Wystawa "Od 0 do 100" w Audi museum mobile
Historia modelu Audi 100.
Wystawa „Od 0 do 100”, prezentowana w Audi museum mobile w Ingolstadt, ukazuje moment, w którym marka Audi weszła na stałe do segmentu aut klasy wyższej. Tym momentem, bardzo znaczącym w historii koncernu Audi AG, była premiera modelu Audi 100. Podczas wystawy, która potrwa do 24 czerwca br., zwiedzający będą mieli okazję zobaczyć 15 wariantów Audi 100, którego pierwszy pokaz przeprowadzono pięćdziesiąt lat temu.
Audi 100 pięć razy zdobywało nagrodę „Złota Kierownica”, dwa razy zostało „Samochodem Roku – Car of the Year”, a jury złożone z dziennikarzy motoryzacyjnych ogłosiło je „Światowym Samochodem Roku – World Car of the Year”. Sprzedano 3,2 mln egzemplarzy tego auta, co świadczy o jego niewątpliwym sukcesie. Historia, która rozegrała się jeszcze przed premierą Audi 100 w roku 1968 była bardzo burzliwa, ponieważ prace rozwojowe modelu zapoczątkowane były w największej tajemnicy.
W połowie lat ’60 XX w., po przejęciu Auto Union GmbH przez Volkswagen AG, nowy właściciel nakazał przerwanie prac nad nowymi modelami. Wytyczne, by zajmować się tylko modelami już istniejącymi, zostały zignorowane przez ówczesnego dyrektora technicznego Auto Union GmbH Ludwiga Krausa. W roku 1965, Kraus wpadł na pomysł poszerzenia gamy pojazdów oferowanych pod wskrzeszoną marką Audi. Uważał, że w momencie, gdy w fabryce w Ingolstadt rozpoczęto już produkcję VW Garbusa, jedynym sposobem na zachowanie niezależności Auto Union GmbH jest wdrożenie do produkcji auta klasy wyższej. Dyrektor Kraus, nie informując centrali VW, opracował, a następnie szerzej przedstawił koncepcję takiego pojazdu. Dopiero później otrzymał z Wolfsburga zgodę na wdrożenie go do produkcji. Bardzo szybko możliwości produkcyjne zakładu w Ingolstadt osiągnęły swe maksimum, więc Auto Union w roku 1970 postanowiło o przeniesieniu wytwarzania Audi 100 do fabryki w Neckarsulm. Firma sprzedała ogółem ponad 800 tys. egzemplarzy pierwszej generacji modelu.
Samochód pierwszej generacji oraz 14 innych wersji różnych generacji są eksponatami wystawy „Od 0 do 100”. Znaleźć można wśród nich: Audi 100 Cabrio z roku 1969, elektryczne Audi 100 C1 z roku 1976 oraz studyjne, koncepcyjne Audi z 1981. To ostatnie rzuca nieco światła na wcześniej mało znane fakty z życia modelu i ukazuje jego przełomową stylistykę oraz wiele technicznych innowacji. Wśród najbardziej znanych i spektakularnych rozwiązań Audi 100 znajdziemy m.in. najlepszy w owym czasie na świecie współczynnik oporów aerodynamicznych, pierwsze w pełni ocynkowane nadwozie i układ napędu czterech kół quattro. Na ekspozycji stanie również Audi Duo, posiadające nie tylko 136-konny, 5-cylindrowy silnik spalinowy, ale również silnik elektryczny, co czyni z niego pierwszy hybrydowy samochód marki Audi. Cztery pierścienie zaprezentowały ten bazujący na modelu Audi 100 pojazd koncepcyjny podczas Wystawy Motoryzacyjnej w Genewie w roku 1990. Sukces Audi 100 od roku 1995 kontynuowany jest przez model A6. Audi A6 2.8 quattro pierwszej generacji również znajdzie się wśród eksponatów wystawy „Od 0 do 100”./oprac ns/
Zobacz podobne artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
NSU Ro 80 - Futurystyczne i aerodynamiczne
Moto fanatyk
2024.04.07
Audi Q6 e-tron i sztuka
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.05
Im większy luksus, tym większe… ryzyko!
Używane
2024.04.22
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
Wiadomości / Moto sport
2024.04.22
VW R – oddzielną marką?
Wiadomości / News
2024.04.21