79. Rajd Polski – Reprezentanci z 25 państw
Tegoroczny Rajd Polski to trzecia odsłona tegorocznego sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC).
Na trasie zawodów zobaczymy między innymi zwycięzców rund WRC, mistrzów Europy i Polski, poprzednich triumfatorów imprezy, a także jej rekordzistę, który ma na swoim koncie blisko 30 startów w Rajdzie Polski.
84 załogi zgłosiły się do tegorocznej edycji drugiego najstarszego rajdu świata. w tym gronie są zawodnicy z 25 państw, w tym z tak odległych krajów jak Meksyk, Nowa Zelandia, Argentyna czy Japonia.
Aż 47 duetów będzie dysponować widowiskowymi samochodami z napędem na cztery koła, z czego 35 to najszybsze i najbardziej zaawansowane rajdówki klasy Rally2/R5. 64 załogi powalczą o punkty w ramach rundy mistrzostw Europy. 79. Rajd Polski to również część kalendarza krajowego czempionatu, w którym punktować będą 34 duety (część z nich zgłoszona do obu cykli).
W mocnej obsadzie Rajdu Polski jest wielu kandydatów do zajęcia czołowych miejsc w polskiej rundzie FIA ERC. Bez wątpienia są nimi zwycięzcy rund WRC i kierowcy z doświadczeniem z zespołów fabrycznych, tacy jak Hayden Paddon (pilot: John Kennard, Hyundai i20 Rally2) czy Mads Ostberg (pilot: Patrik Barth, Citroen C3 Rally2). Paddon przyjedzie do Mikołajek jako lider punktacji FIA ERC. Nowozelandczyk dwukrotnie stawał na podium Rajdu Polski, kiedy impreza była rundą światowego czempionatu (2016 i 2017).
Start zapowiedzieli także Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Ubiegłoroczni triumfatorzy imprezy koncentrują się co prawda w tym sezonie na rywalizacji w WRC2, ale start w ich ulubionym rajdzie był priorytetem. Marczyk przystąpi do walki na mazurskich szutrach zaledwie kilka dni po Rajdzie Portugalii (5. runda WRC, 12-14 maja).
Do grupy zawodników, którzy zaprezentowali już świetne tempo w polskim klasyku, należą również aktualni mistrzowie Polski – Tom Kristensson i Andreas Johansson (Citroen C3 Rally2), Przed rokiem Szwedzi ulegli tylko Marczykowi i Gospodarczykowi.
Kolejni utytułowani kierowcy na liście zgłoszeń to Efren Llarena –aktualny mistrz Europy (pilotka: Sara Fernandez, Skoda Fabia RS Rally2) oraz Pontus Tidemand (pilotka: Julia Thulin, Ford Fiesta Rally2). 32-letni Szwed ma na swoim koncie triumfy w Junior WRC (2013), mistrzostwach Azji i Pacyfiku (2015) i WRC2 (2017).
Pretendentami do sukcesu w Mikołajkach są również aktualni mistrzowie Finlandii – Mikko Heikkila i Vaaleri Samu (Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Osian Pryce triumfator mistrzostw Wielkiej Brytanii w sezonie 2022, którego w Polsce będzie pilotował bardzo doświadczony Belg Stephane Prevot (Skoda Fabia Rally2 evo).
Walkę w FIA ERC od Rajdu Polski rozpocznie młody kierowca o nazwisku, które kojarzy z pewnością każdy fan rajdów na świecie. Max McRae, to wnuk Jimmy’iego McRae, syn Alistera i bratanek słynnego Colina. 18-latek skorzysta z Opla Corsy Rally4 i powalczy w ramach kategorii ERC Junior. Co ciekawe, będzie to pierwszy start przedstawiciela rodziny McRae na polskich OS-ach, ponieważ ani Jimmy, ani Colin czy Alister nie ścigali się w naszym kraju.
Łącznie mają na swoim koncie pięć zwycięstw w Rajdzie Polski, a kiedyś tworzyli załogę – Kajetan Kajetanowicz i Maciej Wisławski - także pojawią się na trasie tegorocznej edycji polskiego klasyka, choć w innych rolach.
Kajetan Kajetanowicz, trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski (2010, 2011 i 2013), pojedzie jako tzw. zerówka, czyli samochód organizatora, otwierający trasę przed przejazdem załóg rywalizujących w zawodach. Trzykrotny mistrz Europy skorzysta z najnowszej rajdówki z Mlada Boleslav, a więc Skody Fabii RS Rally2, którą następnie wystartuje w Rajdzie Sardynii (2-4 czerwca). Na prawym fotelu usiądzie Maciej Szczepaniak – etatowy pilot Kajetanowicza, który także ma na swoim koncie zwycięstwo w Rajdzie Polski odniesione w 2006 r.
- Z tym rajdem mam dobre wspomnienia, wygrywaliśmy go wielokrotnie różnymi samochodami. Mazurskie szutrowe odcinki specjalne są jednymi z najpiękniejszych na świecie. Mam nadzieję, że będziemy jechać w miarę szybko, ale oczywiście zdaję sobie sprawę z tego, jaką będziemy mieć rolę. Pojedziemy jako załoga funkcyjna, a więc duża odpowiedzialność przed nami – powiedział ustronianin.
Z kolei dla Macieja Wisławskiego będzie to już 29. start w Rajdzie Polski. Legendarny pilot ze Skierniewic zadebiutował w tej imprezie blisko 50 lat temu - w 1974 r. Popularny „Wiślak” utworzy załogę z Andrzejem Kalitowiczem w Toyocie Celica GT-4.
- Dla każdego z nas Rajd Polski jest wyjątkowym wydarzeniem pod wieloma względami. Dla mnie to już 29. start w imprezie, dzięki której wszedłem w inny świat rajdów. Drugie miejsce, które wywalczyliśmy z „Hołkiem” w 1995 roku, po wspaniałej walce, było dla nas trampoliną do dalszej kariery. To było pierwsze podium polskiej załogi po 20 latach i wynik, który umożliwił nam starty w mistrzostwach Europy i Świata – skomentował Maciej Wisławski.
Zawodników, którzy wezmą udział w tegorocznej edycji Rajdu Polski czekają nowe wyzwania.
- Co roku szukamy nowych możliwości i analizujemy, jak urozmaicić rywalizację sportową w Rajdzie Polski. w tym roku mamy dwa nowe oesy – Barczewo i Biskupiec, które z pewnością będą stanowić wyzwanie dla kierowców. To próby z dobrą nawierzchnią, co z pewnością docenią zawodnicy i kibice – stwierdził Krzysztof Maciejewski, dyrektor ORLEN 79. Rajdu Polski.
źródło: Rajd Polski
Zobacz podobne artykuły:
Kolejny Memoriał w Wieliczce
Wiadomości / Moto sport
2024.03.27
Kajetanowicz i Szczepaniak już w Kenii
Wiadomości / Moto sport
2024.03.25
Kajetan Kajetanowicz rozpoczyna nowy sezon od Rajdu Safari
Wiadomości / Moto sport
2024.03.07
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27
Nowy SUV Citroena
Wiadomości / News
2024.03.26
Autonomiczne pojazdy: wizja przyszłości czy odległa mrzonka?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.03.26