Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Zastanawiasz się nad LPG?
kalendarz 03/10 2016

Zastanawiasz się nad LPG?

Warsztat / Eksploatacja / Porady / slider

Sprawdź czy to nadal opłacalne.

Początkowo sytuacja z instalacjami gazowymi była bardzo prosta. Montaż mało skomplikowanego układu LPG obniżał koszt przejechania każdego kilometra o ponad 50 proc. Dzisiaj silniki stały się bardziej nowoczesne i oszczędne. Co więcej, część kierowców uważa, że nie nadają się one do przerobienia. Sprawdzamy czy gra jest warta świeczki.

Niemalże przed dekadą żaden z mechaników nie podjąłby się montażu instalacji LPG w niemieckiej jednostce napędowej. Dlaczego? Główną przeszkodą były wtryskiwacze paliwa, a dokładnie niezwykła zmienność charakterystyki ich pracy oraz podatność na uszkodzenia. Problem dotyczył nie tylko silników z grupy VAG, ale również jednostek Mazdy, Toyoty czy Hyundaia i Kia.

Dzisiaj montaż instalacji LPG w silniku z bezpośrednim wtryskiem nie stanowi problemu dla doświadczonego montażysty, co więcej, firmy produkujące tego typu układy, wyspecjalizowały się w rozwiązaniach dla takich jednostek. Współpracująca ze Skodą firma Landi Renzo zastosowała dotrysk benzyny, dzięki czemu wtryski chronione są przed nagrzewaniem się i przedwczesnym niszczeniem. W praktyce oznacza to, że w czasie jazdy skład mieszanki paliwowej nieustannie się zmienia. Jednakże kierowca całkowicie tego nie odczuwa. Utrzymania właściwego stosunku benzyny do LPG pilnuje sterownik.

A co z trwałością silnika? Inżynierowie z Landi Renzo znaleźli sposób, by instalacja gazowa nie obciążała nadmiernie jednostki napędowej. Dostosowano każdy z elementów instalacji do wymogów konkretnego silnika z palety Skody.

Wśród polskich kierowców nadal funkcjonuje przekonanie, że opłacalność montażu instalacji LPG warunkują wysokie roczne przebiegi. Nic bardziej mylnego. Dla przykładu – bazowa wersja Skody Fabii 1.2 TSI o mocy 90 KM kosztuje 44 880 zł. Do przygotowanej  instalacji LPG firmy Landi Renzo trzeba dopłacić w salonach czeskiej marki 3150 zł. To promocyjna cena. Normalnie układ zasilania gazem kosztował 5550 zł. Jak wygląda stopa zwrotu inwestycji?

Fabia 1.2 TSI potrzebuje średnio około 6,5 litra benzyny. To oznacza, że koszt przejechania 100 km to ponad 28 zł. W przypadku posiadania instalacji LPG, mieszanka 7,5 litra gazu oraz połowy litra benzyny użytej do dotrysku będzie kosztować niespełna 15 złotych. Tym samym kierowca jest w stanie zaoszczędzić 13 zł, o ile nie będziemy podróżowali zbytnio obciążonym autem, czy też z nadmierną prędkością na autostradzie – wtedy dotrysk benzyny może być wyższy. Skala niższych wydatków rośnie wraz ze wzrostem skali pokonanych kilometrów. Po przejechaniu 1000 km oszczędność wynosi 130 zł, 10 tys. km 1300 zł, a 20 tys. km 2600 zł. Aby koszt zakupu instalacji LPG do Fabii 1.2 TSI zwrócił się całkowicie, należy pokonać nieco ponad 24 tys. km.

Opracowana instalacja LPG ma jeszcze kilka innych zalet. Modyfikacja jednostki napędowej odbyła się w autoryzowanej stacji obsługi. To oznacza, że kierowca nie dość, że nie traci producenckiej gwarancji na silnik, to jeszcze zyskuje pełną ochronę elementów układu zasilania gazem. W efekcie w razie jakichkolwiek problemów technicznych może liczyć na pomoc wykwalifikowanych pracowników aż 90 autoryzowanych punktów serwisowych Skody. Wygoda eksploatacji fabrycznej instalacji LPG dotyczy też przeglądów. Wszystkie inspekcje są realizowane w ASO razem z innymi procedurami serwisowymi.

Silniki stały się dużo nowocześniejsze, ich zapotrzebowanie na paliwo zdecydowanie spadło, jednak montaż instalacji LPG nadal jest opłacalny. Kierowcy pokonujący minimum tysiąc kilometrów miesięcznie są w stanie odczuć oszczędności w domowym budżecie. Zaoszczędzone pieniądze pozwalają mocno ograniczyć wydatki eksploatacyjne związane z autem i sprawią, że to zacznie jeździć za grosze.

Zobacz podobne artykuły:

Opony zimowe na mokrej nawierzchni – droga hamowania krótsza o dwie długości samochodu
kalendarz 23/11 2017

Opony zimowe na mokrej nawierzchni – droga hamowania krótsza o dwie długości samochodu

Warsztat / Porady

2017.11.23

Obalamy mity – czyli jak skutecznie zahamować w czasie jesienno-zimowej słoty.
Zimowa nowość od Thule
kalendarz 15/11 2017

Zimowa nowość od Thule

Warsztat / Porady

2017.11.15

W ofercie Thule pojawił się nowy box dachowy z serii Motion XT – model Thule Motion XT Alpine.
Od 13 listopada zmiany w badaniach technicznych pojazdów!
kalendarz 10/11 2017

Od 13 listopada zmiany w badaniach technicznych pojazdów!

Warsztat / Technika

2017.11.10

Znowelizowane przepisy ustawy o ruchu drogowym dotyczące Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) wprowadzają szereg rozwiązań m.in. w okresowych badaniach technicznych pojazdów.
Najnowsze artykuły:
Fleet Market 2017 – Największe flotowe wydarzenie roku

Fleet Market 2017 – Największe flotowe wydarzenie roku

Wiadomości / Wydarzenia

2017.11.24

22 listopada br. w Warszawie, po raz dziewiąty odbyły się targi motoryzacyjno – biznesowe Fleet Market.
Maciej Lubiak w Oplu Adamie

Maciej Lubiak w Oplu Adamie

Wiadomości / Moto sport

2017.11.23

W Barbórce Cieszyńskiej za kierownicą Opla Adama R2 wystartuje Maciej Lubiak, a na prawym fotelu usiądzie Tomasz Borko.
VW Golf R rywalem Audi RS3?

VW Golf R rywalem Audi RS3?

Moto fanatyk / Tuning

2017.11.23

Mercedes-AMG A45 i Audi RS3 Sportback mają wyraźną przewagę mocy nad jednym z najpopularniejszych kompaktów - Volkswagenem Golfem.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.