Żywotność opon ciężarowych
Generalnie rzecz biorąc, żywotność opon w samochodach ciężarowych zależy tak naprawdę od wielu czynników, czasem kompletnie od siebie niezależnych. Na co warto więc zwrócić uwagę, chcąc uniknąć częstej wymiany opon ciężarowych?
Przede wszystkim trzeba stosownie dobrać opony do pojazdu – jeśli tak się nie stanie, prawidłowość kolejnych kwestii będzie bez znaczenia. Należy również zaznaczyć, że ten dobór obejmuje zarówno rozmiar, jak i porę roku, podczas której będzie używana opona (w tym aspekcie wyróżnia się zatem opony letnie i zimowe). Najlepiej jest stosować się do zaleceń producenta. Poza tym istnieje pewna uniwersalna zasada: na jednej osi powinny być założone takie same opony – w przeciwnym wypadku różne parametry trakcyjne mogą negatywnie wpłynąć na ich działanie.
Druga sprawa: trzeba czytać uważnie oznaczenia na oponach. RHS to znak określający oponę na oś przednią, RHD wskazuje oponę na oś napędową, a z kolei RHT dotyczy opon do naczep. Ogumienie posiada różne rozmiary, które – rzecz jasna – również ulegają stosownym oznaczeniom (np. 455/40R22.5. - jeden z najpopularniejszych).
Następnie przychodzi kolej na stan techniczny pojazdu, który także odgrywa znaczącą rolę w przedłużeniu życia opon ciężarowych. Szczególnie należy zwrócić uwagę na zbieżność kół i osi, geometrię samochodu oraz stan hamulców i amortyzatorów. Warto dodać, że w przypadku nieprawidłowej zbieżności osi także paliwo ulega ponadprogramowemu zużyciu.
Oddziaływanie na zużycie opon ma również ładunek. Powinien być rozprzestrzeniać się równomiernie - tylko w ten sposób uzyska się gwarancję jednakowego nacisku na opony. Przesunięcie środka ciężkości na jakąkolwiek stronę i stałe przeładowanie prowadzić mogą do przekroczenia nośności opony, a co za tym idzie – jej trwałego zniszczenia. W takim wypadku osnowa opony ulega uszkodzeniu, zniekształceniu lub pęknięciu.
Ostatnią rzeczą jest utrzymywanie w oponach ciężarowych należytego ciśnienia. Jest to istotne na tyle, o ile trzeba otrzymać optymalne zużycie paliwa. Ciśnienie w oponach musi być nie tylko dopasowane do obciążenia, ale też zgodne z zaleceniami producenta. Błędne jest zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponie.
Artykuł opracowany we współpracy z firmą TRAFICA – importerem i dystrybutorem najlepszych opon ciężarowych na rynku.
Zobacz podobne artykuły:
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16
Pęknięta szyba w samochodzie
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.09
Modyfikacja w oprogramowaniu silnika pozwala zmniejszyć zużycie paliwa
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.04
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieStartuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26