Citroën Méhari i E-Méhari
Podczas tegorocznego Salonu Retromobile w Paryżu, Citroën przypomni swój słynny model Méhari, który zostanie uhonorowany w szczególny sposób.
Zaprezentowany w maju 1968 r., najbardziej niekowencjonalny z modeli marki – poprzez swoją karoserię z tworzywa, kolory w stylu „pop” i skrajną prostotę konstrukcji – zrywał z dotychczasowymi kanonami kabrioletów. Niemal 48 lat później, Citroën wskrzesił unikalnego ducha tego auta, przygotowując jego elektryczną odmianę – model E-Méhari.
Przypomnijmy, że rekreacyjny Méhari został zbudowany na bazie płyty podłogowej Citroëna Dyane 6. Na ówczesnych drogach robił wrażenie niezidentyfikowanego obiektu jeżdżącego. Nie bez powodu – jego zaskakujący wygląd, bezpretensjonalny i pozbawiony kompleksów, zrywał ze standardami tradycyjnych kabrioletów.
Wszechstronny, praktyczny i ekonomiczny Méhari był idealnym kompanem do wypadów nad morze dzięki swojemu pomysłowemu, wykonanemu z tworzywa ABS nadwoziu, które sprawiło, że auto było znacznie lżejsze (525 kg), odporne na korozję i można je było czyścić w całości strumieniem wody. Ten mały Citroën zdecydowanie odstający od innych aut, a przy tym sympatyczny dzięki modułowej, przestronnej konstrukcji i kolorom nadwozia z miejsca zyskał sobie dużą popularność, stając się fenomenem społecznym.
Auto zrobiło „karierę” w filmach (w szczególności w popularnej serii filmów Żandarm z Saint-Tropez z Louisem de Funès w roli głównej) i na drogach na całym świecie (Rajd Liège-Dakar-Liège w 1969 r., Rajd Paryż-Kabul-Paryż w roku 1970, itd.). Stało się nawet wiernym towarzyszem armii francuskiej i żandarmerii narodowej.
Citroën Méhari był produkowany przez niemal 20 lat, aż do 1987 r. W tym czasie powstało 145 tys. sztuk.
Prawie 30 lat po zakończeniu produkcji Méhari, Citroën zdecydował się niejako wskrzesić ducha tego ekscentrycznego auta, konstruując jego następcę – model E-Méhari. Pojazd ten przejął podstawowe cechy swojego poprzednika (4-miejscowy kabriolet o modułowej budowie, nadwozie z tworzywa z kabiną całkowicie zmywalną strumieniem wody, ostre kolory, itd), wprowadzono akcent nowoczesności w postaci w elektrycznego zespołu napędowego (akumulator trakcyjny LMP opracowany przez Grupę Bolloré). Jak zapowiada producent, pojazd ten wiosną tego roku trafi do sprzedaży.
Salon Retromobile 2016 odbędzie się w dniach 3-7 lutego w Paris Expo Porte de Versailles. Dzięki udziałowi klubów kolekcjonerów-pasjonatów tej marki, na stoisku Citroëna oprócz modelu Méhari zaprezentowane zostaną inne legendarne modele w tym C6, symbol lat 30., Traction, kultowy model okresu przedwojennego, furgonetka 2 CV, która w tym roku będzie świętowała swoje 65-lecie czy też CX - flagowy model z lat 70-tych./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
Moto fanatyk
2024.04.07
VW Golf - 50 lat i 37 mln egzemplarzy
Moto fanatyk
2024.04.01
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22