Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Czy eko driving jest bezpieczny?
kalendarz 28/03 2014

Czy eko driving jest bezpieczny?

Warsztat / Bezpieczeństwo

Czy eko driving jest bezpieczny?

Umiejętności eko drivingu z pewnością są przydatne kierowcom, którym zależy na oszczędnościach powiązanych z niższym spalaniem samochodu. Jednak nie zawsze oszczędność idzie w parze z bezpieczeństwem...

Istnieje wiele metod eko drivingu, które umożliwiają ograniczenie spalania paliwa samochodu. Wśród najpopularniejszych znajdują się np. jazda za TIR-em czy też zastosowanie opon energooszczędnych. W zależności od preferowanej metody oszczędności w ilości zachowanego paliwa będą się różnić. Dlatego na samym początku zapoznajmy się dokładniej z zasadami ekodrivingu.

Warto zaznaczyć, że całkowicie czym innym są zasady ekodrivingu, których można nauczyć się na rozmaitych kursach, a czym innym są tzw. „rajdy o kropelce”, czyli np. walka dwóch kierowców o to, który jest w stanie pokonać dany dystans zużywając jednocześnie jak najmniejszą ilość paliwa. Przeciętny kierowca oczywiście nie musi się stosować do wszystkich metod pozwalających na oszczędzanie paliwa – niekiedy wystarczy posiadać umiejętności przewidywania oraz nie mieć tzw. „ciężkiej nogi”.

Zacznijmy jednak od samego bezpieczeństwa. Sprawny stan techniczny naszego pojazdu to absolutna konieczność, aby można było zacząć myśleć o stosowaniu eko drivingu. Zwróćmy również uwagę na fakt, że nieprawidłowa eksploatacja samochodu może doprowadzić do zwiększenia zużycia paliwa. Dobry przykład stanowi filtr powietrza, który w momencie gdy jest zapchany jest w stanie dławić silnik, który tworzyć będzie zbyt bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną, a co za tym idzie – zwiększy poziom spalania naszego pojazdu. Kolejnym przykładem może być uszkodzony termostat, który odpowiedzialny jest za kontrolę temperatury silnika samochodowego. Na niedogrzanym silniku spalanie może być wyższe nawet o 1 litr na 100 km.

Jeśli chodzi o same poruszanie się po mieście to istnieje kilka wskazówek, które mogą pomóc w ograniczeniu spalania paliwa. Warto w miarę możliwości przyspieszać jak najwolniej (przy ruszaniu np. ze świateł), a w jeździe utrzymujmy stałą prędkość. Niestety, nie wszyscy kierowcy w naszym kraju stosują się do tych zasad wyraźnie ustępując kulturze jazdy obowiązującej na zachodzie, czy też w krajach skandynawskich. Gdy będziemy tamowali ruch w terenie zabudowanym to dość szybko znajdzie się kilku nerwowych kierowców, którzy zaczną na nas trąbić. Dlatego warto pójść na kompromis – przyspieszając na ¾ gazu, przy jednoczesnym utrzymywaniu niskich obrotów silnika. Wówczas nie powinniśmy blokować ruchu, a mimo to spalanie naszego samochodu powinno się obniżyć.

Co z oponami energooszczędnymi? Producenci tego rodzaju ogumienia chwalą się, że ich rozwiązania mają opory toczenia nawet o 15% niższe w porównaniu z tradycyjnymi oponami. Przekłada się na to na oszczędność paliwa z rzędu ok. 3% na 100 km, co dla przeciętnego auta miejskiego oznacza zużycie mniejsze o ok. 0,3-0,5l/100 km. Czy to rozwiązanie ma same zalety? Niestety nie. Opony energooszczędne mogą mieć dłuższą drogę hamowania i mogą gorzej zachowywać się na mokrej nawierzchni. Dlatego przed zakupem opon energooszczędnych warto zadać sobie pytanie co jest ważniejsze – oszczędność, czy bezpieczeństwo?

Zniwelowanie oporów powietrza także może doprowadzić do niższego spalania. Przede wszystkim należy unikać jazdy z uchylonymi szybami. Co gdy chcemy obniżyć temperaturę wnętrza pojazdu? Miejmy na uwadze fakt, że korzystanie z klimatyzacji może zwiększyć poziom zużycia paliwa nawet o 1 litr / 100 km. Tylko takie działanie ponownie nie idzie w parze z bezpieczeństwem, bo co zrobimy, gdy na zewnątrz jest 20 stopni a wewnątrz auta dwa razy tyle?

Oszczędności może generować także podróżowanie w trasie tuż za dużym pojazdem np. TIR-em. Tę metodę odradzamy wszystkim kierowcom, gdyż z pewnością nie należy ona do bezpiecznych. Niższe opory powietrza powiązane z „tunelem powietrznym” jaki tworzy nam TIR, a co za tym – niższe wyniki spalania z pewnością nie są współmierne do niebezpieczeństwa jakie powodujemy na drodze. W momencie, gdy kierowca TIR-a gwałtowniej zahamuje to w większości przypadków zatrzymamy się na tyle jego naczepy.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem http://www.iparts.pl/warsztaty/

 

Zobacz podobne artykuły:

Jak technologia 5G zmieni motoryzację?
kalendarz 11/06 2019

Jak technologia 5G zmieni motoryzację?

Warsztat / Technika

2019.06.11

Większość z nas spotkała się z określeniem 5G, ale czy na pewno wiemy, o co dokładnie chodzi?
Klimatyzacja - korzystaj świadomie
kalendarz 10/06 2019

Klimatyzacja - korzystaj świadomie

Warsztat / Porady

2019.06.10

Latem jednym z najbardziej cenionych elementów wyposażenia samochodu jest klimatyzacja.
Młodych kierowców gubi brawura i małe doświadczenie
kalendarz 05/06 2019

Młodych kierowców gubi brawura i małe doświadczenie

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.06.05

Młodzi kierowcy w wieku 18–24 lata stanowią największą grupę zarówno sprawców, jak i ofiar wypadków drogowych.
Najnowsze artykuły:
 Michał Rokita wygrał 50. Rajd Festiwalowy

Michał Rokita wygrał 50. Rajd Festiwalowy

Wiadomości / Moto sport

2019.06.16

Załoga Michał Rokita-Wojciech Habuda w Renault Clio wygrywa w swoim drugim wspólnym starcie w mistrzostwach Śląska.
Aston Martin DB5 Jamesa Bonda do kupienia

Aston Martin DB5 Jamesa Bonda do kupienia

Wiadomości / News

2019.06.16

Jeden z czterech egzemplarzy modelu DB5 znanego m. in. z filmu „Goldfinger”, wyposażony we wszystkie pomocne w pracy agenta 007 gadżety.
Volkswagen ID.R wraca do Goodwood

Volkswagen ID.R wraca do Goodwood

Wiadomości / Moto sport

2019.06.16

VW ID.R będzie bronił tytułu najszybszego auta elektrycznego podczas „Goodwood Festival of Speed”.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.