Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Zobaczyć bez patrzenia
kalendarz 25/06 2015

Zobaczyć bez patrzenia

Bez kategorii

Continental przygotował pierwszy w historii w pełni dotykowy ekran wykorzystujący aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne.

Nowy wyświetlacz od Continentala oparty na technologii aktywnego haptycznego sprzężenia zwrotnego (Haptic Feedback Display) przekazuje informacje zwrotne za pomocą impulsów ruchowych, które można wyczuwać palcami. To rozwiązanie nie tylko zwiększa komfort użytkownika, ale przede wszystkim poprawia bezpieczeństwo jazdy, ponieważ  kierowca nie musi odrywać wzroku od jezdni i patrzeć na ekran, by wiedzieć, czy pożądana operacja została uruchomiona i zrozumiana przez system.

Popularność smartfonów i tabletów przyczyniła się do powstania mody na ekrany dotykowe również w nowoczesnych samochodach. Elementy służące do obsługi wykorzystujące haptyczne sprzężenie zwrotne, opracowane i wyprodukowane przez Continentala, są już w powszechnym użyciu. Na przykład Mercedes Klasy C został opcjonalnie wyposażony w dotykowy panel sterujący, wyprodukowany z wykorzystaniem technologii Haptic Feedback Display.

Jak działa aktywne haptyczne sprzężenie zwrotne?

Podstawowym elementem odpowiedzialnym za właściwości haptyczne urządzenia jest cewka elektromagnetyczna z dwoma uzwojeniami. Są one sztywno umocowane za elementami konstrukcyjnymi wyświetlacza dotykowego, pod połączonymi ze sobą warstwami ekranu (szkłem ochronnym, czujnikiem pojemnościowym i wyświetlaczem). Podczas eksploatacji cewka uruchamia mechaniczne sprzężenie zwrotne, wyraźnie odczuwalne przez użytkownika, przy jednoczesnym pomiarze siły nacisku. Precyzyjnie wyregulowane rozpoznawanie siły nacisku gwarantuje, że przypadkowe dotknięcia zostaną odróżnione od zamierzonych poleceń operacyjnych. Dotykowa informacja zwrotna z wyświetlacza nie jest widoczna gołym okiem jako ruch mechaniczny. W rzeczywistości „ugięcie“ wynosi około jednej dziesiątej milimetra. Ale ponieważ dzieje się to z bardzo dużym przyspieszeniem, generowany impuls mechaniczny może być wyraźnie wyczuwany palcem.

Sprzężenie odbywa się zawsze na całej powierzchni ekranu. Cechy i intensywność haptycznego sprzężenia zwrotnego można dowolnie konfigurować i dostosować do indywidualnych wymagań producentów samochodów, do konkretnej sytuacji na drodze czy do określonej sytuacji podczas użytkowania pojazdu. Taki mechanizm działania można zastosować do większych wyświetlaczy, w zależności od wymagań producentów pojazdów.

Dotykowy 8-calowy ekran (20,3 cm) oparty na technologii haptycznej, trafi do seryjnej produkcji do 2017 r./oprac. ns/

 

Zobacz podobne artykuły:

5 męskich gadżetów na podróż
kalendarz 14/08 2015

5 męskich gadżetów na podróż

Bez kategorii

2015.08.14

Obojętnie czy wybierasz się w długą podróż samochodem, czy na weekendowy wypad za miasto, kilka nowoczesnych gadżetów mogą okazać się bardzo przydatne. 1.Gadżet do zdjęć M...
Elektroniczne lusterko wsteczne
kalendarz 14/05 2015

Elektroniczne lusterko wsteczne

Bez kategorii

2015.05.14

To nowatorskie lusterko wsteczne ma także wbudowany wideorejestrator. Model Mio MiVue R30 to najnowszy produkt, w którym wykorzystano powierzchnię lusterka jako największy na rynku wyświet...
Mini Augmented Vision – Okulary przyszłości
kalendarz 23/04 2015

Mini Augmented Vision – Okulary przyszłości

Mini

2015.04.23

Te specjalne gogle dostarczają kierowcy niezbędnych informacji. To innowacyjne rozwiązanie ma określać przyszłość komunikacji kierowcy z samochodem. „Mini Augmented Vision ukazuje, jak ...
Najnowsze artykuły:
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji

Wiadomości / News

2024.04.15

Tegoroczne Concorso d'Eleganza Villa d'Este może być miejscem prezentacji nowego M4 CS.
 Historyczna zmiana u Lubiaka

Historyczna zmiana u Lubiaka

Wiadomości / Moto sport

2024.04.15

Sezon 2024 oznacza sporo nowości w rajdowym życiu Macieja Lubiaka i Grzegorza Dachowskiego.
Nie żyje Paolo Pininfarina

Nie żyje Paolo Pininfarina

Wiadomości / News

2024.04.14

Paolo był synem Sergio Pininfariny i wnukiem Battisty „Pinina” Fariny.