Wyścigowy bolid polskich studentów
23 studentów Politechniki Poznańskiej zaprojektowało i zbudowało bolid, którym chcą startować na słynnych torach F1.
Zespół Wyścigowy Politechniki Poznańskiej tworzy grupa studentów z czterech różnych wydziałów, różnych kierunków i różnych lat studiów - kobiety i mężczyźni. Łączy ich jeden cel: kochają inżynierię i motoryzację i chcą zbudować bolid wyścigowy klasy Formuła Student, którym będą rywalizować z drużynami najbardziej renomowanych uczelni technicznych na świecie. W fabryce samochodów użytkowych Volkswagen Poznań zaprezentowali pierwsze efekty swojej pracy.
Realizacja projektu od zera w ciągu zaledwie roku to zadanie sprawdzające studentów Politechniki Poznańskiej w każdej dziedzinie inżynierii. „Podstawowym zadaniem jest budowa bolidu, ale liczy się także to jak planujemy budżet czy pozyskujemy sponsorów. Udział w Zespole PUT Motorsport to wielka szansa na rozwój osobisty każdego z nas. Ostatecznym sprawdzianem naszej pracy i umiejętności będzie start w zawodach na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii w lipcu tego roku i dalej na Hockenheimring Niemczech i w Győr na Węgrzech” mówi Mikołaj Zygmański, lider Zespołu Wyścigowego Politechniki Poznańskiej PUT Motorsport.
W zawodach bierze udział blisko 35 000 studentów z 28 krajów. „Naszym najważniejszym celem nie jest zwycięstwo w wyścigu jak to ma miejsce w Formule 1. Z naszej perspektywy bezcenny jest już sam udział w zawodach, czy możliwość wymiany doświadczeń i wiedzy ze studentami z całego świata” dodaje Mikołaj Zygmański.
Uczestnictwo w Formuła Student daje możliwość rozwoju zawodowego i jest testem nie tylko fachowych kompetencji. „Udział w projekcie to wielki test wytrzymałościowy nie tylko bolidu, ale także nas jako zespołu. Błędy są nieuniknione, uczą pokory, a to motywuje do dalszego działania i rozwija. To także ogromne doświadczenie zawodowe. Połączenie ciągle zgłębianej wiedzy teoretycznej z praktyką” mówi Katarzyna Aleksandrowicz, odpowiedzialna w zespole PUT Motorsport za wykonanie elementów poszycia pojazdu.
Zaprojektowany i wykonany przez Zespół PUT Motorsport bolid waży tylko 240 kg. Poszycie wykonane jest z kompozytu włókna węglowego i żywicy epoksydowej. Wielkością plasuje się między gokartem a bolidem Formuły 1. Rozstaw osi wynosi 1550 mm. Pojazd napędzany jest silnikiem motocyklowym, który rozpędza bolid od 0 - 100 km/h w ok. 4 sekundy. To właśnie studenci, którzy własnoręcznie kreślili projekt pojazdu i składali go w całość zasiądą za jego kierownicą.
Patronat nad projektem sprawuje Rektor Politechniki Poznańskiej prof. dr hab. inż. Tomasz Łodygowski. Volkswagen Poznań jest natomiast głównym partnerem zespołu. W ramach współpracy fabryka VW przekazała na realizację projektu środki finansowe, a także na bieżąco pomaga młodym inżynierom organizacyjnie, udzielając konsultacji z obszaru zarządzania projektem, budżetowania, planowania harmonogramu czy innowacji technicznych.
W listopadzie ubiegłego roku Volkswagen Poznań utworzył Dział Rozwoju Technicznego, który odpowiedzialny jest za rozwój produktów marki Volkswagen Samochodu Użytkowe. „Ważną rolę w utworzonym dziale odgrywają studenci oraz absolwenci Politechniki Poznańskiej. Początkowo będą oni odpowiedzialni za projektowanie przestrzeni bagażowej oraz ładunkowej, które są niezwykle ważne w przypadku lekkich samochodów użytkowych" - powiedział Reiner Büttner – Kierownik Działu Rozwoju Technicznego Volkswagen Poznań. Pierwsze efekty ich pracy będą widoczne w VW Crafterze, którego nowa generacja produkowana będzie od drugiej połowy 2016 r. w Białężycach koło Wrześni.
Dodajmy, że zawody Formuła Student to najbardziej prestiżowe dla studentów uczelni technicznych zawody motoryzacyjne na świecie. Co roku przyciągają rzesze ambitnych i pełnych pasji młodych adeptów wyścigów. Latem tego roku polscy studenci wezmą udział w zawodach na najsławniejszych torach wyścigowych świata znanych z F1./oprac. ns/
Zobacz podobne artykuły:
Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie
Wiadomości / News
2024.04.19
Uzbierał 30 pkt i zapłaci 6500 zł mandatu
Wiadomości / News
2024.04.19
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Elfyn Evans powtórzy sukces w Chorwacji?
Wiadomości / Moto sport
2024.04.19
Luksusowy „elektryk” spłonął w Warszawie
Wiadomości / News
2024.04.19
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18