkt


Tagi:
Rajd Śląska, Jari Huttunen, Mikko Lukka, Grzegorz Grzyb, Michał Poradzisz, Tomasz Kasperczyk, Damian Syty

Zobacz podobne artykuły:

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 Druga runda WEC 2024
kalendarz 20/04 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
kalendarz 19/04 2024

Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?

Wiadomości / Moto sport

2024.04.19

Zespół Toyoty będzie bronił prowadzenia w kategorii producentów podczas Rajdu Chorwacji.
Najnowsze artykuły:
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?

Testy / Testy

2024.04.26

Najnowszy Nissan Qashqai może się podobać. Jednak Nissan proponuje swoim klientom jeszcze coś... Oferuje bowiem połączenie auta spalinowego i elektrycznego.
 Wypadek na rajdzie ulicznym

Wypadek na rajdzie ulicznym

Finanse / Ubezpieczenia

2024.04.25

Czy poszkodowani dostaną pieniądze z OC?
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

Warsztat / Eksploatacja

2024.04.25

Pożar luksusowego samochodu elektrycznego Lucid Air w Warszawie zwrócił uwagę na profesjonalne i nietuzinkowe działania strażaków.